بیان ابعاد کامل تفسیر سوره قدر برای ما ممکن نیست
کد خبر: 3529797
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۴
پای تفسیر قرآن آیت‌الله شفیعی/41

بیان ابعاد کامل تفسیر سوره قدر برای ما ممکن نیست

گروه فعالیت‌های قرآنی: آیت‌الله شفیعی اظهار کرد: شب قدر بسیار عظیم است و هر قدر تفسیر آن را بگوییم، نمی‌توانیم به ابعاد کامل آن دست یابیم؛ چقدر موفقند کسانی که شب قدر را به دست آورده باشند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، آیت‌الله سید علی شفیعی، در جلسه تفسیر خود که شب گذشته 22 شهریورماه برگزار شد، در ادامه تفسیر سوره «قدر» گفت: در قسمت اول سوره، خداوند می‌فرماید: چه می‌دانی عظمت شب قدر چیست؟ شب قدر از هزار ماه بهتر است. خداوند برای بیان عظمت شب قدر، شمه‌ای از آن را چنین بیان فرمود: «تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ» در شب قدر ملائکه الله و روح از طرف خداوند بر زمین نازل می‌شوند.

وی اظهار کرد: در احادیث ائمه اطهار(ع) آمده است: روح، مَلَکی است که اعظم از همه ملائکه است. از امام معصوم نقل شده است که روح، ملک و قدرتی است که بالاتر از همه ملائکه و حتی بالاتر از جبرئیل است. این که کلمه روح جداگانه ذکر شده نشانگر آن است که روح از همه ملائک بالاتر است؛ اما اینکه ماهیت آن چیست، نمی‌دانیم. خداوندی می‌داند که روح را خلق فرموده است.

آیت الله شفیعی ادامه داد: این ملائک و روح به اذن پروردگار خود همه چیز با خود نازل می‌کنند. روایات زیادی داریم که در شب قدر تقدیر اعمال بندگان مشخص می‌شود و علوم اولین و آخرین بر قلب حجت وقت فرود می‌آید.

این محقق و مؤلف قرآنی در ادامه تفسیر سوره گفت: خداوند در ادامه فرمود: «سَلَامٌ هِيَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ» این شب تماماً سلم و صفا و سلامت است تا طلوع فجر. در احادیث وارد شده شب قدر، شبی است که اگر در زمستان باشد، سرمای آن ملایم است و اگر در تابستان باشد، گرمای آن، آرام و ملایم است. این شب سراسر صفا و سلامت است، همه چیز آن خوب است. چقدر موفقند کسانی که شب قدر را به دست آورده باشند.

وی گفت: حداقل 114 روایت در فضیلت سوره قدر وارد شده است. لذا فقها فتوا داده‌اند انسان مستحب است در نمازهای واجب در رکعت اول سوره قدر را بخواند و در رکعت دوم سوره توحید را بخواند. شب قدر بسیار عظیم است و هر قدر تفسیر آن را بگوییم، نمی‌توانیم به ابعاد کامل آن دست یابیم.


مطالب مرتبط
captcha