
به گزارش ایکنا به نقل از nationthailand، صادرات حلال تایلند در سال گذشته به ۸.۸۵ میلیارد دلار آمریکا رسیده است. با این حال این میزان، تنها ۱.۶ درصد از بازار جهانی حلال را تشکیل میدهد.
در سمیناری با عنوان «چشمانداز جدید تایلند» در ۱۲ نوامبر برگزار شد، مسیر اقتصادی تایلند مورد بحث قرار گرفت. تمرکز اصلی این سمینار بر صنعت حلال بود که به عنوان محرک اصلی آینده اقتصادی تایلند شناخته میشود.
سوپاکیت بونسیری، مدیرکل دفتر اقتصاد صنعتی(OIE) این کشور، در سخنرانی خود با عنوان «چشمانداز جدید تایلند: اقتصاد جهانی حلال»، تأکید کرد که مطالعه OIE در سال ۲۰۲۳ نشان میدهد که صنعت حلال دیگر محدود به غذا نیست، بلکه طیف گستردهای از محصولات و خدمات مانند داروسازی، لوازم آرایشی، مواد شیمیایی، پوشاک، ابزار پزشکی، محصولات گیاهی، مکملها، خوراک دام، بستهبندی و همچنین گردشگری و حمل و نقل را در بر میگیرد.
در سال ۲۰۲۳، ارزش بازار جهانی حلال ۱.۳۶ تریلیون دلار آمریکا بود که محصولات حلال در مجموع ۵۴۶ میلیارد دلار آمریکا ارزش داشتند و غذای حلال با ۴۳ درصد، مواد شیمیایی با ۲۶ درصد و دارو با تقریباً ۱۱ درصد در صدر قرار داشتند. خدمات مرتبط با حلال ۸۱۵ میلیارد دلار آمریکا ارزش دارند که بخشهای اصلی آن گردشگری، حمل و نقل و خدمات تجاری هستند که همگی ۲۰ تا ۲۲ درصد از بازار خدمات را تشکیل میدهند.
با وجود بازار جهانی بزرگ، صادرات حلال تایلند در حال حاضر ۸.۸۵ میلیارد دلار آمریکا است که تنها ۱.۶ درصد از بازار جهانی حلال (۵۴۶ میلیارد دلار آمریکا) را تشکیل میدهد. این نشان دهنده فضای قابل توجهی برای رشد است.
سوپاکیت گفت: در حال حاضر، صادرات اصلی تایلند مواد غذایی است که ۶۷ درصد از ارزش صادرات حلال (حدود ۶ میلیارد دلار آمریکا) را تشکیل میدهد و پس از آن مواد شیمیایی با ۲۰ درصد (۱.۷۵ میلیارد دلار آمریکا) قرار دارند.
پنج کشور برتر صادرکننده حلال در جهان عبارتند از چین، ایالات متحده، هند، آلمان و برزیل که بزرگترین واردکنندگان و مصرفکنندگان آنها کشورهای سازمان همکاری اسلامی(OIC) هستند. ترکیه با ۱۸ درصد(حدود ۴۵ میلیارد دلار آمریکا) واردات محصولات حلال و عربستان سعودی، اندونزی، امارات متحده عربی و مالزی بازارهای کلیدی با پتانسیل بالا برای صادرکنندگان تایلندی هستند.
سوپاکیت افزود که در حالی که بازار جهانی حلال سالانه به طور متوسط ۶ تا ۸ درصد رشد میکند، صادرات حلال تایلند تنها ۴.۲ درصد رشد داشته است که کمتر از پتانسیل واقعی آن است. بنابراین، برای دستیابی به رشد حداقل ۱۰ درصد، یک حرکت استراتژیک لازم است تا تایلند را به عنوان قطب حلال آسهآن قرار دهد.
او در پایان گفت: صنعت حلال دروازه اقتصادی جدید تایلند است که از نقاط قوت این کشور در زمینه غذا، گردشگری و مراقبتهای بهداشتی بهره میبرد.
انتهای پیام