به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، حجتالاسلام والمسلمین احمد لطفیان سرگزی، امام جمعه نیکشهر طی سخنانی پس از شنیدن صحبتهای جمعی از جوانان، گفت: مسجد موفق مسجدی است که رابطه امام جماعت با مأمومین و اهل محل نزدیک و ارتباط صمیمانه باشد و باید متولیان مساجد از آموزشها و مهارتهای لازم برخوردار شوند. در واقع امروزه باید برای احیای فرهنگ نماز به یک عزم ملی نیازمندیم.
وی با اشاره به اینکه اگر چهرههای سرشناس الگوی خوبی باشند و کار خلاف و اشتباه انجام ندهند راه گناه به روی دیگران بسته میشود، افزود: قرآن در سوره احزاب آیه 30 و 32 به زنان پیامبر اکرم(ص) که از موقعیت اجتماعی و مذهبی بالایی برخوردارند میفرماید «ای زنان پیامبر حساب شما از سایر زنان جداست. اگر هر یک از شما خلافی انجام دهد دو برابر دیگران کیفر خواهد دید».
لطفیان بیان کرد: در بحارالانوار آمده است، امام علی(ع) با یک شخص مسیجی همسفر شدند، به دو راهی رسیدند و هر یک باید از راهی میرفت اما حضرت در مسیر مسیحی حرکت کرد و در پاسخ به تعجب مرد مسیحی فرمود «اسلام سفارش کرده است که هرگاه دو نفر همسفر شدند، نسبت به یکدیگر حقی پیدا میکنند و من خواستم مقداری شما را بدرقه کنم» مسیحی به خاطر این برخورد حضرت مسلمان شد.
امام جمعه نیکشهر عنوان کرد: همچنین در بحارالانوار مثال دیگری داریم از هارون الرشید که کنیز زیبایی را به زندان نزد امام کاظم(ع) فرستاد تا زمینه تهمتی را فراهم کند. رفتار امام طوری بود که کنیز را عوض کرد و او نیز مشغول عبادت شد. امام صادق(ع) نیز به شیعیانی که در میان اهل سنت زندگی میکردند سفارش فرمود «در نمازهای آنان شرکت کنید، مریضان آنان را عیادت کنید، جنازههای آنان را تشییع کنید و در هر کار خوبی شما پیشگام باشید».
وی ادامه داد: مقصود از اقامه نماز و امر به معروف و نهی از منکر، رشد خوبیها و جلوگیری از گناهان در جامعه است و اسلام به طور کلی آن را واجب کرده؛ اما جزئیات و نحوه آن را به عقل واگذار کرده است. قانون کلی دین اسلام ثابت بوده ولی در مصداق قابل تجدید نظر است. برای مثال حکومت اسلامی میتواند بنا بر مصالحی حج را برای یک سال ممنوع کند یا پیشنهاد صلح را قبول یا رد کند. بدون تشخیص زمان و مکان نمیتوان امر و نهی کرد.
این استاد دانشگاه اظهار کرد: سنت و برنامه خداوند در آیه دو سوره دهر، بر آزاد گذاشتن مردم است؛ لذا پیامبر(ص) نیز در سوره انعام آیه 66 بیان میکنند «وکیل شما نیستم» و خداوند به او میفرماید «حق سیطره و اجبار نداری». البته طبیعی است کسانی که مدتها در راهی سیر کردهاند یک دفعه نمیتوانند از راه خود دست بردارند و باید به مردم فرصت داد. قرآن در برابر مخالف میفرماید «در برابر جاهل با سلام و مسالمت برخورد کنید» و گاهی میفرماید «بدیهای مردم را با خوبی پاسخ دهید که این حرکت دشمن را دوست میکند» و گاهی میفرماید «حتی اگر برخورد کرد آرام باش».
وی افزود: فراموش نکنیم که نتیجه امر به معروف و نهی از منکر تنها توجه مردم نیست. ممکن است عدهای از مردم اعتنایی نکنند ولی پاداش ما در نزد خداوند محفوظ است. خداوند ما را میبیند و ذرهای از اجر ما نمیکاهد، مگر ما از انبیا بهتریم آن بزرگواران چه مشکلاتی را تحمل کردند و زخم زبانها شنیدند ولی در برخوردشان همچنان با وقار بودند. کار انبیا همچون کار پزشکی است که مشغول معالجه مریض است، او داد میزند ولی پزشک تمام توجهش به آزمایش و معاینه است، کاری به حرکات و فریادهای بیمار ندارد.
