فال نیک توجه به ایدز/ دادگاه را برای چه کسی برگزار کنیم؟
کد خبر: 3336607
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۱

فال نیک توجه به ایدز/ دادگاه را برای چه کسی برگزار کنیم؟

گروه سلامت: اولین فردی که می‌تواند از شما و اطرافیانتان در قبال ابتلا به ایدز مراقبت کند، خود شما هستید. شما هستید که باید آموزش‌های پیشگیری از ایدز را جدی بگیرید. آموزش پیشگیری از ایدز را جدی بگیرید.

به گزارش خبرگزاری بین‌الملی قرآن (ایکنا) سال 61 و وارد شدن خون‌های آلوده به ویروس HIV به ایران و سه کشور ایتالیا، آلمان و عراق از کشور فرانسه؛ مقصرچه کسی است؟ بر اساس اطلاعات موجود پرونده‌ای در خصوص این مسئله در فرانسه تشکیل و سه نفر شامل «ژرژیو دوفوا به‌عنوان وزیر تأمین اجتماعی، لوران فابیوس به‌عنوان نخست‌وزیر و ادموند اروه به‌عنوان وزیر بهداشت وقت فرانسه در دولت فرانسوا میتران» به عنوان متهم معرفی شدند اما پس از برگزاری دادگاه، قاضی رأی به بی‌گناهی فابیوس و دوفوا داد و ادموند اروه وزیر بهداشت در دولت فرانسوا میتران، متهم به قتل غیرعمد شد، کسی که به نظر می‌رسد مسئول اصلی عدم نظارت بر شرکت تحت مدیریت خود در زمینه ارسال خون‌های آلوده به چهار کشور آلمان، ایتالیا، ایران و عراق بوده است.

این فقط یک برگ از تاریخ است/ دیگر هیچ کس از طریق فرآورده‌های خونی به ایدز مبتلا نمی‌شود

این فقط یک برگ از تاریخ است؛ انتقال ایدز از طریق خون‌های آلوده به ویروس HIV جزو اولین روش‌های انتقال این ویروس بوده اما پس از چند سال و با انجام مطالعات و پژوهش‌های مختلف، با حرارت دادن فراورده‌های خونی این راه انتقال ویروس HIV کاملاً از بین رفت و سال‌هاست که دیگر کسی از طریق فراورده‌های خونی به این ویروس مبتلا نشده است.

جنجال سیاسی اخیر و وارد کردن اتهام «عامل ورود ایدز به ایران» و جبهه‌گیری‌های برخی مبنی بر اینکه باید این فرد محاکمه شود، چرا که اگر چه ناخواسته، بدون آگاهی و برنامه‌ریزی قبلی و غرض‌ورزی بلکه صرفاً در زمان نخست‌وزیری وی خون‌های آلوده به ویروس ایدز از کشور متبوعه وی به ایران منتقل و موجب ابتلای بیماران هموفیلی شده است، یک نکته بسیار مثبت دارد و آن توجه دوباره به مسئله انتقال بیماری ایدز در ایران است.

اگر غرض‌ورزی‌های سیاسی را کنار بگذاریم این یک واقعیت است که انتقال بیماری ایدز یکی از نگرانی‌های جامعه جهانی است. بیش از 35 میلیون نفر در جهان و بیش از 30 هزار نفر در ایران (تا تاریخ اول فروردین ٩٤ مجموعاً ٢٩٤١٤ نفر افراد مبتلا به HIV/AIDS در کشور شناسایی شده‌اند) به بیماری ایدز مبتلا هستند.

تعداد افراد مبتلا به ایدز را در 3 ضرب کنید/ افرادی که نمی‌دانند ایدز دارند اما آن را منتقل می‌کنند

البته روش درست محاسبه تعداد مبتلایان به ایدز در جهان اینگونه است که تعداد افراد شناسایی شده و HIV+ را در سه ضرب می‌کنند تا عدد مبتلایان حقیقی به دست بیاید، چرا که ویروس ایدز در تعداد زیادی از افراد وجود دارد اما چون هنوز به بیماری ایدز تبدیل نشده این افراد از بیماری خود خبر ندارد اما ناقل ویروس ایدز هستند و دیگران را مبتلا می‌کنند.

