از حضور کاروان قاریان جوان در مشهد تا برپایی کرسی تلاوت در کربلا
کد خبر: 3546481
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۷
اهم رویدادهای قرآنی هفته/

از حضور کاروان قاریان جوان در مشهد تا برپایی کرسی تلاوت در کربلا

گروه فعالیت‌های قرآنی: هفته‌ای که گذشت همراه با برنامه‌های متنوع قرآنی در زمینه برپایی انواع جشنواره‌ها و مسابقات قرآنی و جلسات مشورتی و حضور کاروان قرآنی در موکب‌های اربعینی و اعلام زمان تعیین نمایندگان ایران در ششمین مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان بود.

از حضور کاروان قاریان جوان در مشهد تا برپایی کرسی تلاوت در کربلا
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، هفته‌ای که گذشت با وجود توجه خیل عظیمی از علاقه‌مندان به حضور در ایام پیاده‌روی اربعین در عتبات مقدس همراه با اخبار قرآنی متعدد و متنوعی در زمینه‌های مسابقات، جشنواره‌ها و معرفی برگزیدگان و... بود.
معرفی نفرات برتر دور سوم جشنواره تلاوت‌های مجلسی
ابتدای هفته با معرفی نفرات برتر دور سوم جشنواره تلاوت‌های مجلسی همراه بود که براین اساس و با برپایی بخش پایانی دور سوم نخستین دوره جشنواره تلاو‌ت‌های مجلسی، رسول تمجید از سوی هیئت داوران و سعید پرویزی با کسب بیشترین آرای مردمی به عنوان نفرات برتر این دوره از جشنواره معرفی شدند.
لازم بذکر است، این برنامه همراه با نوید خوش حمایت ویژه شورای توسعه از برنامه‌هایی نظیر جشنواره تلاوت‌های مجلسی از سوی حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور بود.
حضور کاروان قاریان جوان و احمد ابوالقاسمی در مشهد مقدس
کاروان ۸۰ نفری قاریان جوان جلسه قرآن احمد ابوالقاسمی در فرهنگسرای قرآن تهران به مشهد مقدس اعزام شدند که با حضور برسر مزار شهید محسن حاجی حسنی کارگر و مرحوم حمیدرضا عباسی، قاریان بین المللی خوشخوان آستان رضوی برای آنها فاتحه قرائت کردند و علو درجات را از خدای متعال خواستار شدند. همچنین برپایی نشست‌های تخصصی، حلقه‌های معرفتی و شب‌نشینی‌های قرآنی از دیگر برنامه‌های حضور این کاروان بود.
آغاز دور جدید ثبت نام آزمون الکترونیکی «به سوی فهم قرآن»
براساس اعلام ستاد خبری پانزدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت وزارت ارشاد کارکنان وزارت آموزش و پرورش می‌توانستند از یکشنبه، ۲۳ آبان‌ماه و تا ۱۰ آذرماه نسبت به ثبت نام در آزمون الکترونیکی به سوی فهم قرآن که تنها ویژه کارکنان این وزارتخانه است، ثبت نام کنند.
یادآور می‌شود، آزمون الکترونیکی ویژه کارکنان وزارت آموزش و پرورش، پنج‌شنبه، دوم دی ماه برگزار می‌شود.
تشکیل جلسه هفتاد و هفتم مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی
براساس گزارش ایکنا، طی جلسه هفتاد و هفتم مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی که با حضور اعضای این مجمع  در سازمان دارالقرآن الکریم برگزار شد، گزارش اجرای ۱۰ ساله مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی حفظ قرآن کریم بررسی  شد.
در ادامه نیز پیش نویس سند راهبردی توسعه فعالیت‌های تبلیغی ترویجی قرآن کریم ارائه شد و در پایان نیز پیش‌نویس سرفصل‌های دیپلم مهارتی آموزش قرآن کریم مورد ارزیابی اعضاء مجمع قرار گرفت.
تعیین نمایندگان ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان تا دو هفته آینده
در پی انتشار خبری از انتخاب نمایندگان کشورمان در «ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان» از سوی یکی از خبرگزاری‌ها، در خصوص بررسی صحت و سقم این خبر با رحیم خاکی، ناظر مسابقات انتخابی ششمین دوره این مسابقات بین‌المللی به گفت‌وگو نشستیم که براساس این مصاحبه مقرر شد اسامی نمایندگان کشورمان نیازمند بررسی از سوی کمیته فنی و دبیرخانه اجرایی این دوره از مسابقات است که نتایج به صورت رسمی از سوی مجموعه برگزارکننده مسابقات اعلام می‌شود. مشروح این مصاحبه را اینجا بخوانید.
