هیچ بهشت و جهنمی بالاتر از زیبایی و زشتی اعمال انسان نیست
کد خبر: 3526971
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۱
پای تفسیر قرآن آیت‌الله شفیعی/34

هیچ بهشت و جهنمی بالاتر از زیبایی و زشتی اعمال انسان نیست

گروه اجتماعی: آیت‌الله شفیعی با بیان اینکه مطابق آیات سوره «زلزال» انسان در روز قیامت با نفس عمل خود که به صورت ماده تجسم یافته است، روبرو می‌شود، گفت: دیدن قبح عمل در روز قیامت چنان زجر آور است که از هر جهنمی بدتر است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، آیت‌الله سید علی شفیعی در سی و چهارمین جلسه تفسیر قرآن که شامگاه دهم شهریورماه برگزار شد، در ادامه تفسیر سوره «زلزال» با اشاره به آیات «یومئذ یصدر الناس لیروا اعمالهم، فمن یعمل مثقال ذره خیر یره، و من یعمل مثقال ذره شر یره» گفت: روز قیامت روزی است که مردم از قبرها بیرون می‌آیند تا اعمال خود را ببینند؛ پس هر کس به اندازه ذره مثقالی کار خیر انجام داده آن را می‌بیند و هر کس به اندازه ذره مثقالی کار شر انجام داده باشد، آن را می‌بیند.

وی با بیان اینکه در این آیات چند نکته وجود دارد، گفت:یک نکته در این آیات رؤیت اعمال است، سابقا مفسران چنین تفسیر می‌کردند که مردم کیفر یا پاداش اعمال خود را می‌بینند؛ بعدا یک حقیقت علمی کشف شد که در تفسیر این آیه اثر گذاشت.

آیت‌الله شفیعی ادامه داد: گرچه قرآن پیش از این، به این حقیقت اشاره کرده بود، اما دانشمندان متوجه آن نبودند و آن قانونی به نام تبدل نیروه به ماده بود.یعنی وقتی ماده‌ای خلق می‌شود، دیگر از بین رفتنی نیست؛ این ماده تبدیل به نیرو می‌شود و این قوه و قدرت دوباره تبدیل به ماده می‌شود.

مؤلف کتاب بیان و تبیان در علوم قرآن اظهار کرد: بنابراین هر عملی که انسان انجام می‌دهد در روز قیامت که آخرین مرحله است، در مقابل انسان قرار می‌گیرد؛ عملی که به ماده تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه از این قاعده تعبیر دیگری وجود دارد که از آن به تجسم اعمال یاد می‌کنند، توضیح داد: براساس این قاعده، اعمال در روز قیامت در مقابل صاحب عمل مجسم می‌شوند. اصل این قاعده را دانشمندان خارجی کشف کردند. علمای اسلام متوجه شدند نکاتی در این آیه در این باره وجود دارد که باید مورد توجه قرار دهند.

آیتالله شفیعی افزود: اعمالی که در دنیا برخی باور ندارند زشت و قبیح است، در آخرت عین همان زشتی و قبحی که در عمل هست، به چشم می‌بینند و چنان انسان از خود نفرت پیدا می‌کند که حد و حساب ندارد. یا اگر کاری خیری بوده، همان خیر و خوبی در مقابل انسان مجسم می‌شود.

این عالم دینی ادامه داد:امام راحل در تألیفات خود در این باره فرموده‌اند در روز قیامت انسان عمل قبیح را با قبح واقعی خود می‌بیند و آنقدر از دیدن آن معذب و منزجر می‌شود که این عذاب از هر جهنمی بدتر است و در مقابل اگر انسان کار خوبی کرد؛ صله رحم کرد، به فقیری کمک کرد و ...آن عمل با همه حسن و خوبی‌اش در برابر او مجسم می‌شود.

مطالب مرتبط
captcha