کد خبر: 4334956
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۴۰۴ - ۱۱:۲۸
امام جمعه ساوه:

اقدامات مقطعی علاج مسائل اجتماعی نیست

امام جمعه ساوه رویکرد مسئله‌محوری و برنامه‌نویسی دقیق در حوزه مسائل اجتماعی را مطالبه جدی از مدیران دانست و گفت: هر دستگاه باید مسئله را شناسایی، علت‌یابی و برای آن راهکارهای عملیاتی، زمان‌بندی‌شده و دارای متولی مشخص ارائه کند؛ اقدامات نمایشی و هزینه‌کردهای مقطعی، علاج مسائل ریشه‌دار اجتماعی نخواهد بود.

حجت‌الاسلام جعفر رحیمی امام جمعه ساوهبه گزارش ایکنا از استان مرکزی، حجت‌الاسلام والمسلمین جعفر رحیمی، امام جمعه ساوه، سه‌شنبه، ۲۸ بهمن‌ماه در جلسه مشترک شورای فرهنگ عمومی و ستاد امر به معروف و نهی از منکر که در سالن جلسات فرمانداری ساوه برگزار شد با اشاره به روزهای پایانی ماه شعبان، خودسازی، توبه، استغفار، تلاوت قرآن و پاکسازی دل از کینه و کدورت را مقدمه ورود شایسته به ضیافت الهی در ماه رمضان دانست و اظهار کرد: جامعه‌ای که با قلبی پاک و عزمی اصلاح‌گرانه به استقبال رمضان برود، از برکات فردی و اجتماعی آن بهره‌مند خواهد شد.

وی ایجاد فضای رمضانی در سطح شهر و ادارات را نخستین گام در تکریم این ماه برشمرد و تصریح کرد: دستگاه‌های اجرایی، نهادهای عمومی و مجموعه‌های فرهنگی باید با فضاسازی مناسب، اطلاع‌رسانی هدفمند و رعایت ظواهر و شعائر، شأن ماه مبارک رمضان را حفظ کنند.

امام جمعه ساوه با تأکید بر لزوم مقابله با روزه‌خواری علنی، خواستار اطلاع‌رسانی شفاف و اقدام قانونی از سوی مراجع ذی‌ربط در این رابطه شد و افزود: صیانت از حرمت رمضان، نه صرفاً یک تکلیف اداری، بلکه مسئولیتی اجتماعی و ایمانی است.

وی با اشاره به ضرورت نظارت بر عملکرد رستوران‌ها، کافه‌ها و برخی واحدهای صنفی در ایام روزه‌داری، تأکید کرد: پیش از هرگونه برخورد، باید اتمام حجت، تبیین ضوابط و جلسات توجیهی با اصناف برگزار شود تا رعایت حرمت ماه خدا به یک الزام عمومی تبدیل شود.

رحیمی همچنین ساماندهی وضعیت سالن‌های غذاخوری در برخی کارخانه‌ها و محیط‌های کارگری را ضروری دانست و خواستار ورود مسئولانه دستگاه‌های مرتبط در این زمینه شد.

امام جمعه ساوه با تأکید بر اینکه تمامی برنامه‌های فرهنگی باید ذیل محوریت مسجد تعریف و اجرا شود، اظهار کرد: رویکرد مسئله‌محوری و برنامه‌نویسی دقیق در حوزه مسائل اجتماعی را مطالبه جدی از مدیران است و ارتقای جایگاه مسجد تراز انقلاب اسلامی، ترویج معارف قرآن کریم، تحکیم بنیان خانواده، تقویت جوانی جمعیت، نهضت خدمت‌رسانی و عدالت اجتماعی، همگی باید در چارچوبی منسجم و مسجد‌محور پیگیری شود.

وی رویکرد مسئله‌محوری و برنامه‌نویسی دقیق را مطالبه جدی از مدیران دانست و تصریح کرد: هر دستگاه باید مسئله را شناسایی، علت‌یابی و برای آن راهکارهای عملیاتی، زمان‌بندی‌شده و دارای متولی مشخص ارائه کند؛ اقدامات نمایشی و هزینه‌کردهای مقطعی، علاج مسائل ریشه‌دار اجتماعی نخواهد بود.

رحیمی با اشاره به ضرورت کاهش آسیب‌هایی همچون اعتیاد، بر پیشگیری هدفمند، حمایت از خانواده‌های آسیب‌دیده و تسهیل بازگشت افراد به چرخه سالم کار و اجتماع تأکید کرد و گفت: حتی مهار روند افزایشی آسیب‌ها نیز یک موفقیت محسوب می‌شود، مشروط بر آنکه با برنامه‌ریزی علمی و بهره‌گیری از ظرفیت نخبگان همراه باشد.