همچنین طی گفت‌وگوی تلفنی این داور بین‌المللی قرآن با برنامه رویدادهای قرآنی رادیو قرآن به تشریح روند انتخاب نمایندگان کشورمان برای این مسابقات پرداخت که متن آن را اینجا ببینید.
تبریک خادم‌القرآن «عباس سلیمی» به ایکنا
عباس سلیمی، خادم القرآن و پیشکسوت قرآنی در پی کسب عنوان غرفه برتر توسط خبرگزاری ایکنا در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات، طی نامه‌ای به مدیریت خبرگزاری و  خبرنگاران، احراز این عنوان را برای دو سال پیاپی تبریک گفت، متن مشروح این پیام را اینجا بخوانید.
هماهنگی‌ ستاد اجرایی برای برپایی «شوق تلاوت»
حسین مقدم کیا، دبیر ستاد اجرایی طرح ملی تلاوت، برای برپایی مرحله نیمه نهایی رقابت‌های قرآنی «شوق تلاوت» با حجت‌الاسلام والمسلمین علیدادی، امام جمعه جزیزه کیش دیدار کرد و هماهنگی‌های لازم انجام شد.
لازم بذکر است، طرح ملی تلاوت در راستای پرورش قرآنی نوجوانان ۸ تا ۱۴ سال طراحی شده که تاکنون موفق به تربیت نیروهای قرآنی نخبه در سراسر کشور شده است.
 مرحله مقدماتی دومین دوره رقابت‌های شوق تلاوت در تاریخ شهریور ماه انجام شد که اعلام نتایج مرحله مقدماتی در ۱۵ تا ۳۱ شهریور ماه برای شرکت کنندگان ارائه شد. مرحله نیمه نهایی همانند سال گذشته در جزیره کیش از ۲۳ تا ۲۷ آذرماه با حضور نخبگان قرآنی برگزار می‌شود.
هدیه خادمین افتخاری آستان امامزاده ابوالحسن(ع) به «عباس سلیمی»
خادمین افتخاری آستان مقدس امامزاده ابوالحسن(ع)، جهت تقدیر و تشکر از معاون فرهنگی و امور زائران آستان مقدس حضرت عبدالعظيم(ع)، خادم‌القرآن، عباس سلیمی خدمت وی رسیدند و هدیه‌ای که مزین به تمثال او بود با حضور حسین خرازی، عضو هیئت امناء امامزاده ابوالحسن(ع) تقدیم عباس سلیمی شد.
گزارش مالی نمایشگاه بین‌المللی قرآن سال ۹۵
گزارش عملیات مالی بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی قرآن و کریم از طرف کمیته مالی و قراردادهای نمایشگاه قرآن کریم برای شفافیت در هزینه های نمایشگاه منتشر شد برای اطلاع از این جدول اینجا کلیک کنید.
پخش سری جدید برنامه «حاضر غایب از نظر» از شبکه قرآن
حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالله رضایی، تهیه‌کننده برنامه «حاضر غایب از نظر» از سری جدید این برنامه خبر داد و گفت: این برنامه به صورت زنده و تولیدی سه‌شنبه‌ها، ساعت ۱۹ تا ۲۰ از صحن اصلی مسجد مقدس جمکران پخش می‌شود که در این برنامه به بیان مفاهیم مهدوی با رویکرد اجتماعی و کاربردی در زندگی جامعه منتظر و وظایف ایشان در زمینه‌سازی ظهور می‌پردازیم و در چند قسمت آغازین سری جدید با توجه به مناسبت‌های ماه صفر، موضوع پیوند عاشورا و مهدویت را مد‌نظر قرار داده‌ایم.
برگزاری محفل قرآنی پویش «تلاوت افتخاری»
در آستانه اربعین حسینی، محفل انس با قرآن با حضور قاریان چون محفل مجید زکی‌لو، هادی موحدامین، حمیدرضا احمدی‌وفا 27 آبان‌ماه در قالب پویش «تلاوت قرآن افتخاری از عاشورا تا اربعین» در بلوار فردوس تهران برگزار شد.
