گسترش چتر قرآنی ماه رمضان در 100 شهر/ درگیر بودن همه استان‌ها در یک طرح کشوری
کد خبر: 3587773
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۶
امیرنیا بیان کرد:

گسترش چتر قرآنی ماه رمضان در 100 شهر/ درگیر بودن همه استان‌ها در یک طرح کشوری

گروه فعالیت‌های قرآنی: مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اشاره به اینکه در سال 96 جشن رمضان در 15 استان و 100 شهر اجرا می‌شود، گفت: علاوه بر این جشنواره آیات و هفته‌های قرآن و عترت را نیز خواهیم داشت تا به این ترتیب هر استان درگیر یک طرح کشوری باشد.

اصغر امیرنیا، مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)،‌ در مورد مهم‌ترین فعالیت‌هایی که این دفتر در سال جدید در دستور کار خود قرار داده است، گفت: با توجه به اینکه در ماه مبارک رمضان یک شور و نشاط در تهران برای ارائه دستاوردهای قرآنی نظام در نمایشگاه بین‌المللی قرآن ایجاد می شود، تلاش شده است تا این شور در استان‌ها و شهرستان‌های مختلف نیز اجرا شود.
وی افزود: بر همین اساس در سال 96 در 15 استان و 100 شهرستان شاهد برگزاری جشن رمضان خواهیم بود. این جشن با هدف ایجاد شور و نشاط و فهم و تدبر در قرآن کریم و سیره ائمه اطهار(ع) و نیز ارائه دستاوردهای قرآن و عترتی برگزار می‌شود.
امیرنیا تصریح کرد: سیاست ما این است که توجه به توسعه فرهنگ قرآنی و ترویج سبک زندگی اسلامی و ایرانی داشته باشیم، همچنین تلاش شده است تا روش‌های نوینی در اجرا و ارائه برنامه‌ها داشته باشیم. در واقع این جشن‌ها برگزار می‌شود به خاطر اینکه تعامل موثری بین دستگاه‌ها و موسسات دولتی و غیر دولتی برای فعالیت‌های قرآنی ایجاد شود و به دنبال آن اشاعه انس با قرآن در میان اقشار مردم باشد.
مدیر کل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: در این جشن‌هایی که قرار است برگزار شود،‌ شاهد اجرای برنامه‌هایی همچون بخشی از برنامه‌ها نمایشگاهی و فروشگاهی است که در 100 شهرستان برگزار می‌شود و شامل آثار مکتوب، هنرهای تجسمی، صنایع دستی،‌ عفاف و حجاب،‌ نرم افزارهای قرآنی و پاسخ به شبهات است.
وی همچنین اذعان کرد: همچنین در این جشن‌ها شاهد برگزاری جلسات تدبر و تدبیر قرآن کریم، محافل و مراسم انس با قرآن شامل قرائت قرآن، جزء خوانی خواهد بود. همچنین برگزاری نشست‌های عملی و فرهنگی و با اولویت شعار سال بخش دیگری از این برنامه‌ها خواهد بود. در این بخش شاهد برگزاری نشست‌های علمی با موضوعاتی همچون قرآن و مهدویت، ‌شعار سال، وحدت بین مسلمانان و ... خواهیم بود.
امیرنیا در ادامه این بخش از صحبت‌ها خود به اجرای برنامه‌های هنری در این جشن‌ها اشاره و اظهار کرد: از ابزار نمایشی با عنوان نمایش‌های خیابانی و صحنه‌ای استفاده و فیلم‌های کوتاه و انیمیشنی که تهیه شده است نیز نمایش داده خواهد شد. همچنین شب‌های شعر و بحث تجلیل از فعالان قرآن و عترت و مسابقات قرآن و نهج‌البلاغه از دیگر بخش‌هایی است که در جشن رمضان شاهد اجرای آن خواهیم بود.
مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به استان‌های میزبان برگزاری این جشن‌ها اشاره و بیان کرد: این جشن‌ها در استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل، البرز، خوزستان، فارس، قزوین، کرمان، کرمانشاه، گلستان، ایلام، مازندران، خراسان‌ رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی و استان کردستان خواهد بود.
وی در ادامه در پاسخ به این سوال که احتمال افزایش استان‌ها وجود دارد یا خیر،‌ گفت: با توجه به اینکه علاوه بر جشن رمضان شاهد برگزاری هفته‌های قرآن و عترت و نیز جشنواره آیات در استان‌های مختلف خواهیم بود، بنابر این تلاش خواهیم کرد تا تعداد این استان‌ها افزایش نداشته باشد.
امیرنیا با تأکید بر اینکه هر استانی در سال 96 به نوعی میزبان یک برنامه کشوری خواهد بود، افزود: در سایر استان‌ها نیز امکان برگزاری جشن رمضان وجود دارد و ما مانع از برگزاری آن نیستیم اما برای مساعدت‌های مالی نمی‌توان کاری انجام داد. در برگزاری برنامه‌ها 50 درصد را ما حمایت می‌کنیم و 50 درصد بقیه توسط خود استان‌ها تأمین می‌شود.
مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه اجرای فعالیت‌های قرآنی وظیفه همه دستگاه‌ها هست، خاطرنشان کرد: معاون قرآن وزارت ارشاد امسال همکاری ویژه‌ای در مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران و با سازمان اوقاف خواهد داشت به طوری که نمایشگاهی جنبی این مسابقات را معاونت برپا می‌کند. ما نیز در بخش فروشگاهی و هنری همکاری‌هایی با این نمایشگاه خواهیم داشت.
وی عنوان کرد: هر دستگاهی که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم وظیفه‌ای در زمینه اجرای فعالیت‌های قرآنی دارد و در این راستا حرکتی انجام دهد، باید کمک کند تا برای استفاده بهینه مردم همکاری‌های لازم داشته باشند. فعالیت قرآنی منحصر به هیچ دستگاه خاصی نیست و همه دستگاه‌ها مکلف هستند. اجرای برنامه‌های قرآنی جزء وظایف ذاتی برخی دستگاه‌ها هست که باید همکاری مطلوبی در اجرای فعالیت‌های قرآنی داشته باشند.
مطالب مرتبط
captcha