حجتالاسلام والمسلمین حبیب داستانیبنیسی، تولیدکننده بازی رایانهای عملیات انهدام، در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به عرضه بازیهای رایانهای ضد اسلامی اظهار کرد: برای مقابله با بازیهای رایانهای ضد اسلامی، دو راهکار وجود دارد. اول آنکه باید تا اندازهای برخورد و جمعآوری این بازیها از بازار داخلی وجود داشته باشد؛ چرا که در هر دوره شاهد ورود تعدادی بازی در کشور میشویم اما برخورد فیزیکی، اصلیترین راهکار به شمار نمیرود.
وی افزود: تولید بازیهای رایانهای ارزشی قوی، میتواند اصلیترین راهکار برای مقابله با بازیهای رایانهای ضد اسلامی باشد؛ برای مثال میتوان در حوزه بازیهای رایانهای به بازی «عملیات انهدام 2» اشاره کرد.
تا زمینه نباشد، گناه ایجاد نخواهد شد
مدیرعامل شرکت رسانهگستر بنیسی تصریح کرد: فیلترینگ بازیهای رایانهای، اصلیترین راه نیست. در اسلام تأکید شده است، یکی از راهکارهایی که میتوان جامعه را از گناه نگه داشت، این است که اصلاً زمینه گناه را ایجاد نکنیم و زمینه گناه را از بین ببریم. زمانی که این زمینه از میان رفت در آن صورت دیگر زمینهای برای گناه وجود نخواهد داشت.
وی ادامه داد: حضرت امام خمینی(ره) فرمودهاند: خفقان ایجاد نکنید که بعد از خفقان انفجار است. با توجه به فرمایشات حضرت امام ما هم نباید در این عرصه خفقان ایجاد کنیم. سالیانه حدود چهار هزار بازی رسمی در کل دنیا تولید میشود که از این تعداد سه هزار و 980 آن را ممنوع اعلام میکنیم این به نوعی خفقان محسوب میشود.
باید در حوزه فیلترینگ بازیهای رایانهای دقت کنیم
بنیسی اظهار کرد: بنیاد ملی بازیهای رایانهای به تازگی اعلام کرده است که 40 درصد از بازیهای وارداتی مشکل دارند، این تعداد قابل تأمل است و این اندازه فیلترینگ به دلیل از میان بردن زمینه گناه است. اما اینکه بخواهیم همه بازیها را ممنوع اعلام کنیم، درست نیست.
وی یادآور شد: متولی اصلی بازیهای رایانهای باید دولت باشد چرا که دولت میتواند در این امر سیاستگذار باشد، یعنی ما نمیتوانیم دولت را به حاشیه برانیم و مردم هر کاری که دلشان میخواهد، انجام دهند.
نکات ارزشی را غیر مستقیم در بازیها ارائه دهیم
این تولیدکننده بازیهای رایانهای تصریح کرد: دولت باید حامی کارها، پروژههای متقن و مطمئن باشد. متقن به این معنی که بر اساس اسلوب و طرز تفکر ارزشی تولید میشود. البته تا ما میتوانیم باید نکات ارزشی را غیر مستقیم در بازیها ارائه دهیم. البته این شیوه غیرمستقیمگویی به آن معنا نباشد که آنقدر مطلب غیرمستقیم است که کسی متوجه مفاهیم نمیشود و به مانند شبحی روی هوا بماند که این نوع غربزدگی است.
وی یادآور شد: ما به دنبال خفقان نیستیم بلکه هدفمان ترویج مباحث ارزشی در حوزه بازیهای رایانهای است. ما باید به دنبال لایههای تأثیرگذارباشیم.