کد خبر: 1357999
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۵
کارشناس فرهنگی ستاد اقامه نماز استان قم:

علم اخلاق ابزاری جهت کسب خوبی‌ها و دفع بدی‌هاست

خبرنگاران افتخاری/ محمود لطفیان: حجت‌الاسلام لطفیان در نشست دانشجویی «تقوا و کمال ایمان از دیدگاه قرآن و عترت» گفت: علم اخلاق علمی است که ضمن معرفی و شناساندن انواع خوبی‌ها و بدی‌ها راه‌های کسب خوبی‌ها و رفع و دفع بدی‌ها را به ما تعلیم می‌دهد.


به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نشست دانشجویی «تقوا و کمال ایمان از دیدگاه قرآن و عترت» با همکاری دارالقرآن اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی، مرکز امور جوانان هلال احمر با حضور جمعی از دانشجویان عضو طرح یاوران نماز در خوابگاه دانشجویی برگزار شد.



حجت‌الاسلام والمسلمین محمود لطفیان سرگزی، کارشناس فرهنگی ستاد اقامه نماز استان قم در این نشست طی سخنانی اظهار کرد: ارزش‌گذاری رفتارها نیاز به شناخت معیارها و ملاک‌های ارزشی و اخلاقی دارد اگر انسان تمامی علوم را تحصیل کند و کلیه نیروهای طبیعت و خلقت را به تسخیر خود در آورد، اما از تسلط بر نفس خود ناتوان باشد از رسیدن به سعادت و نیل به کمال باز خواهد ماند.



وی ادامه داد: اما آنگاه که طوفان خشم، هیجان نفس و یا اسب سرکش غرور می‌تازد، چگونه کنترل و یا مهار شود. به لطف خدا مدارک و متون اسلامی وافر و کامل است و اهل بیت‌(ع) که از سرچشمه وحی سیراب هستند اخلاق ناب محمدی را در لابه لای احادیث پرمحتوای خود به ما آموخته‌اند و روح و محتوای فرهنگ قرآنی ما بر پایه صمیمیت، ارتباط، عاطفه، تعاون و همدردی استوار بوده است. قرآن نوری که دل‌ها را روشن می‌کند، دارویی است که دردها را درمان کرده و سینه‌ها را شفا می‌بخشد، موعظه‌ای است که انسان را از غفلت نجات می‌دهد و راهنمایی است که بهترین و سالمترین را‌ه‌های سعادت را بی‌منت به ما نشان می‌دهد.



مدیر کانون نویسندگان نماز قم با اشاره به آیاتی از قرآن کریم، بیان کرد: علم اخلاق علمی است که ضمن معرفی و شناساندن انواع خوبی‌ها و بدی‌ها راه‌های کسب خوبی‌ها و رفع و دفع بدی‌ها را به ما تعلیم می‌دهد یعنی هم بُعد شناختی و معرفتی و هم بُعد عملی و رفتاری را داراست.



وی افزود: مهمترین دغدغه انبیای الهی آموزش عملی شیوه رفتار شایسته به پیروان‌شان بوده است. آیا پیامبران آمده‌اند تا یک تکلیف نامتعارف به ما بدهند، در واقع دستورات انبیا برای اصلاح همان زندگی روزمره است که زودتر به نتیجه برسیم. از بهترین شیوه‌های تربیت در بحث اخلاق معرفی الگوهای موفق است که این الگوها به کلیات و تئوری‌ها روح و حیات می‌بخشد. الگوی خوب دعوت و تبلیغ عملی است.



حجت‌الاسلام لطفیان عنوان کرد: از دلایل مجالس عزاداری آن است که پرچم الگوهای ایمان و استقامت همیشه در تاریخ برفراز باشد و مبادا که این نمونه‌های برجسته انسانیت به فراموشی سپرده شوند.



وی با تفسیر آیه 21 سوره احزاب «أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ»، گفت: اگر روزی پیامبر(ص) مجبور به هجرت و ترک وطن شد، روزگاری با عزت مکه را فتح کرد و به وطن بازگشت، اگر روزی هرچه گفت کسی گوش نکرد در عوض روزی را دید که مردم دسته دسته به اسلام روی آوردند. مسجد ساده پیامبر با ده ستون تنه خرما همراه با اذان برده سیاهی به نام «بلال» دنیا را تکان داد ولی مسجد امروز مدینه با ده‌ها پایه از سنگ مرمر و مناره‌های بلند و مؤذنان خوش صدا هیچ کشوری را تکان نمی‌دهد.



