جای اطمینان بخشی​‌ خداوند در قلب ما كجاست؟
کد خبر: 3505696
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۴

جای اطمینان بخشی​‌ خداوند در قلب ما كجاست؟

گروه فعالیت​‌های قرآنی: در آیات قرآن كریم فضایی حاكم است كه هر چه بیشتر به آن نزدیك شویم، وعده‌ها، اطمینان ​بخشی​‌ها و هشدارهای آن بیشتر در قلبمان نفوذ می​‌كند و ایمان راسخی به آن و در نتیجه آرامش و اطمینان خوبی نسبت به خداوند پیدا می‌​كنیم.

به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایكنا) از خوزستان، آیات قرآن كریم سخن خداوند حكیم است؛ این نكته​ای است كه چه بسا در حین خواندن آیات قرآن به عنوان یك عمل پسندیده و سنتی متداول در ماه مبارك رمضان از آن غفلت می​كنیم، به این معنا كه در مقام شنیدن و تلاوت آیات؛ كه از جانب خداوند علیم حكیم است، تأثیر این سخنان نورانی(وعده​ها، اطمینان​بخشی​ها و هشدارها) در ما بسیار كم و ناچیز است.

یكی از آیات قرآن كریم كه با قاطعیتی اطمینان​بخش ما را به منشأ حقیقی برتری​ها و پیروزی​ها در زندگی رهنمون می​شود،آیه 160 از سوره مباركه آل​عمران است؛ آیه​ای كه با نظر به جانب متعالی گوینده آن باید در قلب​هایمان رسوخ كند و به ما آرامشی ببخشد كه از هیچ سخنی چنین اثری را دریافت نكرده باشیم:

«إِنْ ینْصُرْكُمُ اللَّهُ فَلَا غَالِبَ لَكُمْ وَإِنْ یخْذُلْكُمْ فَمَنْ ذَا الَّذِی ینْصُرُكُمْ مِنْ بَعْدِهِ وَعَلَى اللَّهِ فَلْیتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ»: اگر خدا شما را یارى كند هیچ كس بر شما غالب نخواهد شد و اگر دست از یارى شما بردارد چه كسى بعد از او شما را یارى خواهد كرد و مؤمنان باید تنها بر خدا توكل كنند.

در آیه پیشین، خداوند به پیامبر(ص) دستور می​دهد كه در كار[ها] و امور با مؤمنان مشورت كن و چون تصمیم گرفتى بر خدا توكل كن. سپس می​فرماید: برتری یا خذلان شما به دست خدا است. گاهی در همین زندگی دنیایی افرادی كه خداوند به آنها پایگاه اجتماعی و جایگاه اقتصادی خوبی ارزانی كرده است، گاه به افراد پایین دست خود اطمینان می​دهند كه مسأله آنها را حل و فصل كنند و آنان نیز امیدوارنه به این وعده​ها اطمینان می​كنند و به انتظار عملی شدن آنها می​نشینند.

حال گوینده این كلمات اطمینان بخش؛ خداوندی است كه هیچ كس راستگوتر از او نیست(و من اصدق من الله حدیثا). چنین خدایی می​فرماید: اگر من جانب شما را گرفتم و یاریتان دادم بدانید هیچ كس و هیچ شرایطی بر شما غالب نخواهد شد.

در آیات قرآن كریم چنین فضایی حاكم است. هر چه بیشتر به این كتاب نزدیك شویم، این وعدهها بیشتر در قلبمان نفوذ می​كند و ایمان راسخی به وعده​های الهی و در نتیجه آرامش و اطمینان خوبی نسبت به او پیدا می​كنیم.

هر چه بیشتر با آیات این چنینی انس بگیریم، در گفتن «تنها از تو یاری می​جوییم» در نمازهایمان صادق​تر خواهیم بود؛ چرا كه می​دانیم هیچ توفیقی(همراهی و همیاری اسباب در رسیدن ما به مقصود) جز به اذن و خواست او حاصل نمی​شود.

بنابراین، سبب اصلی و منشأ حقیقی پیروزی های ما در زندگی خداوند است و مسیر رسیدن به این پیروزی از گذرگاه ایمان می​گذرد:

«وَلَا تَهِنُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ»: سستی نكنید و غمگین نشوید چراكه شما اگر مؤمن باشید، برترید(آل​عمران، 139).

به عبارتی اگر خدا در زندگی شما باشد، اگر خدا به عنوان نیرو و محركی تأثیرگذار در اندیشه و رفتار شما حضور داشته باشید، برتری با شماست، چرا كه یاری مؤمنان از سنت​​های بدون تغییر خداوند است: «الله یدافع عن الذین آمنوا»: خداوند از كسانی كه ایمان آورده​‏اند دفاع می‏​كند.

captcha