نگاهی اجمالی به اسلام در سرزمین مجارستان
کد خبر: 1334190
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۰

نگاهی اجمالی به اسلام در سرزمین مجارستان

گروه بین‌الملل: مجارستان کشوری کوچک بر روی نقشه در شرق اروپا است که برای بسیاری از مردم جهان ناشناخته است. اسلام در مجارستان تاریخچه‌ای طولانی دارد و ظهور آن در این کشور به 150 سال قبل و زمان امپراتوری عثمانی بازمی‌گردد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی «On Islam»، متأسفانه با وجود تعداد قابل توجه مسلمانان در مجارستان، امروزه اسلام در این کشور بیگانه شده است.

حدود 26 هزار مسلمان در این کشور زندگی می‌کنند که بیشتر عرب و ترک هستند. تعداد مجارستانی‌هایی که به دین اسلام مشرف می‌شوند نیز در حال افزایش است.

در بوداپست، پایتخت مجارستان، چندین جامعه اسلامی مختلف وجود دارد.

سازمان مسلمانان مجارستان (MME)

سازمان مسلمانان مجارستان (MME) در بوداپست در سال 2000، به رسمیت شناخته شد. این سازمان نهاد تازه تأسیسی نبود و از زمان تأسیس اولین سازمان اسلامی مجارستان با نام «انجمن دانشجویان مسلمان» در سال 1987، فعالیت‌های اسلامی مجارستان را تحت نظارت داشت.

سازمان مسلمانان مجارستان در ماه رمضان سال 2011 با کمک‌های مردمی، توانست مسجدی با عنوان مسجد بوداپست تأسیس کند که از طریق کمک‌های مردمی اداره می‌شود و با توجه به اینکه وضعیت زندگی اکثریت مسلمانان ساکن مجارستان پایین‌تر از سطح متوسط است، امورات این مسجد به سختی اداره می‌شود.

سلطان سلوک، رئیس سازمان مسلمانان مجارستان (MME) در مورد مشکلاتی که از سوی دولت مجارستان با آن مواجه بوده‌اند، گفت: در سال‌های اخیر ما دوران سختی را گذراندیم. قانون آزادی دینی سال 1990، قانون بسیار آزاداندیشانه‌ای بود و بیش از 300 سازمان دینی در مجارستان وجود داشتند اما اکثریت آن‌ها در عمل هیچ کاری با دین نداشتند و سازمان‌هایی تجاری بودند که برای سود بیشتر از این فرصت استفاده کرده‌ بودند.

وی افزود: این سوءاستفاده سبب شد که دولت مجارستان قوانین جدیدی را برای سازمان‌های دینی وضع کند که در نتیجه آن ما مجبور شدیم، مدت یک سال به شدت تلاش کنیم تا از سوی پارلمان به عنوان یک نهاد دینی به رسمیت شناخته شویم. در حال حاضر در مجارستان تنها 35 نهاد دینی به رسمیت شناخته می‌شوند.

فعالیت‌های سازمان مسلمانان مجارستان

سلوک در ادامه گفت: سازمان مسلمانان مجارستان علاوه بر اداره مسجد بوداپست برنامه‌های آموزشی اسلامی مختلفی را نیز در سراسر این کشور برگزار می‌کند. این سازمان همچنین با جمع‌آوری کتب‌ اسلامی از منابع مختلف و ترجمه آن‌ها، این کتاب‌ها را در اختیار مسلمانان قرار می‌دهد. برپایی نشست‌ و سخنرانی در مورد مباحث مختلف اسلامی و برگزاری دوره‌های آموزش علوم اسلامی نیز از دیگر فعالیت‌های این سازمان است.

وی افزود: همچنین شرکت در برنامه‌های بین‌ادیان و برگزاری برنامه‌هایی برای معرفی اسلام و مسلمانان و از بین بردن سوءتعبیرات و تصورات نادرست در مورد آنان از دیگر فعالیت‌های این سازمان است.

رئیس سازمان مسلمانان مجارستان عنوان کرد: اداره مسجد شهر «سگد» و برقراری و حفظ ارتباط با مسلمانان مجاری زبان مقیم اسلواکی و رومانی نیز از جمله فعالیت‌های سازمان مسلمانان مجارستان است.

مسلمانان مجارستانی

اکثریت مسلمانان مجارستان در بوداپست، پایتخت این کشور، زندگی می‌کنند که 60 درصد آن‌ها اصالتاً عرب و 30 درصد آن‌ها ترک، فارس و آفریقایی و حدود 10 درصد نیز بومی مجارستان هستند.

خطبه‌های نماز جمعه و برخی از سخنرانی‌ها به زبان عربی با ترجمه مجارستانی انجام می‌شود اما غالب فعالیت‌های آموزشی اسلامی به زبان مجارستانی است.

به گفته رئیس سازمان مسلمانان مجارستان، بزرگترین مشکل جوامع مسلمان این کشور، وجود تفرقه و عدم همبستگی است. به عنوان مثال، عرب‌ها از مساجد خاصی استفاده می‌کنند، ترک‌ها به مساجد دیگری می‌روند و نوعی عدم اعتماد میان آن‌ها وجود دارد.

وی می‌گوید: این مسائل تازه‌مسلمانان مجارستانی را نیز تحت تأثیر قرار داده است. به این ترتیب که وقتی آنان از سوی یک مذهب خاص، جذب اسلام می‌شوند، از وجود و ماهیت دیگر مذاهب مطلع نمی‌شوند و دسترسی به منابع اسلامی موثق برای آشنایی دقیق با دین اسلام ندارند و به ندرت با دیگر جوامع اسلامی آشنا می‌شوند.

captcha