وی ادامه داد: امروز بازی‌ها جدی گرفته شده و جدی‌ها بازی شده‌اند. کتاب‌ها زیاد شده ولی حوصله مطالعه افراد کم است، تجملات اصل شده و معنویات فرع گشته‌اند، اتوبان‌ها وسیع شده ولی نقطه نظرها باریک شده است، تحصیلات بالاتر ولی احساسات کمتر، قامت افراد بلند ولی فکر افراد کوتاه شده و متأسفانه منفعت‌ها سرریز و دل بستگی‌ها سرازیر شده است.



کارشناس مرکز تربیت مربی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به بیان روایتی از پیامبر اکرم(ص) پرداخت و گفت: روزی برادران و خواهران رضایی پیامبر، همان‌هایی که در کودکی از یک سینه شیر خورده‌ بودند، هر کدام جداگانه خدمت پیامبر رسیدند ولی پیامبر خواهر را بیش‌تر احترام کرد و فرمود «چون این خواهر احترام پدر و مادر خود را بیشتر رعایت می‌کرد من هم نسبت به او علاقه زیادتری دارم».



وی بیان کرد: اخلاق فطری است نه یک مسئله تحمیلی، اخلاق از ضروریات زندگی هر انسان است، البته همان‌گونه که احساس تشنگی و گرسنگی انسان را سیر و سیراب نمی‌کند، این احساس به تنهایی آب و غذای طاهر و پاکیزه را از آب آلوده تمیز نمی‌دهد، لذا پیامبر اسلام فرمود «آمده‌ام مکارم اخلاق را کامل و تمام کنم نه این که اصل اخلاق را بیاورم». ما نباید از غیر مکتب وحی حقایق اعتقادی، ایمانی و اخلاقی خود را بگیریم.



تقوا یعنی حفظ کردن نفس از آنچه بیم ضررش می‌رود



حجت‌الاسلام لطفیان افزود: اسلام بود که انسان‌هایی همچون سلمان فارسی، ابوذر غفاری، میثم تمار، مقداد و سمیه را ساخت. تقوا یعنی حفظ کردن نفس از آنچه بیم ضررش می‌رود. بخشی از ضررها را عقل سلیم انسان تشخیص می‌دهد و برخی را شرع مقدس بیان کرده است. امام صادق(ع) در این خصوص فرمود «تقوی یعنی آنجا که خداوند دستورداده حاضر باشی تو را غایت نبیند و آنجا که نهی کرده تو را مشاهده نکند».



وی بیان کرد: انسان قرآن محور با تقوی کسی است که افکار، کردار و گفتار خویش را با معیار عقل و شرع تنظیم کند و هیچ کاری را بدون مشورت عقل و شرع انجام ندهد و فرمان عقل و شرع را زیر پا نگذارد. براساس آیه 37 سوره مائده، عنصر تقوا و توجه به اقامه نماز اول وقت سبب ارزشمندی مضاعف عمل صالح می‌شود و اگر عمل، کم و کوچک هم باشد آن را بزرگ و فراوان می‌کند. تقوا و اقامه نماز سبب شکستن بن‌بست‌های روحی، شکستن بن‌بست‌ها در مسائل اجتماعی و مشکلات اقتصادی می‌شود. تقوا به مؤمن عزت و سربلندی می‌بخشد و در برابر وسوسه‌های شیطان مصونیت ایجاد می‌کند.



مدیر کانون نویسندگان نماز قم ادامه داد: همچنین تقوا برکات آسمانی را نازل می‌کند، پیروزی و رستگاری به بار می‌آورد و قدرت تشخیص حق از باطل به ما می‌دهد. تقوا موجب بخشش گناهان و سبب کسب پاداش‌های بزرگ و بی‌نظیر الهی در دنیا و آخرت می‌شود. باید توجه داشت که تربیت روح مهمتر از جسم است، اگر کسی یاقوت گرانبهایی داشته باشد و آن را نشناسد از روی نادانی و جهل آن را در آتش می‌اندازد و به صورت خاکستری در می‌آید. روح که امانت خداست چنین است اگر کسی حساب نکرده با آن رفتار کند، مردود می‌شود.



وی در پایان یادآور شد: اگر قدرت، شهوت و غضب در سایه تدبیر روح فرشته منش، تربیت نشود دشمن درونی و آتش زیر خاکستر است. نگاه به نامحرم، دروغ، غیبت و ... آتشفشانی است و عفیف بودن و اهل نماز و قرآن بودن آتش نشان است. با اخلاص چشمه آتش نشان از دل می‌جوشد و همه صحنه‌های انفجار و آتشفشان را به بوستان و گلستان تبدیل می‌کند و در نتیجه درون پاک و زلال برای ورود به بهشت مهیا می‌شود.

captcha