گرفتن از جسم و افزودن بر جان/ در آزادی خویش بكوشید
کد خبر: 3504971
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۷

گرفتن از جسم و افزودن بر جان/ در آزادی خویش بكوشید

گروه فعالیت​های قرآنی: قرآن كریم بر معطوف ساختن نگاه ما به روزی كه در آن سرنوشت حیات ابدی انسان روشن می​شود تأكید و اصرار بسیار دارد؛ همان نكته​ای كه در كلام حضرت اميرمؤمنان(ع) نيز پررنگ است و در بخشی از خطبه 183 در تبيين اين تأكيد قرآن ما را بر آزاد ساختن خویش پیش بسته شدن درهاى امید فرا می​خواند.

به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایكنا) از خوزستان، در روایات ائمه معصوم(ع) درباره بزرگترین شخصیت اسلام؛ رسول خدا(ص) می‌خوانیم كه خُلق ایشان برابر با قرآن بود و دستور و اندرز و امر و نهی​ای از سوی خدا نمی​آمد مگر آنكه در رفتار و كردار فرستاده او به بشریت تجسم و نمود می​یافت.

سزاوار است كه ما نیز به رسم نام و نشان مسلمانی و وفاداری به كلام خداوند كه برای ساختن ما نازل شد، در همین مسیر قرار بگیریم و بخصوص در ماهی كه نسیم​ رحمت الهی بی​قید و شرط بر جانمان می​وزد، به این كلام گوش جان بسپاریم؛ با رحمت و بشارت و وعده​هایش نهال امیدواری را در دل بكاریم و با تذكرها و هشدارهایش خط و مرزهای زندگی​مان را تعیین كنیم و چه ماهی بهتر از رمضان مبارك برای این آغاز خوش یمن.

یكی از هشدارهای جدی قرآن كریم به بشریت،(برخلاف سایر مكتب​هایی كه انسان و خواسته​​های مادی بی​حد و حصر او را خط مشی زندگی او می​دانند و بر این اساس در تلاشند با برآورده ساختن تمایلات مادیش، او را در زندگی به آرامش برسانند)، توجه به ساحت دیگر وجود و حیات ابدی انسان است؛ ساحتی كه توجه به آن رمز تعیین حد و مرز برآورده ساختن تمایلات مادی است.

قرآن كریم بر معطوف ساختن نگاه ما به روزی كه در آن سرنوشت این حیات ابدی روشن می​شود تأكید و اصرار بسیار دارد.

«یوْمَ تَجِدُ كُلُّ نَفْسٍ مَا عَمِلَتْ مِنْ خَیرٍ مُحْضَرًا وَمَا عَمِلَتْ مِنْ سُوءٍ تَوَدُّ لَوْ أَنَّ بَینَهَا وَبَینَهُ أَمَدًا بَعِیدًا وَیحَذِّرُكُمُ اللَّهُ نَفْسَهُ وَاللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ»: روزى كه هر كسى آنچه كار نیك به جاى آورده و آنچه بدى مرتكب شده حاضر شده مى یابد و آرزو مى‏كند كاش میان او و آن [كارهاى بد] فاصله‏اى دور بود و خداوند شما را از [كیفر] خود مى‏ترساند و [در عین حال] خدا به بندگان [خود] مهربان است(​آل عمران، 30)

روایت شده است حضرت امیر مؤمنان هر شب بین نماز مغرب و عشاء رو به مردم می​كردند و می‌فرمودند:«تجهزوا رحمکم الله فقد نودی فیکم بالرحیل» مهیا شوید و وسایل سفر خود را آماده کنید خدا شما را رحمت کند، منادی مرگ ندای الرحیل در میان شما سرداده است.

كلام حضرت امیرمؤمنان در نهج​البلاغه را می​توان از بهترین بسط و تفسیرها درباره آیات قیامتی قرآن كریم دانست. حضرت امیر به گونه​ای تأثیرگذار از آن روز موعود سخن می​گوید كه می​توان آن در برابر چشم دید:

«و پیش از آن كه مرگ فرا رسد آماده باشید، زیرا ناگهان آرزوهاى مردم قطع شده و مرگ آنها را در كام خود مى‏كشد، و در توبه بسته مى‏شود. شما امروز به جاى كسانى زندگى مى‏كنید كه قبل از شما بودند و ناگهان رفتند و پس از مرگ تقاضاى بازگشت به دنیا كردند.
مردم! شما چونان مسافران در راهید كه در این دنیا فرمان كوچ داده شدید، دنیا خانه اصلى شما نیست و به جمع آورى زاد و توشه فرمان داده شدید. آگاه باشید این پوست نازك تن، طاقت آتش دوزخ را ندارد پس به خود رحم كنید، ...

پس خدا را خدا را اى جمعیت انسان‏ها پروا كنید حال كه تندرستید نه بیمار و در حال گشایش هستید نه تنگ دست، در آزادى خویش پیش از آن كه درهاى امید بسته شود بكوشید، در دل شب‏ها با شب زنده‏دارى و پرهیز از شكمبارگى به اطاعت برخیزید، با اموال خود انفاق كنید، از جسم خود بگیرید و بر جان خود بیفزایید، و در بخشش بخل نورزید كه خداى سبحان فرمود: اگر خدا را یارى كنید، شما را پیروز مى‏ گرداند و قدم‏ هاى شما را استوار مى‏ دارد»(خطبه 183).

captcha