برپایی کرسی‌های تلاوت نفحات‌القرآن در موکب‌های اربعین
دارالقرآن نفحات‌القرآن، به منظور ترویج و تبلیغ قرآن کریم و جامه عمل پوشاندن به کلام مقام معظم رهبری درخصوص برپایی کرسی‌های تلاوت قرآن کریم، به صورت کاملاً خودجوش، اقدام به برگزاری کرسی‌های تلاوت در موکب‌های شهر نجف و مسیر راهپیمایی نجف تا کربلای معلی کرده است.
اعلام ثبت نام مسابقات دارالقرآن ‌امام علی(ع) در بخش آقایان
زمان ثبت نام در دهمین دوره مسابقات سراسری حفظ، قرائت و ترتیل دارالقرآن‌الکریم امام علی(ع) در بخش آقایان از آذرماه آغاز می‌شود. همچنین مقرر شد این مسابقات دهه آخر بهمن‌ماه در مجموعه فرهنگی یادمان شهدای هفتم تیر(سرچشمه) در میدان بهارستان برگزار شود.
برگزاری همزمان نیمه نهایی و نهایی لیگ حافظان
طی رایزنی‌های انجام شده مقرر شد، مراحل نیمه نهایی و نهایی لیگ حافظان به صورت همزمان طی پنج‌شنبه، چهارم آذرماه در محل برنامه و بودجه استان مازندران برگزار شود.
برپایی دهمین دوره آزمون اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن
مرحله چهارم دهمین دوره اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن برای کسب عنوان «استادی»، ۱۹ آذرماه از ساعت ۸ صبح، با حضور ۹ نفر از حافظان کل قرآن، واقع در سازمان دارالقرآن برگزار می‌شود. حافظانی که در این مرحله حضور دارند مسلط به حفظ کل قرآن به روش ترتیل بوده و در مراحل قبل و در ماده‌های وقف و ابتدا، صوت و لحن، تجوید و حسن حفظ حد نصاب لازم را به دست آورده و به این مرحله راه پیدا کرده‌اند، هم‌چنین این حفاظ دارای ۱۰ سال سابقه تدریس حفظ هستند که سابقه آنها در شورای تخصصی حفظ سازمان دارالقرآن تأیید شده است.
برپایی مرحله کشوری مسابقات قرآن وزارت جهاد کشاورزی
مرحله کشوری مسابقات قرآن وزارت جهاد کشاورزی از ۲۲ تا 24 آبان‌ماه با حضور نفرات برگزیده از تمامی استان‌ها در رشته‌های  حفظ در اجزاء۱، ۵، ۱۰، ۲۰ و حفظ کل، تفسیر و اذان  در مجموعه فرهنگی وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مقدس قم برگزار شد.
برپایی مجمع عمومی ـ عادی اتحادیه مؤسسات قرآنی کشور
هشتمین مجمع عمومی ـ عادی اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور با حضور مدیران عامل اتحادیه‌ها در سراسر استان‌ها و نمایندگان انتخابی از استان‌ها در قم برگزار شد. این جلسه همراه با مصوباتی بود که می‌توانید اینجا مشروح این گزارش را بخوانید.
اجرای طرح «کهف و رقیم» با محوریت سوره «فجر»
طرح ملی «کهف و رقیم» برای دومین سال پیاپی در ایام اربعین حسینی به همت شورای راهبری فعالیت‌های قرآنی اربعین حسینی و اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور و با مشارکت دستگاه‌های مختلف قرآنی، در ایام اربعین حسینی برپا می‌شود. همچنین در پی خبر دیگری از این اتحادیه سه کاروان قرآنی شامل قاریان بین‌المللی و برتر جمهوری اسلامی طی این ایام به منظور اجرای برنامه در موکب‌ها به عراق اعزام می‌شوند.
تشکیل دوازدهمین هم‌اندیشی مدیران عامل اتحادیه‌های مؤسسات
دوازدهمین هم‌اندیشی مدیران عامل اتحادیه‌های استانی سراسر کشور در حالی در مجتمع یاوران مهدی(عج) جمکران برگزار شد که همراه با مصوبات بود. مشروح این گزارش را اینجا بخوانید.
کسب مقام سوم زیباترین صوت توسط حنانه خلفی
مسابقه زیباترین صوت در حالی ۲۷ آبان ماه، در حاشیه نخستین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن بانوان امارات برگزار شد که نماینده ایران توانست مقام سوم را در این مسابقه کسب کند.
captcha