به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا)، همایش «علوم انسانی در المیزان؛ انسانشناسی، عرفان و اخلاق» صبح امروز چهارشنبه، 7 خردادماه در سالن شهید صدر دانشگاه امام صادق(ع) آغاز به کار کرد. این همایش هشتمین پیشهمایش از «همایش بینالمللی اندیشههای علامه طباطبائی(ره) در تفسیر المیزان» است.
بر اساس این گزارش، آیتالله سیدحسن مصطفوی اولین سخنران این نشست است که هماکنون به ارائه سخنان خود با عنوان «جایگاه عرفان و فلسفه در تفسیر المیزان» میپردازد.
وارد نشدن علامه طباطبایی به عرفان نظری نشانه کمال وی است
وی در مورد دلایل عدم ورود علامه طباطبایی به مباحث عرفان نظری، اظهار کرد: یکی از ایرادات مطرح شده به علامه طباطبایی این است که ایشان به مباحث عرفان نظری وارد نشدهاند. در پاسخ به این ایراد باید گفت که یک فیلسوف نمیتواند مقلد باشد. فیلسوف تابع عقل است. هرجا عقل همراهی کرد، میپذیرد و در غیر این صورت نمیپذیرد و این در حالی است که ورود به عرفان نظری مستلزم تقلید است.
وی ادامه داد: علامه در عرفان عملی در حد اعلاء است، اما برخی از بزرگان ورود نکردن وی به عرفان نظری را یک نقص دانستهاند، در حالی که بر اساس تحلیلی که مطرح شد، این نشان کمال اوست.
بر اساس این گزارش، پس از سخنرانی آیتالله سیدحسن مصطفوی، احمد پاکتچی، مهدی ایزدی و حجتالاسلام محمود رجبی به ارائه سخنان خود با عناوین «انسان و معنا؛ بازخوانی منظر علامه طباطبایی در المیزان و آثار فلسفی»، «عالم ذر از دیدگاه علامه در تفسیر المیزان» و «نقش جامعه در تربیت انسان از دیدگاه علامه طباطبایی» خواهند پرداخت.
پس از سخنرانیها در بخش نخست این همایش، میزگردی علمی با حضور اساتید نامبرده به همراه آقایان کریمی، مصلائیپور و تقویان برگزار خواهد شد.
لازم به ذکر است، همایش بینالمللی «اندیشههای علامه طباطبایی(ره) در تفسیر المیزان» دارای رتبه علمی پژوهشی است و در تاریخ 22 تا 24 آبانماه سال جاری و با همکاری دانشگاه امام صادق(ع)، مرکز مدیریت حوزههای علمیه، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، مجمع جهانی اهلالبیت(ع)، سازمان فرهنگ و ارتباطات، جامعه المصطفی(ص) العالمیه، مجمع اهلالبیت عراق، آکادمی علوم اسلامی انگلیس، آکادمی علوم اسلامی اندونزی، دانشگاه اسلامی غنا، دفتر قائد ملت جعفریه پاکستان و ... برگزار میشود.