خشيت خداوند و بازداری از گناه، انسان را به رضوان الهی سوق می‌دهد
کد خبر: 3528142
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۱
پای تفسير قرآن آيت‌الله شفيعی/38

خشيت خداوند و بازداری از گناه، انسان را به رضوان الهی سوق می‌دهد

گروه فعالیت‌های قرآنی: آيت‌الله شفيعی با بيان اينكه مصداق «خير البريه» در سوره بينه حضرت اميرالمؤمنين(ع) و شيعيان ايشان هستند، افزود: صرف شیعه بودن کفایت نمی‌کند، این فضیلت‌ها و مناقب برای کسی است که خوف و خشیت خدا در دلش باشد و او را از گناه بازدارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، آیت‌الله سیدعلی شفیعی، در سی و هشتمین جلسه تفسیر خود که شب گذشته 15 شهریور برگزار شد، در تفسیر سوره «بینه» در ادامه تبيين مصداق «خير البريه» در آيه «إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أُولَئِكَ هُمْ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ» گفت: احمد حنبل که یکی از رؤسای مذاهب چهارگانه اهل سنت است نقل می‌کند، پیامبر(ص) به حضرت علی(ع) فرمود: آیا دوست نداری که تو در بهشت کنار من باشی و فرزندان ما به دنبال ما و همسرانمان پشت سر آنها و شیعیان ما در سمت چپ و راست ما به سمت بهشت گام برداریم؟. 

وی ادامه داد: ابن حجر عسقلانی که از علمای متعصب اهل سنت است این روایت را در کتاب خود به نقل از احمد بن حنبل ذیل آیه «اولئک هم خیرالبریه» مطرح کرده است که نشان می‌دهد «خیرالبریه» پیامبر(ص)، حضرت علی(ع)، ذریه و شیعیانشان هستند.

آيت‌الله شفيعی اظهار كرد: در روایت دیگری که توسط طبرانی نقل شده، همین مضمون از پیامبر(ص) روایت شده است؛ پيامبر(ص) فرمود: «4 نفر هستند که پیش از همه وارد بهشت می‌شوند؛ اولین نفر، من (پیغمبر(ص)) هستم، سپس تو (حضرت علی(ع)) وارد بهشت می‌شوی و حسن و حسین(ع) وارد می‌شوند و اولاد ما پشت سر ما وارد بهشت می‌شوند و همسران ما بعد از اولاد ما به بهشت وارد می‌شوند، (گرچه این احتمال وجود دارد که کلمه «ازواجنا» را اهل سنت به این روایت اضافه کرده‌اند) و شیعیان ما سمت چپ و راست ما به سوی بهشت گام می‌برمی‌دارند.

اين محقق و مؤلف قرآنی ادامه داد: در روایت دیگر، شخصی به نام دیلمی از زبان پیامبر(ص) نقل می‌کند: «یا علی به درستی که خداوند متعال، تو را بخشیده است و ذریه و اولاد و شیعیان تو را بخشیده است پس این را به عنوان یک بشارت تلقی کن.» در حقیقت نیز اين بشارت بزرگی است که خداوند متعال به برکت تشیع ما را مورد مغفرت خود قرار دهد و روانه بهشت سازد.

وی گفت: یکی از علمای بزرگ اهل سنت از انس بن مالک نقل می‌کند که پیامبر(ص) فرمود: روز قیامت در بهشت هزاران هزار نفر از امت من بدون حساب وارد بهشت می‌شوند. سپس پیامبر(ص) به علی(ع) رو کرد فرمود: اینان شیعه تو هستند و تو امام آنها هستی.

آيت‌الله شفيعی‌ به نقل روايت ديگری در اين رابطه پرداخت و گفت: روایت دیگر این است که از شخصی به نام کثیربن زید نقل شده است: سلیمان بن مهران اعمش از علمای عامه نزد منصور دوانیقی خلیفه عباسی آمد. وقتی منصور سلیمان را دید به او گفت: بیا صدر مجلس بنشین. سلیمان گفت: من هر جا بنشینم آن جا صدر مجلس است. تا اینکه سخن خود را ادامه داد و گفت: پیغمبرخدا(ص) فرمود: جبرئیل بر من نازل شد و گفت: عقیق به دست کنید؛ زیرا این سنگ اولین سنگی بود که به وحدانیت خدا شهادت داد و به نبوت من، و به وصیت علی(ع) و به امامت فرزندان او و برای شیعه به بهشت شهادت داده است. بنابراین شیعیان علی بن ابیطالب(ع) اهل بهشت هستند.

اين عالم دينی در پايان سخنان خود با اشاره به آيه آخر سوره بينه؛ «جَزَاؤُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ جَنَّاتُ عَدْنٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ ذَلِكَ لِمَنْ خَشِيَ رَبَّهُ» گفت: آیه می‌فرماید: «ذلک لمن خشی ربه» اینها برای کسانی هستند که خداترس باشند. صرف شیعه بودن کفایت نمی‌کند. این فضیلت‌ها و مناقب برای کسی است که خوف و خشیت خدا در دلش باشد و او را از گناه بازدارد.

مطالب مرتبط
captcha