به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، به همت دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم نشست علمی آینده پژوهی و فرهنگ با عنوان آینده فرهنگ و وظایف حوزههای علمیه امروز 17 دیماه در قم برگزار شد.
بنا بر این گزارش، در این نشست علمی حسین گودرزی رئیس پژوهشگاه صدا و سیما در سخنانی بیان کرد: تغییر و تحول فرهنگی گستره معانی مختلفی را دارا است و با توجه به این که این تغییرات حوزههای کلان فرهنگی را تحت پوشش دارند تغییر و تحول فرهنگی براساس همین رویکردهای تحول و تغییرات مورد بررسی است.
وی با اشاره به این که انقلاب اسلامی توانسته است تمامی ساختارهای نظام آموزشی و محتوایی در کشور را تغییر دهد، افزود: نظام شایسته اسلام وظیفه ترسیم فرهنگها و الگوهای اسلامی را برعهده دارد و در هر جایی که فرهنگهای مناسب اسلامی استفاده نشوند، شاهد روی آوردن مردم به سوی فرهنگهای دیگر خواهیم بود.
لزوم ایجاد الگوهای فرهنگی اسلامی در روابط خانوادگی
رئیس پژوهشگاه صدا و سیما در ادامه سخنان خود اختلال در الگوها را نشان دهنده عدم موفقیت الگوهای مناسب ذکر کرد و گفت: با توجه به این که در ساختار نظام اجتماعی در حوزه خانواده تغییراتی را شاهد هستیم اگر الگوی فرهنگی در روابط خانوادگی ایجاد نشود شاهد تغییر الگوها خواهیم بود.
وی تاکید کرد: اگر موفق نشویم الگوهای مناسب با نظام اسلامی را تبیین کنیم این امر نشان دهنده آسیبزا و ناکارآمد بودن نظام فرهنگی خواهد بود. این در حالی است که فرهنگهای بومی معمولا برگرفته از نیازهایی است که از یک موقعیت خاص کشوری به وجود آمده است و به نوعی به آن فرهنگ عامیانه نیز گفته میشود.
گودرزی ابراز کرد: فرهنگ تودهای هماکنون رواج بیشتری در بین مردم دارد و با نگاه به وضعیت 100 سال اخیر در مییابیم که با فرهنگ تودهای مواجه بودهایم و بخشهایی از کشور خواسته یا ناخواسته در معرض این فرهنگ قرار گرفته است.
وی در ادامه وظیفه حوزههای علمیه را اصلاح الگوهای نامتناسبی ذکر کرد که در زندگی مردم وارد شده است و افزود: دگرگونیهای عمیقی با توجه به توسعه شهر قم به وجود آمده است که باید فرهنگ اصیل اسلامی بیشتر احیا شود.
خروجی نظام آموزشی تجربی فرد سکولار خواهد بود
گودرزی تاکید کرد: نظام فرهنگی ما به گونهای است که دانشهای آموزشی، تجربی بوده و نگاههای وحیانی کنار گذاشته شده است، این در حالی است که در نظامهای تجربی، خدا، عقل و شهود کنار گذاشته شده و طبیعی است کسی که با این فرهنگ رشد کند یک فرد سکولار خواهد بود.
در ادامه این نشست، حجتالاسلام رحیم کارگر با انتقاد از ورود برخی الگوهای فرهنگی غیربومی به کشور افزود: وظیفه داریم پیش از آن که دیگران برای ما آیندهای را بسازند برای خود آینده را بسازیم و با توجه به این هدف باید برنامههای راهبردی داشته باشیم.
این پژوهشگر حوزوی در ادامه از برخورد منفعلانه مجامع علمی کشور با مقوله آیندهپژوهی انتقاد کرد و گفت: این در حالی است که باید برخورد ما پیشدستانه باشد.
وی بیان کرد: نباید در قبال توسعههای علمی واکنش منفی داشته باشیم و در موضوعی مانند پزشکی فرهنگهای غلط پزشکی وارد شده است.
کارگر افزود: جای افسوس است که در مجامع علمی با وجود پیشرفتهای علمی روزآمد در جهت آیندهپژوهی قدمی برداشته نشده است؛ مجامع علمی کشور باید به صورت فعال با این مقوله برخورد کنند.
عبدالرحیم پدرام آخرین سخنران این نشست در سخنانی بیان کرد: حوزه آیندهپژوهی فرهنگ و نقش حوزههای علمیه در آن مظلوم واقع شده است و این در حالی است که توجه به آینده پژوهی از مهمترین وظایف حوزههای علمیه به شمار میرود.
عبدالرحیم پدرام تاکید کرد: برای بررسی فعالیتهایی که برای اهداف آیندهپژوهی مطرح است باید برنامه ریزی مدونی وجود داشته باشد که تاکنون در این زمینه اقدام خاصی انجام نشده است.
وی بر بررسی زیرساختهای آینده پژوهی فرهنگ در کشور تاکید کرد و گفت: این در حالی است که آینده در حقیقت یک هویت یکپارچه است که باید نگاه وحدتگرایانه به آینده پژوهی داشته باشیم.
پدرام اظهار کرد: تغییرات در زندگی امروز جامعه بسیار محسوس است و این در حالی است که امروز در دنیا رقابت فرهنگی شدیدی بین فرهنگها وجود دارد و اگر بخواهیم جایگاه خودمان در آینده فرهنگی جهان پیش ببریم باید خود را مجهز کنیم.
این پژوهشگر تاکید کرد: آینده پژوهی به معنای پیشبینی تحلیل آینده نیست و در حقیقت تجویز گذشته به آینده است.