میثم طهماسبی، کارشناس بازیهای رایانهای، در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به بازیهای پلتفرمر اظهار کرد: در حال حاضر بسیاری از کشورها به سمت بازیهای پلتفرمر روی آوردهاند، بازیهایی دوبعدی که گرافیک بسیار سادهای دارند. آنها به واسطه محتوای جذاب و داستانهای زیبا آنقدر بر روی این سبک کار کردهاند که بازی پلتفرمر در ردیف پنج بازی کاندید شده بازی سال جهان قرار گرفت.
محتوا مهمتر از سبک بازی است
وی ادامه داد: بازی پلتفرم شاید به لحاظ گرافیک، حرفهای نباشد، آما آنها آنقدر بر روی محتوا و داستان بازی کار کردهاند که توانستهاند بازی جذاب در اختیار کاربران قرار دهند. بنابر این ما نیاز نداریم که در این حوزه حتما هزینههای گزاف کنیم تا گرافیک بازی را بالا ببریم، بلکه بازیها را رصد کنیم تا متوجه شویم که بازیهای جذاب چه نوع بازیهایی هستند.
طهماسبی اظهار کرد: رصد بازیهای رایانهای باید از سوی بخش دولتی مدیریت شود و بخش خصوصی نمیتواند روی این موضوع ورود کند.
داستانهای قرآنی ظرفیت مناسبی برای تولید بازیهای رایانهای است
وی داستانهای قرآنی را ظرفیت مناسبی برای تولید بازیهای رایانهای دانست و گفت: قرآن کریم، داستانهای بسیار شیوا و زیبایی دارد که ملیتهای مختلف از داستانهای قرآن به خوبی یاد میکنند و این موضوع نشان میدهد که ما از آن غافل بودیم.
کارشناس بازیهای رایانهای گفت: همه دنیا اذعان دارند که مباحث قرآن بسیار جذابیت دارد و هریک از داستانها موضوعی برای بازیهای رایانهای جذاب است. اکنون شاهد این موضوع هستیم که تنها یک بازی قرآنی تولید کنیم و این تفکر در ما وجود ندارد که این بازی قرآنی را به دنیا معرفی کنیم.
وی با اشاره به راهکارهای مقابله با بازیهای ضد اسلامی تصریح کرد: بازی رایانهای همچون بتلفید 3 (Battlefield) که با ورودش به کشور ما را غافلگیر کرد. برای آنکه مجددا از ورود چنین بازیهای مشابه به کشور غافلگیر نباشیم باید مجموعهای تشکیل شود تا این مجموعه همه بازیهای دنیا را رصد کنند تا متوجه شوند که قرار است در روزهای آتی چه بازی ضد اسلامی و ضد اخلاقی وارد کشور خواهد شد؛ سپس این بازیها را از طریق رسانههای ارزشی به کاربران و والدین آنها معرفی کنیم.
طهماسبی اظهار کرد: باید آنقدر بر روی محصولات ضد اسلامی نظارت داشته باشیم که ورودشان به کشور را عادیسازی کنیم و دیگر کاربران از سر کنجکاوی به سراغ چنین بازیهایی نروند و حتی والدین آنقدر از این بازیهای ضد اخلاقی و ضد اسلامی آگاهی داشته باشند که با مشاهده این بازیها، مانع از دسترسی فرزندانشان شوند.
بنده از بازیکنان قدیمی بازیهای رایانه ای هستم و نظرات آقای طهماسبی را تحسین میکنم
به امید روزی که این کار به مرحله اجرا برسد و نهادهای دولتی همکاری های لازم را در این زمینه انجام دهند.