درس‌های صلح حدیبیه و امام حسن(ع) برای دستگاه دیپلماسی
کد خبر: 1325728
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۸
قدیری ابیانه مطرح کرد:

درس‌های صلح حدیبیه و امام حسن(ع) برای دستگاه دیپلماسی

گروه سیاسی: کارشناس مسائل استراتژیک با تأکید بر اینکه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران باید از صلح حدیبیه الگو و از صلح امام حسن(ع) عبرت بگیرد، گفت: توافق اخیر ژنو را را می‌توان با صلح حدیبیه مقایسه کرد، لذا می‌بایست از فرصت پیش‌آمده برای پیشبرد اهداف استفاده کرد.


محمدحسن قدیری ابیانه، کارشناس مسائل استراتژیک در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در مورد صلح حدیبیه گفت: این صلح در زمان اقتدار مسلمانان و در حالی که برای زیارت خانه خدا عازم مکه بودند، رخ داد که در جریان آن مسلمانان پذیرفتند، آن سال از زیارت خانه خدا منصرف شده و از سال‌های بعد به سفر حج بیایند.



وی خاطرنشان کرد: همچنین طبق مفاد صلح، مقرر شد که مسلمانان و مشرکان، طی ده سال با یکدیگر نجنگیده و به یکدیگر شبیخون نزنند، بنابراین صلح حدیبیه، فرصتی را پیش آورد تا مسلمانان با هر قبیله‌ای که می‌خواستند پیمان بسته و به تبلیغ بپردازند، که سبب گسترش اسلام در داخل و خارج مرزهای عربستان شد و در نهایت نیز مسلمانان موفق به فتح مکه شدند.



ضعف ناشی از خیانت یاران؛ زمینه‌ساز صلح امام حسن(ع)



قدیری ابیانه به تفاوت صلح حدیبیه با صلح امام حسن(ع) اشاره کرد و گفت: اما صلح امام حسن مجتبی(ع) نتیجه خیانت یاران و نفوذ معاویه در صفوف یاران آن حضرت است و در حقیقت ضعف ناشی از خیانت، زمینه‌ساز چنین صلحی شد.



وی تصریح کرد: البته در آن شرایط، این صلح به نفع مسلمانان بوده و فضا را برای ادامه حیات و فعالیت اسلام فراهم کرد، هرچند، اگر خیانت یاران نبود، امام حسن(ع) ناچار به صلح نمی‌شدند.



این کارشناس مسائل استراتژیک با تأکید بر اینکه از هر دو صلح حدیبیه و صلح امام حسن(ع) باید عبرت گرفت، گفت: اگر بعضی قانون‌‌شکنی‌ها و اختلافات در جریان برخی ادوار انتخابات در جمهوری اسلامی که اتفاقاً مشارکت بالایی در آن صورت گرفت، روی نمی‌داد، تحریم‌ها علیه کشورمان وضع نمی‌شد، لذا عوامل این اختلاف‌افکنی‌ها مسبب تحریم‌های شدید دو سال اخیر هستند.



ضعف ساختار درونی؛ تضعیف‌کننده موقعیت تیم مذاکره‌کننده ایرانی در برابر طرف غربی



وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به نقاط ضعف ساختار داخلی کشورمان، اظهار کرد: تعطیلات زیاد، ساعت کاری مفید اندک در ادارات، اسراف‌های بی‌حد و حصر و تنبلی اجتماعی فراگیر از نقاط ضعف ساختاری کشورمان است که موجب تضعیف موقعیت ایران و به تبع آن، هیئت مذاکره‌کننده ایرانی در برابر طرف مقابل است.



قدیری ابیانه به نقاط قوت جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: از سوی دیگر، قدرت نظامی بالا و پیشرفت‌هایی که با وجود همه تحریم‌ها به‌واسطه همت جوانان و متخصصان داخلی به‌دست آمده و نیز نظام ولایی و رهبری ولی فقیه از نقاط قوت ملت ماست.



وی در ادامه بیان کرد: توافق اخیر ژنو را را می‌توان با صلح حدیبیه مقایسه کرد و از فرصت پیش‌آمده برای پیشبرد اهداف جمهوری اسلامی استفاده کرد.



غربی‌ها خود، درصدد منتفی کردن توافق‌نامه حاصله و توافق‌های آینده برخواهند آمد



کارشناس مسائل استراتژیک ابراز اطمینان کرد: غربی‌ها خود، درصدد منتفی کردن توافق‌نامه حاصله و توافق‌های آینده برخواهند آمد و این امر، دست ایران را برای مقابله بیشتر با آن‌ها هموار خواهد کرد.



قدیری ابیانه از اصلاح ساختار داخلی کشور و اصلاح فرهنگ عمومی در زمینه‌های مختلف به‌ویژه در زمینه کار، تولید و مصرف به‌عنوان لازمه موفقیت‌های بیشتر بعدی یاد کرد و گفت: پیروی همه مردم و مسئولان از رهنمودهای ولایت، توان داخلی را چند برابر کرده و بر اقتدار نظام اسلامی می‌افزاید.

captcha