مصداق «خیرالبریه» در قرآن كريم، اميرالمؤمنين(ع) و اولادشان هستند
کد خبر: 3527853
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۷

مصداق «خیرالبریه» در قرآن كريم، اميرالمؤمنين(ع) و اولادشان هستند

گروه فعالیت‌های قرآنی: آيت‌الله شفيعی در تفسير سوره بينه با اشاره به آيه «إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أُولَئِكَ هُمْ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ» گفت: طبق رواياتی كه علمای اهل سنت درباره اين آيه نقل كرده‌اند، مصداق «خير البريه» در اين آيه حضرت اميرالمؤمنين(ع) و اولاد ايشان هستند.

به گزارش خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا) از خوزستان، آیت‌الله سید علی شفیعی، در جلسه تفسیر قرآن که شب گذشته 14 شهریورماه برگزار شد، در ادامه تفسیر سوره «بینه» گفت: در تفسير آيه «إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أُولَئِكَ هُمْ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ»(بينه، 7) و آيه بعد از آن چنان که گفته شد، روایاتی وارد شده است که «اولئك هم خیرالبریه» علی بن بن ابیطالب(ع) و اولاد ایشان هستند. از این رو وقتی این آیات نازل شد، اصحاب پیامبر(ص) وقتی حضرت علی(ع) وارد می‌شد، می‌گفتند: «خیرالبریه» آمد. این روایات که از طریق کتب اهل سنت وارد شده برای ما بسیار مهم است.

آيت‌الله شفيعی در ادامه تفسير اين سوره به نقل روايات ديگری از كتب اهل سنت پرداخت و گفت: از ابن عباس روایت شده است كه گفت: وقتی این آیه نازل شد، پیغمبر خدا(ص) به علی(ع) فرمود: یا علی «خیرالبریه» تو و شیعیانت هستید که در روز قیامت به وجود خدا و نعمت‌های ولایت راضی هستید و خداوند هم به وجود شما راضی است. این روایت را سیوطی از علمای اهل سنت در تفسیر خود نوشته شده است.

مؤلف كتاب بيان و تبيان در علوم قرآن گفت: وقتی خود اهل سنت این روایت را نوشته‌اند، باید به آنها گفت شما که این روایت را از پیغمبر(ص) نقل می‌کنید كه «خير البريه» علی بن ابيطالب(ع) است، پس چرا «خیرالبریه» را رها کردید و کس دیگری را به خلافت برگزیدید؟

وی ادامه داد: روایت دیگری از حضرت علی(ع) نقل شده است: امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید: پیغمبر خدا(ص) به ايشان فرمود: ياعلی این آیه را نشنیدی«إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أُولَئِكَ هُمْ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ»مصداق این آیه تو و شیعیانت هستی. در قیامت میعاد من و شما کنار حوض کوثر است. هنگامی که امت‌ها برای حساب و کتاب نزد من می‌آیند، شما نیز دعوت می‌شوید در حالی که پیشانی‌های شما از نور روشن و درخشان است.

 آيت‌الله شفيعی گفت: روایت دیگری از ام سلمه همسر پیامبر(ص) نقل شده است: شبی که پیامبر(ص) در خانه من بود، فاطمه(س) نزد او آمد، علی(ع) نيز پشت سر او آمد، پیامبر(ص) فرمود: ای علی(ع) تو و یارانت در بهشت هستی.

اين عالم دينی گفت: ابن اثیر از علمای اهل سنت در کتاب خود روایتی نقل کرده است که پیامبر(ص) به علی(ع) فرمود: یا علی روز قیامت تو و شیعیانت وارد می‌شوید در حالیکه خدا از شما خشنود است و شما از خدا خوشنود هستید. دشمنانت نیز وارد صحرای محشر می‌شوند در حالیکه خشمگین و ناراحت هستند.

وی ادامه داد: روایت دیگر از زمخشری که از بزرگترین علمای اهل سنت است نقل شده است: پیامبر(ص) به حضرت علی(ع) فرمود: یا علی روز قیامت من دامن خدا را می‌گیرم، (متوسل به خدا می‌شوم) و تو دست به دامن من می‌شوی و اولاد تو دست به دامن تو می‌شوند و شیعیان به اولاد تو دست دامن می‌شوند. آیا برای این رفتن جز بهشت مسیری هست؟ همه این روایت‌ها از علمای اهل سنت نقل شده است.

مطالب مرتبط
captcha