سیدعبدالکریم هاشمی نخلابراهیمی در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا)، به بیان نکاتی درباره تصویب طرح احیای سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور در مجلس شورای اسلامی پرداخت.
با انحلال سازمان مدیریت، نظام برنامهریزی کشور بدون متولی بود
وی عنوان کرد: نظام برنامهریزی و بودجهریزی کشور، نظامی است که تقریباً شصت سال عمر دارد. این نظام با انحلال سازمان مدیریت و برنامهریزی بدون متولی بود. هنگامی که این سازمان تبدیل به یک معاونت شده بود آن فلسفه وجودی که این سازمان از قدیم داشت، زیر سؤال رفت. علاوه براین، نظارت بر مصارف مالی و اجرای طرحهای توسعهای نیز با مشکل مواجه شد.
هاشمی افزود: انحلال سازمان مدیریت و تبدیل آن به دو معاونت باعث تبدیل شدن اینمعاونتها به نهادهایی سیاسی شد که از اهداف اولیه و اصلی خود یعنی کارهای توسعهای فاصله گرفتند، چون معاونتهایی که به این شکل هستند، تبدیل به یک دستگاه سیاسی میشوند و مطابق با دستوری که رئیسجمهور صادر میکند، انجام وظیفه میکنند و به فعالیتهای مهم اقتصادی همانند برنامهریزی و نظارت بر اجرای درست برنامه پنجم توسعه کاری ندارند.
در شش سال گذشته هیچ گزارش عملکردی به مجلس داده نشد
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: چون ما دارای برنامه توسعهای هستیم، باید یک متولی برای پیشبرد و نظارت بر اجرای درست این برنامه هم داشته باشیم. باید نهادی باشد که رصد کند آیا ما در حال حرکت به سمت اهداف چشمانداز و اهداف برنامههای کوتاهمدت و میانمدت هستیم و برنامههایی که برای توسعه کشور تدوین شده است، به درستی و در جهت هدف مورد نظر حرکت میکند.
وی افزود: علاوه بر موارد مذکور، باید نهادی باشد که عملکرد سازمانهای مختلف در حوزه بودجهای و توسعهای، اجرای برنامه پنجم توسعه، اعتبارات و... را به مجلس شورای اسلامی گزارش دهد تا در نهایت نسبت به رفع نواقصی که وجود دارد، اقدام شود. در این چند سالی که از انحلال سازمان مدیریت و برنامهریزی میگذرد، هیچ گزارشی در این زمینه به مجلس شورای اسلامی داده نشد.
موافقت اکثریت مجلس با احیای سازمان مدیریت و برنامهریزی
نماینده جاسک، رودان و میناب در خانه ملت اظهار کرد: کلیت مجلس با این طرح و احیای سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور موافق بودند چون به این نتیجه رسیده بودند که نیاز است سازمان مستقلی وجود داشته باشد که با دولت و مخصوصاً استانداران هماهنگ اما مستقل بوده و از دغدغهها و تغییرات سیاسی بهدور باشد. به این دلیل بود که این سازمان دوباره احیا شد.
هاشمی تأکید کرد: ما به نهادی نیازمند هستیم که منابع و مصارف مالی کشور و نحوه اجرای پروژهها را رصد کند. با تشکیل این سازمان وظایف اصلی آن، تهیه و تنظیم بودجه کل کشور و ارزیابی عملکرد دستگاههای اجرایی در اجرای بودجه و برنامه پنجساله پنجم توسعه است.
نهادی که تأسیس میشود، باید مستقل، فرابخشی و غیرسیاسی باشد
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار کرد: اگر به نهادی همانند وزارت کشور دقت کنیم، در طول تغیرات سیاسی که در دولتها اتفاق میافتد، همه مدیران این وزارتخانه تغییر پیدا میکنند. اگر سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور به چنین ارگانی تبدیل شود، هرچند سال یکبار تغییرات مدیریتی و حتی کارشناسی در آن اتفاق خواهد افتاد و از اهداف اصلی و اجرایی خود فاصله گرفته و تبدیل به یک نهاد صرفاً سیاسی خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: به همین دلیل است که نمایندگان تأکید داشتند که این نهادی که باید احیا شود، نهاد مستقلی باشد که وظیفه اصلیاش رصد کردن مسائل توسعهای در زمینه برنامهریزی کشور و یک دستگاه فرابخشی باشد، دغدغههای سیاسی و بخشی نداشته و صرفاً به دنبال مسائل کلان توسعه و پیشرفت مملکت باشد.
افزایش نظارت بر پروژهها و دوری از دغدغههای سیاسی با احیای سازمان مدیریت
هاشمی درباره فواید احیای این سازمان عنوان کرد: با احیای این سازمان، نظارت بر پروژههای اقتصادی و عمرانی مرتبط با دولت افزایش مییابد و بین بخشهای مختلف کشور روابط مناسبتری برقرار خواهد شد، دوری از بخشیگرایی و دغدغههای سیاسی و طی کردن مناسب مسیر توسعه کشور از دیگر مزایای احیای این سازمان است.
تأکید نمایندگان مجلس بر پرهیز سازمان مدیریت از دخالت زیاد بحثهای اجرایی
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره تفاوتهای سازمانی که قرار است احیاء شود با سازمان مدیریت قبلی گفت: این سازمان جدید از ادغام دو معاونت «برنامهریزی و نظارت راهبردی» و«توسعه مدیریت و سرمایه انسانی» شکل میگیرد و دارای ساختار سابق است اما تأکیدی که نمایندگان داشتند، پرهیز از دخالت زیاد در بحثهای اجرایی و مسائل مربوط به وزارتخانهها بود.
نماینده جاسک، رودان و میناب در مجلس شورای اسلامی در پایان این گفتوگو اظهار کرد: تأکید اصلی نمایندگان مجلس در هنگام تصویب طرح احیای سازمان مدیریت و برنامهریزی، بر این بود که نباید فعالیت این نهاد به گونهای باشد که وظایف همه دستگاهها را برعهده بگیرد و دستگاههای دیگر، هیچ اختیاری نداشته باشند. علاوه براین باید ارتباط مناسبی با مجلس، دولت و سایر بخشهای کشور داشته باشد و بر علیه آنها جبههگیری نکند.