
به گزارش خبرنگار ایکنا، خلیل پروینی، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس، در همایش تجلیل از مفاخر قرآنی دانشجویی استان تهران که امروز ۱۸ آذر در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، اظهار کرد: حضرت امیر (ع) میفرمایند: ظاهر قرآن زیبا و باطن آن عمیق و شگفتیهای آن پایانناپذیر است.
پروینی با اشاره به این آموزه نهجالبلاغه، گفت: هر متخصصی در هر عرصهای، از علوم پایه و ریاضیات گرفته تا دیگر حوزهها، در صورتی که با قرآن انس داشته باشد، میتواند از این کتاب الهی، معارف بیپایان دریافت کند؛ چرا که عجایب قرآن تمامشدنی نیست، حتی برای اولیای الهی.
معاون فرهنگی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به تجربه خود در ترجمه «تفسیر سوره حمد» آیتالله مصطفی خمینی، اظهار کرد: ایشان به نقل از امام خمینی (ره) بیان میکند که باطن نهایی قرآن تنها برای خداوند مکشوف است. این مسئله نشان میدهد ورود به عمق قرآن، ظرفیت و استحقاق ویژهای میطلبد و ما ابتدا باید از ظاهر آیات آغاز کنیم.
وی سپس به اهمیت «ظاهر قرآن» پرداخت و توضیح داد: وقتی قرآن در شبهجزیره عربستان نازل شد، شاعران و ادیبان عرب که در فصاحت و بلاغت خود را در اوج میدانستند، ناچار به تسلیم در برابر سبک بیانی قرآن شدند. چه مؤمنان و چه مخالفان میدانستند که شنیدن قرآن، تأثیرگذار و ایمانآفرین است. تا آنجا که بزرگان قریش به یکدیگر توصیه میکردند صدای قرآن را نشنوید و با سخنان باطل، بر آن پارازیت بیندازید.
پروینی با اشاره به «تصریف بیانی» بهعنوان یکی از سبکهای مهم در قرآن کریم، گفت: در قرآن، هیچ موضوعی فقط در یک بخش بیان نشده است؛ توحید، معاد و نبوت در سراسر قرآن با بیانی متفاوت و در موقعیتهای گوناگون تکرار شدهاند. برخلاف کتابهای بشری که فصلبندی خطی دارند، قرآن موضوعات را در دل سورههایی هماهنگ با پیام اصلی آن سوره پخش کرده است.
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس افزود: متأسفانه گاهی میشنویم اعجاز قرآن مخصوص عربهاست؛ درحالیکه چنین نیست. هانری کربن جمله زیبایی دارد: قرآن در حجاز نازل شد، اما ایرانیان آن را تفسیر کردند. این نشان میدهد که حتی غیر عربزبانها هم با تدبر در ظاهر الفاظ میتوانند به عمق مفاهیم نزدیک شوند.
وی سپس به «تصویر هنری در قرآن» اشاره کرد و گفت: سید قطب در کتاب آفرینش هنری در قرآن توضیح میدهد که بسیاری از مفاهیم در قالب تابلوهای هنری و نه صرفاً گزارههای ذهنی بیان شدهاند. من نیز در یک مقاله توضیح دادهام که برخی آیات ظرفیت تبدیل به نمایشنامه و آثار هنری را دارند.
پروینی برای نمونه به آیهای از سوره حج اشاره کرد و گفت: در آیه وَمَن یُشْرِکْ بِاللَّهِ فَکَأَنَّمَا خَرَّ مِنَ السَّمَاءِ... خداوند مفهوم ذهنیِ رهاشدگی انسانِ بیپناه را با تصویر سقوط از آسمان و طعمه شدن برای پرندگان شکاری یا افتادن در گردبادها بیان میکند؛ تصویری که ظرفیت تولید آثار رسانهای و ادبی فراوانی دارد.
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس تأکید کرد: این نمونهها نشان میدهد که جوانان ما در هر رشتهای که باشند، میتوانند با زبان تخصص خود به قرآن نزدیک شوند. رسالت ما در دانشگاه این است که مسیر پیوند میان تخصص دانشجویان و معارف قرآن را هموار کنیم.
به گزارش خبرنگار ایکنا، همایش «تقدیر از مفاخر قرآنی دانشجویی استان تهران» از سوی معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی واحد تربیت مدرس و معاونت فرهنگی ـ اجتماعی شهرداری منطقه ۶ تهران، با حمایت و نظارت سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و همکاری و مشارکت نهادها و سازمانهای مختلف فرهنگی و قرآنی برگزار شد.
انتهای پیام