وی خواستار فعال‌سازی کمیسیون‌های تخصصی، مشارکت نهادهایی همچون شبکه بهداشت، دستگاه قضایی، نهادهای حمایتی و مجموعه‌های فرهنگی شد و افزود: جلسات باید نتیجه‌محور، تخصصی و با تعیین مسئول اجرا برگزار شود؛ راهبری فرهنگی به معنای هم‌افزایی هوشمندانه است، نه تمرکزگرایی اداری.

امام جمعه ساوه حضور مستمر مدیران در مساجد و نمازهای جماعت را نماد تواضع و تقویت‌کننده سرمایه اجتماعی دانست و گفت: مسئولان با حضور در کنار مردم، هم روحیه خدمت را تقویت می‌کنند و هم مسیر گفت‌وگوی مستقیم و حل مسائل را هموار می‌سازند.

وی با اشاره به شب‌های قدر، روز جهانی قدس و عید سعید فطر، بر آمادگی کامل در حوزه‌های امنیتی، خدمات شهری و پشتیبانی تأکید کرد و برگزاری باشکوه و منظم این آیین‌ها را نیازمند هم‌افزایی همه دستگاه‌ها دانست.

رحیمی همچنین درباره چهارشنبه‌سوری هشدار داد و خواستار اتخاذ تدابیر پیشگیرانه برای جلوگیری از بروز ناهنجاری‌ها و آسیب‌های احتمالی شد.

وی در ادامه آموزش و پرورش را ستون فقرات کشور توصیف کرد و افزود: سرمایه‌گذاری فرهنگی و تربیتی در این حوزه، تضمین‌کننده آینده جامعه است و باید با مشارکت نخبگان، معلمان و ظرفیت مساجد، برنامه‌ای منسجم برای ارتقای تربیت دینی و اجتماعی دانش‌آموزان تدوین شود.

امام جمعه ساوه در بخش دیگری از سخنان خود، بر ضرورت ارائه تحلیل‌های منصفانه و انقلابی در رسانه‌ها تأکید کرد و اتحاد و همبستگی را نیاز راهبردی جامعه دانست.

رحیمی با اشاره به برنامه‌ریزی برای پخش ویژه‌برنامه‌های رمضانی از ساوه، ابراز امیدواری کرد با همدلی و برنامه‌محوری، مسیر فرهنگی شهر از اقدامات مقطعی به حرکت منسجم، اثرگذار و آینده‌ساز تبدیل شود.

احمد جوانمرد، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ساوه نیز گفت: براساس هماهنگی‌های انجام‌شده، مقرر شده است تمامی دستگاه‌ها برنامه‌های فرهنگی خود را در محورهای تعیین‌شده، به‌صورت مکتوب و ساختارمند ارائه دهند تا پس از بررسی، اصلاح و تکمیل، با مشارکت میان‌بخشی وارد مرحله اجرا شود. هدف شورای فرهنگ عمومی، حرکت به سمت برنامه‌محوری، پرهیز از اقدامات پراکنده و ایجاد انسجام در فعالیت‌های فرهنگی شهرستان است تا در سال آینده شاهد اجرای طرح‌هایی باشیم که هم دارای پشتوانه کارشناسی بوده و هم پاسخگوی نیازهای فرهنگی و اجتماعی شهروندان باشند.

جوانمرد در بخش دیگری از سخنان خود به بررسی برنامه‌های فرهنگی و هنری جشنواره «پناه» اشاره و بیان کرد: این جشنواره به‌عنوان یکی از رویدادهای فرهنگی شهرستان، نیازمند برنامه‌ریزی دقیق‌تر و ارتقای کیفی در حوزه اجرا و محتواست تا بتواند نقش مؤثرتری در ارتقای سطح فرهنگی جامعه ایفا کند.

وی همچنین ساماندهی تابلوهای تبلیغاتی و تبلیغات محیطی در سطح شهر و روستاها را از دیگر محورهای مهم جلسه دانست و افزود: در ارزیابی‌های انجام‌شده با حضور فرماندار، نقاط قوت و ضعف این حوزه شناسایی شده است. جلساتی نیز با مسئولان شهری برگزار و تصمیمات ارزشمندی اتخاذ شده، اما به‌دلیل برخی شرایط پیش‌آمده، اجرای کامل این مصوبات نیازمند پیگیری و هماهنگی بیشتر است.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ساوه بیان کرد: با هم‌افزایی میان دستگاه‌ها، نظارت مستمر شورای فرهنگ عمومی و بهره‌گیری از ظرفیت نخبگان فرهنگی شهرستان، می‌توان گام‌های مؤثری در جهت ساماندهی فضای فرهنگی و ارتقای کیفیت برنامه‌های هنری و اجتماعی در سال آینده برداشت.

انتهای پیام
خبرنگار:
علی فرقانی
دبیر:
لیلا بنیادی
captcha