امام جمعه نیکشهر عنوان کرد: در ترویج فرهنگ نماز و امر به معروف از کار انتقاد کنیم نه از شخص. ما نباید نسبت به خلافکار کینه دل باشیم. با جهل مبارزه کنیم نه با جاهل، با گناه مبارزه کنیم نه با گناهکار. براساس آیه 60 و 61 سوره اعراف و 167 سوره شعرا، اگر خلافکار احساس کند که شخصیت دارد و محبوب است و تنها نقطه ضعف او کار خلافش است، به راحیت آن را ترک میکند؛ اما اگر احساس کند انسانی منفور، مردود و مطرود است، هر روز به تباهی خود میافزاید.
وی یادآور شد: براساس خطبه 141 نهجالبلاغه، سزاوار است که افراد صالح و مصلح نسبت به خلافکار رحم کنند. والدین خوب کسانی نیستند که فرزندان از آنها بترسند بلکه کسانی هستند که شخصیت فرزندان خود را حفظ میکنند حتی اگر مورد خشم و قهر قرار گرفتند فرزندان از لطف والدین مأیوس نمیشوند.
امام جمعه نیکشهر ادامه داد: در امر به معروف برای خلافکار رقیب نتراشیم تا او را حسود، حساس و انتقامجو کنیم بلکه خوبیهای او را به او بگوییم، سابقه درخشان او را متذکر شویم، بزرگواری او را گوشزد کنیم، از توان و استعداد او سخن به میان آوریم تا او احساس کند که ورشکسته نیست و بلکه هم محبوب و هم توانمند است به طور مثال چه زیباست که درباره حجاب به بانوی بیحجاب یا بدحجاب گفته شود «خواهرم به خوبیهایت حجاب را اضافه کن».
وی عنوان کرد: امر به معروف علاوهبر ایمان، علم، قدرت، شیوه و روش نیاز به یک سوز و گذار و تعصب و غیرت دینی منطقی و خاص دارد. براساس آیاتی از قرآن کریم بیدردی از امراض روحی و بزرگترین درد است. خداوند به موسی(ع) فرمود «آیا میدانی که چرا تو را برای پیامبری انتخاب کردم» موسی گفت «نه» خداوند فرمود «در تو روحی شاد و قلب پر سوزی بود که در دیگران نبود» پیامبر وقتی مشکلات مردم را میدید میسوخت.
این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: برخی از دلها از سنگ سفتتر است و با هیچ موعظهای تکان نمیخورد. چرا برف خانه خود را پاک میکنیم ولی آن را در کوچه میاندازیم، چرا آبهای آلوده منزل را به سوی جویهای خیابان روانه میکنیم، چرا زبالههای مغازه خود را در خیابان و جوی میریزیم که وقت بارندگی دچار آب گرفتگی میشود، همه اینها نشانه آن است که ما هنوز «ما» نشدهایم. باید دیگران را از خود و خود را از دیگران بدانیم.
حجتالاسلام لطفیان یادآور شد: براساس آیه 91 سوره توبه، دلسوزی و حسن نیت به قدری ارزش دارد که هرگاه شخصی به قصد خدمت کاری انجام داد ولی در این کار ضرری پیش آمد، آن شخص جریمه نمیشود به طور مثال اگر شخصی کودکی را که در وسط خیابان و در معرض تصادف با ماشینهاست به کنار دیوار برد و از سوراخ دیوار عقربی کودک را گزید آن شخص مسئول نیست زیرا کارش به قصد خیر بوده است.
وی در پایان عنوان کرد: آزردن و شکستن دل والدین از بزرگترین گناهان به درگاه الهی است و ضررهای دنیایی و اخروی زیادی برای شخص دارد. خشم خداوند را به دنبال دارد و در اثر آن برکت از مال و عمر انسان میرود و شخص بدبخت و ذلیل میشود.