کد خبر: 1352273
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۰
تقی‌زاده:

سنت نیکوی وقف، یکی از مصداق‌های آشکار نیکوکاری و غیرخواهی است

خبرنگاران افتخاری/ حجت رحیم‌زاده: مدیر موقوفات رضوان مشهد گفت: سنت نیکوی وقف، یکی از مصداق‌های آشکار نیکوکاری و غیرخواهی است که انسان با بهره‌گیری از آموزه‌های پیامبران از دیرباز آن را بنا نهاده است.

به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، علی‌محمد تقی‌زاده، مدیر موقوفات رضوان مشهد در خصوص هفته وقف بیان کرد: این سنت الهی در دوره‌های پیش از اسلام وجود داشت و پس از اسلام نیز با تأثیرپذیری از جهان بینی اسلامی به صورت استوار و جهت دار ادامه یافت.

وی ادامه داد: سنت حسنه وقف با رویکردهای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی نقش و تأثیر بسزایی در کاهش و یا رفع مشکلات جامعه دارد و به نظر می‌رسد. ترویج و نهادینه کردن فرهنگ وقف در جامعه از جمله موضوعاتی است که باید به آن توجه ویژه شود.

تقی‌زاده تأکید کرد: سنت نیکوی وقف، یکی از مصداق‌های آشکار نیکوکاری و غیرخواهی است که انسان با بهره‌گیری از آموزه‌های پیامبران از دیرباز آن را بنا نهاده و در صحنه حیات اجتماعی، به ودیعه گذاشته است. در وقف، دو بعد خوددوستی و نوع دوستی انسان، به منصه ظهور می‌رسد.

مدیر موقوفات رضوان گفت: در وقف نیز انسان از بعد خود دوستی انسان استفاده کرده و اجرای آن را نیز راهی می‌داند که در آن، نام انسان و مالکیت اموال و دارایی‌های او تا ابد تضمین می‌شود.

وی ادامه داد: وقتی انسانی ببیند که فردی یک صد سال پیش چیزی را وقف کرده، سودی مادی یا معنوی را به مردم می‌رساند و در حال حاضر هم از او به نیکی یاد می‌شود، این احساس برایش پیش می‌آید که راهی وجود دارد که انسان بتواند عمر خود را طولانی کند.

تقی‌زاده بیان کرد: تکریم واقف اسلام احترام خاصی برای فرد مسلمان قائل شده و به او حق قانون‌گذاری داده است، به طوری که او با تنظیم وقف‌نامه می‌تواند قوانین و مقرراتی را وضع و مال مورد وقف و متولی آن را معین و موارد مصرف را نیز مشخص کند که پس از احراز شرایط، به عنوان قانون شرعی و رسمی به حساب می‌آید.

وی افزود: این قانون که از تکریم انسان در اسلام حکایت دارد قانونی ارجمند و گرامی است و باید همه شرایط آن محترم شمرده شود و تغییر در آنها برخلاف نیت وقف کننده، به هیچ وجه روا نیست.

مدیر موقوفات رضوان مشهد گفت: یکی از ابعاد اجتماعی وقف، نوع دوستی، غیرخواهی و مردم‌گرایی است و در این بخش بهترین روابط انسانی حاکم می‌شود و دیوارهای فردپرستی و بی‌تفاوتی درخصوص زندگی دیگران فرو می‌ریزد.

وی در پایان یادآور شد: کمک به خانواده بی‌بضاعت، احداث مساجد، حسینیه، تکابا، برپایی آئین‌های عزادارای و زیباسازی شهرها و ده‌ها مورد دیگر از مواردی است که موقوفاتی به آنها اختصاص داده شده است. بنا بر این بعد اجتماعی وقف، تنها به حسینیه و مسجد خلاصه نمی‌شود و رویکرد اجتماعی آن، دامنه گسترده‌ای را شامل می‌شود.

captcha