به گزارش ایکنا از کرمانشاه به نقل از روابط عمومی استانداری کرمانشاه، طهماسب نجفی، معاون عمرانی استانداری کرمانشاه، امروز 6 بهمن در نشست کارگروه شرایط اضطرار آلودگی هوا استان کرمانشاه که با حضور مدیران دستگاههای عضو در محل استانداری کرمانشاه برگزار شد، عنوان کرد: برخورداری از هوای پاک و سالم، حق طبیعی همه مردم است و قانون هوای پاک در همین راستا تدوین و تصویب شده است.
وی افزود: بر اساس این قانون، تکالیف متعددی برای دستگاههای اجرایی و خدماترسان تعریف شده است و این مجموعهها مکلفند به وظایف قانونی خود عمل کنند.
معاون عمرانی استاندار به ماده ۲۲ قانون قانون هوای پاک اشاره کرد و گفت: بر اساس این قانون، شهرداریهای شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر جمعیت، موظف هستند با همکاری وزارت نیرو و ادارات منابع طبیعی هر شهرستان، سرانه فضای سبز خود را حداقل به 15 متر مربع افزایش دهند.
وی تأکید کرد: شهرداریها همچنین موظف هستند با همکاری منابع طبیعی به کاشت گونههای کم آب بر، مقاوم و بومی نسبت به افزایش سرانه فضای سبز اقدام کنند.
نجفی بر جایگزین کردن پساب با آب زیرزمینی برای آبیاری فضای سبز شهری تأکید کرد و گفت: خوشبختانه شهر کرمانشاه از مازاد پساب بسیار مناسبی برخوردار است و طبق مصوبه کارگروه، شهرداری کرمانشاه موظف شده است برنامه استفاده از پساب را عملیاتی کند.
وی در ادامه با بیان اینکه راهداری و منابع طبیعی موظف هستند با استفاده از ظرفیت ماده ۲۷ قانون هوای پاک، نسبت به ایجاد کمربند سبز شهرها و حریم سبز بزرگراهها اقدام کنند، اظهار کرد: این حریمها و کمربندهای سبز علاوه بر زیباییهای طبیعی، دارای آثار مثبت زیست محیطی هستند و در بزرگراههای کوهستانی به عنوان یک بادگیر در مقابل برف و کولاک عمل میکند.
در این نشست شهرداری کرمانشاه، شرکت آب و فاضلاب و منابع طبیعی گزارشی پیرامون برنامههای خود برای افزایش سرانه فضای سبز کلانشهر کرمانشاه ارائه کردند.
همچنین در ادامه، گزارش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری و اداره کل راه و شهرسازی در خصوص برنامه ایجاد حریم سبز بزرگراهها و کمربند سبز شهرها ارائه شد.
انتهای پیام