و از آنجایی که هنوز هیچ درمانی برای این بیماری یافت نشده است، تنها راه‌ آموزش پیشگیری از ابتلای افراد جدید به این ویروس است.

مهم‌ترین راه انتقال ویروس ایدز در جهان روابط جنسی است

مهم‌ترین راه انتقال ویروس ایدز در جهان روابط جنسی است. در صورتی که فردی HIV+ باشد، یعنی ویروس ایدز در بدن وی وجود داشته باشد از طریق ترشحات بدن و هنگام برقراری رابطه جنسی به بدن فرد مقابل وی منتقل شده فرد دوم نیز مبتلا می‌شود.

تنها راهی که تاکنون در خصوص پیشگیری از ابتلای افراد جدید به ویروس HIV از سوی متخصصان مطرح شده استفاده از «کاندوم» و برقراری رابطه جنسی ایمن است.

در اغلب کشورهای جهان این مسئله به ویژه به جوانان که گروه در معرض ابتلا به ایدز هستند، آموزش داده شده و از آنها خواسته می‌شود با استدلال به اینکه به شریک جنسی خود اطمینان دارند و ... سلامتی خود را به خطر نیندازند.

راه دوم انتقال ایدز که در کشور ما نیز راه شایعی است، انتقال از طریق سرنگ‌های آلوده است. این روش انتقال در معتادان تزریقی و به دلیل استفاده از سرنگ مشترک برای تزریق مواد مخدر(با توجه به اینکه سرنگ به داخل رگ تزریق شده و به خون افراد آلوده می‌شود و بعد وارد بدن معتاد دیگر می‌شود) شایع است.

پیکاری که فراموش شد/ ایدز از طریق سرنگ‌های آلوده باز می‌گردد

نکته جالب اینکه در دهه گذشته برنامه اطلاع‌رسانی و پیکار آموزشی خوبی برای کاهش این روش انتقال صورت گرفت و با توزیع سرنگ‌های یک بار مصرف در محل‌های تجمع معتادان و اطلاع‌رسانی و آموزش به آنها میزان شیوع ایدز از طریق سرنگ‌های آلوده کاهش یافت. پیکاری که پس از مدتی به فراموشی سپرده شد و آمارهای ابتلا به ایدز از طریق سرنگ آلوده مشترک علی‌رغم کاهش اولیه در حال بازگشت و افزایش دوباره است.

نکته نگران کننده اینکه با توجه به گسترش استفاده از مواد توهم‌زا در میان جوانان و برقراری روابط جنسی در زمان مصرف این مواد و تحت تأثیر قرص‌های روانگردان و از سوی دیگر افزایش روابط جنسی ناسالم در جامعه، موج چهارم انتقال ایدز که جنسی ـ اعتیادی است، در حال گسترش است.

مدیران چه می‌کنند؟ آموزش و اطلاع‌رسانی در کار نیست

سال 86 مقام معظم رهبری طی فتوایی در خصوص حمایت از بیماران مبتلا به ایدز و پیشگیری از این بیماری فرمودند: «جلوگیری از گسترش اینگونه امراض با استعانت از حمایت‌های مادی و معنوی برای کسانی که مطلع‌اند و تمکن دارند، شرعا لازم است».

کارشناسان و مطلعان در خصوص گسترش ایدز با توجه به شرایط جامعه ایران مدام در حال هشدار دادن هستند اما مسئولان هیچ برنامه متقن و مشخصی برای آموزش راه‌های پیشگیری از ایدز ندارند.

