گروه سياسی: منشور اخلاقی دولت تدبير و اميد 13 بند دارد كه كه هيئت دولت يازدهم در اولين جلسه خود آن را قرائت كرد.
به گزارش خبرگزاری بينالمللی قرآن (ايكنا) به نقل از پايگاه اطلاعرسانی دولت، در اولين جلسه هيئت دولت يازدهم به رياست حجتالاسلام والمسلمين حسن روحانی، منشور اخلاقی دولت تدبير و اميد قرائت شد.
متن كامل اين منشور به شرح ذيل است:
بسمالله الرحمن الرحيم
منشور اخلاقی دولت تدبير و اميد
1- خداوند را در همه حالات ناظر بر اعمال و رفتار خويش و مسئوليت را امانتی الهی بدانم.
2- همه آحاد مردم ايران را از همه اقوام و مذاهب الهی و بدون توجه به تفاوتهای فردی، جنسيتی و گروهی، محترم بشمارم و از حقوق، حريم خصوصی، حيثيت و شرافت آنان پاسداری كنم و در استفاده از تمام سرمايههای انسانی كشور بكوشم.
3- هدف اول من تأمين مصالح پايدار نظام جمهوری اسلامی ايران باشد و در صورتی كه بين منافع فردی، حزبی، سازمانی، قومی و حرفهای من با مصالح ملی تضادی باشد، از منافع خود بگذرم و مصالح ملی را مبنای تصميم قرار دهم؛ در تمام تصميمات و اقدامات خود، سياستهای كلی نظام (ابلاغ شده توسط مقام معظم رهبری)، برنامههای توسعه، قوانين و اولويتهای اعلام شده از طرف رئيسجمهور را مد نظر قرار دهم.
4- انديشهام در مدار اعتدال، تصميماتم بر مبنای تدبير و رفتارم در چارچوب قانون باشد و از تندروی، شتابزدگی و خودسری بپرهيزم.
5- همواره از دروغ بپرهيزم؛ به شعور و افكار عمومی احترام بگذارم؛ از دستكاری در اطلاعات و يا ارائه اطلاعات به گونهای كه موجب فريب ديگران به ويژه مسئولان عالی نظام شود به شدت پرهيز كنم؛ به عنوان امين نظام جمهوری اسلامی، اطلاعات و اسرار نظام را حفظ نمايم؛ چه در زمان مسئوليت و چه بعد از آن رازدار باشم.
6- در تمام تصميمات و اقدامات خود جويا و پذيرای نقد و نظر ديگران باشم، مسئوليت خطاهای خود را بپذيرم؛ برای ديدگاه مخالف و انتقاد، ارزش قائل باشم و خود را مقيد به گزارشدهی منظم به رئيسجمهور و مردم بدانم.
7- نگاه و هدف خود را به سازمان تحت مديريت خود محدود نكنم، بلكه تعاملات بين سازمانی و همافزايیهای فراسازمانی را مدنظر قرار دهم. در اين راه به ويژه با وزارتخانههای همگروه، فراتر از منافع سازمانی و با هدف دستيابی به اهداف ملی همكاری مؤثر داشته باشم.
8- مبنای واگذاری مناصب را شايستگی، راستگويی و درستكاری قرار دهم و نزديكان سببی و نسبی من در انتصابات از هيچ امتياز و تقدمی برخوردار نباشند.
9- مديران زيردست خود را برای پذيرش مسئوليتهای بزرگتر و بلند رتبهتر آماده كنم و كاركنان خود را به مثابه سرمايهای بپندارم كه بهرهوری و بالندگی آنها بر عهده من است.
10- نظرات تخصصی مديران قبلی، كارمندان، منتقدان و مشاوران مستقل خود را جويا شوم و به آن توجه ويژه كنم.
11- حق مردم در دسترسی به اطلاعات را پاس دارم، شفافيت اطلاعاتی را مبنای عمل قرار دهم؛ در ارائه اطلاعات به آنان و تعامل با رسانهها فعالانه و با رويكرد مثبت عمل كنم و در اين مسير با نظام اطلاعرسانی دولت هماهنگ عمل كنم.
12- سرمايههای هستی چون انرژی، محيط زيست و نيروی انسانی را سرمايههای تمام بشر دانسته، در حفظ، كاربرد درست و بهسازی آنها كوشش كنم و اين سرمايه را همچون ميراثی بپندارم كه از گذشتگان به ما رسيده است و چون امانتی بپندارم كه بايد به آيندگان برسانيم.
13- هر گاه به اين جمعبندی برسم كه توان لازم برای انجام مسئوليت را از دست دادهام مراتب را به رئيسجمهور اعلام كنم و زمانی كه میخواهم سازمان تحت مديريت خود را تحويل مسئول بعدی دهم، تمام اطلاعات و تجربيات خويش را به جانشين خود منتقل كنم.
من در پيشگاه قرآن كريم و در برابر رئيسجمهوری اسلامی ايران به خداوند قادر متعال سوگند میخورم كه همواره در دوران مسئوليت خود به منشور اخلاقی دولت «تدبير و اميد» متعهد باشم و همه توان خود را در راه ايفای وظيفهام بكار گيرم.