حجتالاسلام والمسلمین سیدمجید موسویهوایی، مدیر مؤسسه «مصابیحالهدی» (تنظیم و نشر آثار مرحوم آیتالله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی) در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) به بررسی موضوع نیازسنجی پیش از تولید محتوا پرداخت و گفت: نمیتوان درباره همه آثار این حوزه بدون انجام پژوهش، اظهارنظر کرد؛ البته درباره آثار بزرگان به صورت قطع میتوان به تناسب آنها بر نیازهای مخاطبان تأکید کرد. برای نمونه آثار آیتالله العظمی جوادی آملی از این دست است. عموم آثار این بزرگان براساس نیاز تألیف شده است.
ضرورت تفکیک نیازها در حوزه نیازسنجی
حجتالاسلام موسویهوایی افزود: البته همین نیاز هم بر چند گونه است، یکی برای منابع درسی و کمبودها آن که حضرات احساس میکنند باید در حوزهای خاص تألیفی صورت بگیرد تا فقدان آن در حوزههای علمیه مرتفع شود و دیگری برای عموم مردم است که در دسته دوم، آثار بسیاری تولید میشود.
وی گفت: به غیر از آثار بزرگان که به لحاظ عددی معدود است نسبت به کل تولیدات این حوزه، آثار خرد و جزئیتر که بسیاری از آنها نشئت گرفته از آثار بزرگان است، باید بررسی شود تا میزان تطابق آنها با نیازهای مخاطبان مشخص شود.
مدیر مسئول مصابیحالهدی در بخش دیگری از سخنان خود به آثار تولید شده در بخش عمومیتر اشاره کرد و گفت: در آثار آقایان بزرگان تا احساس نیاز وجود نداشته باشد، تولیدی صورت نمیگیرد اما درباره دیگر آثار نمیتوان نظر قطعی داد چرا که پژوهش متقنی درباره آنها وجود ندارد.
رعایت نیازسنجی در چاپ تفسیر مرحوم حاجآقا مجتبی تهرانی
حجتالاسلام موسویهوایی در بخش دیگری از سخنان خود بر تأکید مؤسسه مصابیحالهدی بر نیازهای روز جامعه تأکید کرد و ادامه داد: برای نمونه، برای اولویت دادن به چاپ آثار مرحوم آیتالله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی، ابتدا به سراغ مباحثی میرویم که در سالهای اخیر فرمایش شده است.
وی همچنین از توجه به همین اصل در انتشار تفسیر قرآنکریم، اثر حاجآقا مجتبی تهرانی خبر داد و افزود: تلاش میشود مطالب بهروزتر سریعتر به دست مخاطبان برسد.
فقدان نیازسنجی؛ مرگ اقتصادی ناشر و ملالآوری بودن برای مخاطب
مدیرمسئول مصابیحالهدی در ادامه به آسیبشناسی درباره فقدان نیازسنجی پرداخت و اولین آسیب این بیتوجهی را به هدر رفتن سرمایههای مادی و معنوی عنوان و تصریح کرد: همین مسئله برای مخاطب هم ملالآور خواهد بود.
وی با بیان این نکته که در بخش اقتصاد فرهنگ، ناشران باید بدانند که با این روش قطعاً شانس ادامه حیات را از دست میدهند، گفت: البته ناشر نیز تا از فروش اثر خود اطمینان پیدا نکند، آن را به چاپ نمیرساند. البته در برخی از آثار شاهدیم که نویسنده یا مؤلف تنها برای اینکه نام خود را در میان مؤلفان قرار دهد، اقدام به کپیبرداری و کتابسازی میکند.
حجتالاسلام موسویهوایی گفت: البته با این اوضاعی که برای کاغد وجود دارد، بعید میدانم دیگر به صرفه باشد که شخصی تنها برای کسب نام و عنوان اقدام به چاپ اثری نماید. در نهایت باید اعتراف کرد که اقتصاد نیز در این حوزه تأثیر زیادی دارد.