ضرورت ترویج عزاداری‌های سنتی در جامعه
کد خبر: 1319938
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۲
رئیس تبلیغات اسلامی ‌سنندج تأکید کرد:

ضرورت ترویج عزاداری‌های سنتی در جامعه

گروه اجتماعی: باید از پرداختن به مسائلی که واقعه عاشورا را تحریف می‌کنند خودداری کرد، چراکه انجام عزاداری‌های سنتی و مداحی‌های با‌محتوا موجب بصیرت‌افزایی در جامعه می‌شود.


حجت‌الاسلام علی‌محسن منتشلو، رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان سنندج در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کردستان، با اشاره به اینکه غیرمسلمانان جهان نیز محب و دوستدار واقعی امام حسین(ع) هستند، اظهار کرد: امام حسین(ع) امام تمامی آزادگان جهان است.



رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان سنندج با اشاره به روایتی از آن حضرت که فرموده‌اند «اگر دین ندارید، لااقل آزاده باشید»، افزود: مهم‌ترین ویژگی امام حسین(ع) تن ندادن به ذلت بود.



حجت‌الاسلام منتشلو عنوان کرد: یاران امام حسین(ع) در آن روز نشان دادند که به آموزه‌های دینی از عمق جان اعتقاد دارند و این مسئله فقط لقلقه زبان آنها نیست.



پیام‌های عبرت‌آموزی از شهیدان کربلا صادر شد



وی با اشاره به پیام‌های عبرت‌آموزی که در روز عاشورا از شهیدان کربلا صادر شد، اعلام کرد: روز عاشورا همه شعارهای خوب بشریت از مرحله شعار به عمل درآمد و تک تک واژه‌های کرامت انسانی معنا شد.



رئیس تبلیغات اسلامی شهرستان سنندج بیان کرد: روز عاشورا با خلاقیت‌هایی که تک تک یاران امام حسین(ع) انجام دادند، دین اسلام جان دوباره‌ای گرفت و احیا شد.



وی با اشاره به روایت مشهوری از پیامبر اسلام‌(ص) که می‌فرماید: «حسین منی و انا من حسین»، تصریح کرد: این روایت نشان‌دهنده این است که امام حسین(ع) احیاگر دین احمدی می‌باشند و به همین جهت مورد توجه خاص رسول اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) بودند.



عاشورا محل آموختن کرامت‌های خوب انسانی بود



حجت‌الاسلام منتشلو با اشاره به اینکه واقعه عاشورا و کربلا مختص زمان خاصی‌ نیست، افزود: با عنایت به محتوای مکتب عاشورا به جرأت می‌توان گفت عاشورا محل آموختن تمام خوبی‌ها و کرامات انسانی مانند ایثار، صبر، وفا، جوانمردی و ... از بدو شروع آن تا قیام حجت حق بوده و است.



وی با اشاره به اینکه عاشورا یک واقعه صرف نبود بلکه مکتبی اصیل و مملو از درس‌های انسان‌ساز‌ بود، ذکر کرد: جلوه ایثار، وفاداری، زیبایی قربانی شدن  پدر و فرزندش در راه خدا بدون هیچ چشم‌داشتی، جلوه صبر و بردباری حضرت زینب(س) در عین حال که کمک کاری توانا برای برادر بود در حالی‌که فرزندان خود را نیز در این راه تقدیم کرده است، خود حاکی از جلوه‌های معنوی با عظمت عاشورا است.



رئیس تبلیغات اسلامی شهرستان سنندج اضافه کرد: چه چیزی بالاتر از اینکه هر آنچه خوبی در ذهن بشر متصور است در روز عاشورا جامه عمل پوشید و به‌منصه ظهور و حضور رسید.



سخنان حضرت زینب(س)؛ نشان‌دهنده ‌عظمت جلوه‌های زیبای کربلا



وی با اشاره به اهداف قیام امام حسین(ع)، عنوان کرد: در روایتی از امام حسین‌(ع) که می‌فرمایند: «اگر دین جدم جز با کشته شدن من زنده نمی‌ماند، ای شمشیرها مرا دربرگیرید» این پیام استنباط می‌شود که هدف قیام ای امام احیای دین مبین اسلام بود و همچنین نیز خود ایشان می‌فرمایند برای برپاداشتن امر به معروف و اصلاح دین جدم قیام کردم.



حجت‌الاسلام منتشلو با اشاره به خطبه بی‌نظیر حضرت زینب(س) در روز عاشورا، بیان کرد: حضرت زینب(س) با سخنان خود در روز عاشورا یاد امیرالمؤمنین(ع) را در دل‌ها زنده کرد و دوست و دشمن اعتراف کردند که این زبان حیدر است که در حلقوم زینب(س) است و این خود صریح‌ترین بیان برای بیان عظمت جلوه‌های زیبای کربلا است.



وی با بیان اینکه باید از پرداختن به مسائلی که واقعه عاشورا را تحریف می‌کنند خودداری کرد، افزود: انجام عزاداری‌های سنتی و مداحی‌های با‌محتوا موجب بصیرت‌افزایی در جامعه می‌شود.



تمام واژه‌های اخلاقی با قیام امام حسین(ع) معنا شد



رئیس تبلیغات اسلامی شهرستان سنندج خاطرنشان کرد: رفع مشکلات زندگی امروزی ما تماماً بستگی به عمل به همان واژه‌های اخلاقی انسانی است که در کربلا عملاً با قیام امام حسین(ع) معنا شد.



وی در پایان یادآور شد: کربلا مکتب انسان‌سازی است و با استفاده از آموزه‌های کربلا هر فردی و جامعه‌ای می‌تواند به سر منزل مقصود خود در راستای رضایت خداوند متعال گام بردارد به شرطی که بدون عناد و دشمنی و به دور از هر‌گونه تعصب مکتب عاشورا را مورد مطالعه دقیق قرار دهد.

captcha