6 سال از فتوای رهبری گذشت/ مسئولان با وظیفه شرعی خود در برابر بیماری ایدز چه کرده‌اند؟
کد خبر: 1359312
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۴
یادآوری یک فتوا؛

6 سال از فتوای رهبری گذشت/ مسئولان با وظیفه شرعی خود در برابر بیماری ایدز چه کرده‌اند؟

گروه سلامت: شش سال پیش مقام معظم رهبری طی فتوایی در خصوص پیشگیری از بیماری ایدز و حمایت از این بیماران اعلام فرمودند که جلوگیری از گسترش چنین بیماری‌هایی شرعاً لازم است و اینک این سؤال مطرح است که مسئولان در قبال وظیفه‌شان چه کردند؟


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) سال 86 مقام معظم رهبری طی فتوایی در خصوص حمایت از بیماران مبتلا به ایدز و پیشگیری از این بیماری فرمودند: «جلوگیری از گسترش اینگونه امراض با استعانت از حمایت‌های مادی و معنوی برای کسانی که مطلع‌اند و تمکن دارند، شرعا لازم است».



در اسلام آگاهی برابر با وظیفه است. یعنی اگر در خصوص مسئله‌ای مطلع هستی در قبال آن مسئول هم هستی، دروغ هم گناه کبیره است و انسان را از ایمان دور می‌کند. انکار واقعیت هم آن را هرگز از بین نمی‌برد.  



انتقال از طریق سرنگ آلوده و روابط جنسی/ مقابله‌ای موفق و ناموفق



 بیماری ایدز بیماری است که به دلیل انتقال آن از طریق روابط جنسی (از جمله روابط جنسی نامشروع و همجنس‌گرایانه) وجود آن به شدت مورد انکار مسئولان قرار گرفته است به نحوی که حتی آمار دقیقی از تعداد مبتلایان در دست نیست؛ بر اساس آمار جمع‌آوری شده از دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی، تا تاریخ اول تیر ماه امسال مجموعاً 26 هزار و 556 نفر افراد مبتلا به HIV/AIDS در کشور شناسایی شده اند که 89.6 درصد آنان را مردان و 10.4 درصد را زنان تشکیل می دهند.



بر اساس اعلام اداره ایدز وزارت بهداشت، تاکنون 4 هزار 796 نفر مبتلا به ایدز شناسایی شده و 5 هزار و 345 نفر از افراد مبتلا فوت کرده اند. 46.1 درصد از مبتلایان به HIV در زمان ابتلا در گروه سنی 34 - 25 سال قرار داشته‌اند که بالاترین نسبت در بین گروه‌های سنی را به خود اختصاص می‌دهند.‌



مسئولان بهداشتی کشور برای مقابله با روش انتقال بیماری ایدز از طریق سرنگ آلوده در بین افراد معتاد موفق بوده‌ و اطلاع‌رسانی خوبی در این خصوص صورت گرفته بود و در حال نتیجه‌گرفتن از اقدامات پیشگیرانه بودیم اما با کم‌رنگ شدن توجه به این مسئله، هشدارهایی درباره گسترش شیوع مجدد بیماری ایدز در میان معتادان به گوش می‌رسد.



و اکنون اصلی‌ترین و نگران‌کننده‌ترین روش انتقال، انتقال از طریق روابط جنسی است که برای مقابله با آن باید آموزش‌های عمومی ارائه شود اما وقتی اصل مطلب انکار می‌شود چگونه می‌توان آموزش داد؟



ورود به موج چهارم همراه با انکارهای موج سوم



تا چند سال گذشته مسئولان بهداشتی با اطمینان اولین روش انتقال ایدز در کشور را از طریق سرنگ آلوده در میان معتادان تزریقی و با اکراه دومین روش انتقال را انتقال جنسی عنوان می‌کردند اما مدت‌هاست که متخصصان این حوزه از ورود ایران به موج سوم انتقال ایدز یعنی روش انتقال جنسی و حتی موج چهارم با ترکیب انتقال جنسی و تزریقی خبر می‌دهند.



وقتی اسلام به روشنی اجازه آموزش پیشگیری از بیماری‌ها را داده است و فتاوای مراجع تقلید در این خصوص وجود دارد، مسئولان با چه بهانه‌ای از آموزش روش‌های پیشگیری از بیماری ایدز ممانعت و وجود چنین مشکلی را انکار می‌کنند؟



انکار وجود مشکل آن را از میان نمی‌برد



انکار وجود مشکل آن را هرگز از میان نمی‌برد بلکه آن را مخفی جلوه می‌دهد و مخفی بودن بیماری ایدز یعنی انتقال راحت‌تر و سریع‌تر آن.

captcha