کد خبر: 4360493
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۴۰۵ - ۱۷:۲۴
امام جمعه ایزدشهر:

امام سجاد(ع) پیام عاشورا را برای همیشه تاریخ ماندگار کرد

حجت‌الاسلام مصطفی محمدزاده با تأکید بر نقش بی‌بدیل حضرت امام سجاد(ع) در تداوم نهضت عاشورا گفت: آن حضرت با خطبه‌های روشنگری، صبر، بصیرت و مدیریت هوشمندانه، ضمن افشای چهره واقعی حکومت اموی، مسیر هدایت و امامت را در سخت‌ترین شرایط تاریخی استمرار بخشید.

حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی محمدزاده، امام جمعه ایزدشهر شهرستان نوربه گزارش ایکنا از مازندران، حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی محمدزاده، امام جمعه ایزدشهر شهرستان نور، در خطبه‌های نماز جمعه پنجم تیرماه با اشاره به حدیثی از امام باقر(ع) اظهار کرد: خداوند متعال به وسیله تقوا، انسان را از آسیب‌هایی که عقل او به آن‌ها دسترسی ندارد حفظ می‌کند و کوردلی و نادانی را از او می‌زداید.

محمدزاده تقوا را مهم‌ترین عامل هدایت، بصیرت و مصونیت انسان در برابر انحرافات فردی و اجتماعی دانست.

وی با تسلیت فرارسیدن ایام سوگواری سیدالشهدا(ع)، قیام عاشورا را بزرگ‌ترین نهضت الهی علیه ظلم و کفر معرفی کرد و گفت: اگرچه امام حسین(ع) با نثار جان خود و یاران باوفایش رسالت این قیام را به انجام رساند، اما حفظ، تبیین و انتقال پیام عاشورا بر عهده بازماندگان این نهضت، به‌ویژه حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) قرار گرفت.

محمدزاده با اشاره به ۳۴ سال دوران امامت حضرت زین‌العابدین(ع) افزود: تدوین صحیح اندیشه ناب اسلامی، اثبات حقانیت اهل‌بیت(ع) در مسئله امامت و ولایت و ایجاد تشکیلات منسجم میان پیروان مکتب اهل‌بیت(ع)، سه مأموریت اساسی آن حضرت بود که با تدبیر و استقامت به انجام رسید.

امام جمعه ایزدشهر با بیان اینکه زندگی امام سجاد(ع) در دو مقطع «دوران اسارت» و «دوران پس از اسارت» قابل تحلیل است، خاطرنشان کرد: آن حضرت با خطبه‌های روشنگر در کوفه و شام و موضع‌گیری‌های شجاعانه در برابر عبیدالله بن زیاد، یزید، مسلم بن عقبه و عبدالملک بن مروان، نقشه دشمنان را خنثی و حقانیت قیام عاشورا را برای همیشه تاریخ تثبیت کرد.

وی با اشاره به روایت امام صادق(ع) درباره شرایط دشوار پس از واقعه کربلا، افزود: با وجود فضای شدید اختناق، مجاهدت‌های امام سجاد(ع) موجب احیای تدریجی جامعه شیعی شد.

محمدزاده همچنین با استناد به بیانات مقام معظم رهبری، مهم‌ترین نقش آن حضرت را تدوین و تبیین معارف اصیل اسلام و به یادگار گذاشتن گنجینه ارزشمند صحیفه سجادیه عنوان کرد.

امام جمعه ایزدشهر با اشاره به تحولات اخیر درباره تنگه هرمز اظهار کرد: براساس یادداشت تفاهم میان ایران و آمریکا، ترتیبات جدید مدیریت تنگه هرمز باید با همکاری ایران و عمان نهایی شود و این روند که از زمان جنگ ۴۰ روزه آغاز شده، اکنون با سرعت بیشتری دنبال می‌شود.

وی با اشاره به اعلام مسیر موقت دریایی از سوی عمان و بیانیه نیروی دریایی سپاه پاسداران تأکید کرد: تنها مسیر امن عبور کشتی‌ها، مسیر اعلام‌شده از سوی جمهوری اسلامی ایران است و این موضوع نشان می‌دهد که ایران در کنار دیپلماسی و پیگیری‌های حقوقی، از قدرت بازدارندگی نظامی نیز برای تثبیت امنیت تنگه بهره می‌گیرد.

محمدزاده افزود: عمان طی سال‌های اخیر تحت فشار آمریکا قرار داشته و در صورت هماهنگی این کشور با ایران، امکان کاهش این فشارها وجود دارد، اما در غیر این صورت، هشدارهای ایران جدی خواهد بود.

خطیب جمعه ایزدشهر همچنین با اشاره به مواضع برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس تصریح کرد: روند شکل‌گیری نظم جدید در تنگه هرمز زمان‌بر است، اما در نهایت کشورهای منطقه ناگزیر به پذیرش واقعیت‌های جدید خواهند بود.

انتهای پیام
خبرنگار:
حمیدرضا گل محمدی تواندشتی
captcha