نکته تأسف برانگیز این است که علی‌رغم اظهار نظر مشخص رهبری، مسئولان از آنجایی که نمی‌خواهند بپذیرند انتقال بیماری ایدز از طریق جنسی در کشور در حال رخ دادن است، برنامه‌ای برای آموزش پیشگیری از انتقال جنسی ایدز ندارند.

چه کسی را باید به دادگاه کشاند؟

حال باید یک سؤال روشن مطرح کرد: چه کسی را باید به دادگاه کشاند و به اتهام انتقال ایدز در ایران محاکمه کرد؟ در حالی که کارشناسان و رسانه‌ها مدام از خطر گسترش افسارگسیخته ایدز در کشور خبر می‌دهند، کدام مسئولان باید پاسخ‌گوی سکوت آموزشی و اطلاع‌رسانی در خصوص گسترش انتقال ایدز در کشور باشند؟

وقتی مسئولان بهداشتی هنوز از عنوان کردن واژه «کاندوم» ترس دارد و حاضر نیستند بپذیرند در خصوص رفتار جنسی درست در جامعه مشکلات عدیده‌ای وجود دارد، وقتی مسئولان واقعیت‌ها را می‌بینند اما انکار می‌کنند، و ایدز مدام در کشور گسترش پیدا می‌کند، چه کسی مسئول است؟

همه باید نگران باشیم/ همه در معرض ابتلا هستیم

این سخن که چون فردی رابطه جنسی خارج از محدوده خانواده نداشته و یا مواد مخدر مصرف نمی‌کند پس در معرض خطر نیست، یک اشتباه بزرگ است. تعداد زیادی از خانم‌هایی که در کشورمان به ایدز مبتلا شده‌اند، صرفاً از طریق روابط جنسی با همسرانشان دچار این مشکل شده‌اند. همسرانی که یا در زندان، یا به دلیل یک غفلت در زمان مجردی و یا به دلیل مصرف مواد مخدر ویروس ایدز وارد بدن آنها شده بود.

پدرها و مادرها آیا نوجوانان و جوانان خود را می‌شناسید؟

پدرها و مادرهای کنونی تا چه حد نوجوانان و جوانان خود را می‌شناسند؟ تا چه حد از نیازهای آنها باخبر هستند؟ تا چه حد میزان تحریک‌پذیری آنها در جامعه را شاهد هستند؟ تا چه حد از روابط آنها خبر دارند؟ آیا می‌دانید فرزند شما که به سن نوجوانی و جوانی رسیده است، دیگر همان کودکی نیست که قبلاً می‌شناختید؟ آیا می‌دانید ایدز از مادر مبتلا به جنین منتقل و موجب به دنیا آمدن کودکی با بیماری ایدز می‌شود؟ آیا می‌دانید مادری که مبتلا به ایدز است ویروس ایدز در شیر او نیز وجود دارد و شیر دادن به فرزند موجب ابتلای کودک به ایدز می‌شود؟

چه قدر در خصوص ایدز اطلاع دارید؟ چه قدر خود و اطرافیانتان را در مقابل ایدز ایمن کرده‌اید؟ اگر خود و یا اطرافیانتان به ایدز مبتلا شوید، چه کسی را به محاکمه خواهید کشید؟ خودتان را که هیچ تلاشی برای مراقبت و یادگرفتن راه‌های مراقبت از خود در قبال ایدز انجام نداده‌اید؟ مسئولان کنونی کشور را که هیچ برنامه‌ای برای کاهش خطرپذیری ایدز ندارند یا افرادی را که 33 سال پیش موجب ورود خون‌های آلوده به کشور ما شده‌اند و عدم اطلاع‌رسانی به موقع مسئولان کشورمان در همان زمان موجب انتقال این بیماری به برخی از خانواده‌های افراد مبتلا به هموفیلی شد؟

برای افزایش آگاهی در خصوص راه‌های پیشگیری از ایدز اینجا را کلیک کنید؟

captcha