کاهش تعداد شرکت‌کنندگان و صرفه‌جویی‌های مالایی‌ها
کد خبر: 3600837
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۹
گزارشی از چهار روز برگزاری مسابقات قرآن در مالزی؛

کاهش تعداد شرکت‌کنندگان و صرفه‌جویی‌های مالایی‌ها

گروه مسابقات: طی چهار روز گذشته در مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی، مسائلی همچون نظم فوق‌العاده سالن، حمایت پرشور از نماینده کشور مالزی در بخش قرائت بانوان، تلاوت نمایندگان کم سن و سال کشورهای مختلف و میان برنامه‌های جذاب در خلال تلاوت‌ها دیده شده است.

کاهش تعداد شرکت‌کنندگان و صرفه‌جویی‌های مالایی‌ها

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به کوالالامپور، چهار روز از برپایی قدیمی ترین مسابقات بین المللی قرآن کریم در جهان اسلام می‌گذرد و در این چهار روز خاطرات شیرین و تلخ بسیاری در سالن pwtc شهر کوالالامپور رقم خورده است. از نظم فوق العاده مراسم افتتاحیه و  استرس برخی متسابقین که اولین مسابقه بین المللی را درک کرده اند تا سرماخوردگی برخی متسابقین بعلت سرد و گرم شدن بدن، از خیابان های شرجی تا درون هتل و محل مسابقه و همچنین سلفی های پایان مسابقات که حسن ختام این شب های سالن pwtc است.

در چهار روز گذشته، مسئولان بسیاری از مالزی در سالن مسابقات حاضر شده و به استماع تلاوت ها پرداختند. نکته جالب توجه این است که مسئولان، به احترام قرآن کریم، از ابتدا تا انتهای تلاوت ها را می‌نشینند و پس از پایان مسابقات، سالن را ترک می‌کنند. نکته جالب تر اینکه، مسئولان برای خودنمایی و صرفا اینکه در عکس ها باشند در سالن محل مسابقات حضور پیدا نمی‌کنند، بلکه اگر تلاوتی زیبا بشنوند، با تلفن همراه خود از آن قاری، عکس و فیلم می‌گیرند.

از جمله ویژگی های این دوره از مسابقات، کم خرجی و عدم ریخت و پاش است. بعنوان مثال تعداد شرکت کننده ها نسبت به سال گذشته  کم شده و به دنبال کمیت نبوده و عملا سیاهی لشکر را از عرصه مسابقات کنار گذاشتند؛ چرا که هزینه های جاری متسابقان از هماهنگی ها و بلیط سفر گرفته تا مخارج هتل و بازدیدها و... بسیار هزینه بالایی می‌باشد.

همچنین در بحث تبلیغات  این دوره از مسابقات، بسیار محدود عمل کرده و در محدوده محل برگزاری مسابقات pwtc (مرکز تجارت جهانی پوترا) صورت گرفته است که این حجم محدود تبلیغات در قیاس با تبلیغات وسیع مسابقات بین المللی قرآن کریم ایران در ایستگاه های مترو و خیابان ها و بیلبوردهاو...، در خور توجه است. 

در بحث سطح تلاوت ها، به عقیده کارشناسان، تلاوت کشور برونئی تاکنون متوسط رو به بالا بوده است. همچنین نماینده مصر، از سطح بسیار بالایی برخوردار نبوده و به عقیده کارشناسان کشور مصر این مسابقات بزرگ و باسابقه جهان اسلام را بسیار دست کم گرفت و یک قاری نوجوان و مبتدی را به این مسابقات اعزام کرد که اصلا در حد و اندازه های مسابقات بین المللی نبود.

کم کردن هزینه ها نسبت به سال های گذشته در مسابقات بین المللی مالزی

کشور کانادا نیز، قاری کمتر از 13 ساله ای را به این مسابقات اعزام کرده است که تلاوتی در سطح متوسط ارائه داد. «محمد معروف حسین» ۱۳ ساله از کانادا بود. این قاری نوجوان، در مسابقات بین المللی ایران، قطر و مالزی شرکت کرده و در مسابقات بین المللی ایران، حائز رتبه دوم در مقطع دانش آموزی و در مسابقات بین المللی قطر عنوان اول را کسب کرده است.

از دیگر زیبایی های این مسابقات بین المللی قرآن کریم، استماع تمام میهمانان به تلاوت ها بود که با جان و دل گوش می‌کردند. همچنین، در مسابقات قرائت که هر شب 9 نفر تلاوت داشتند، پس از تلاوت پنجم، یک تنفس به میهمانان داده می‌شد و سپس مسابقات را ادامه می‌دادند. در این تنفس ها، میان برنامه های جالبی همچون همخوانی حاضران در سالن مسابقات و یا سخنرانی جذاب دکتر «محمد فرید راوی عبدالله» برگزار می‌شد که مورد استقبال میهمانان حاضر قرار گرفت.

کم کردن هزینه ها نسبت به سال های گذشته در مسابقات بین المللی مالزی

امشب در پنجمین روز این مسابقات، حامد علیزاده(نماینده جمهوری اسلامی ایران) به رقابت با رقبای خود خواهد پرداخت. از جمله رقبای او برای کسب مقام اول به عقیده کارشناسان، نماینده کشور مالزی و نماینده کشور انگلستان هستند. از جمله نکات جالب این مسابقات، این است که وقتی نماینده کشور مالزی، تلاوت دارد، سالن مملو از جمعیت می‌شود. بعنوان مثال شب گذشته هنگام تلاوت نماینده مالزی در رشته قرائت بانوان، جایی برای نشستن وجود نداشت و عده ای ایستاده به استماع تلاوت پرداختند.

یادآور می شود، این مسابقات در نوبت بعد از ظهر از ساعت ۲۰:۳۰ به وقت محلی و ۱۷ به وقت تهران آغاز و تا ساعت ۲۳ به وقت محلی ادامه داشت.

captcha