کد خبر: 1366454
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۲
در هجدهمین نشست ادبیات جهانی «انسان در نهج‌البلاغه و قرآن» مطرح شد:

تعدی و تجاوز بشر را تنها با اقتدار می‌توان‌ نابود کرد

گروه ادب: یک پژوهشگر قرآنی درباره تجاوز و تعدی در جوامع گفت: تنها با اقتدار و قدرت است که می‌توان جلوی تجاوز و تعدی برخی انسان‌ها را در جوامع گرفت و انسان‌ها نباید در جامعه از خود ضعف نشان بدهند والا حق‌شان در جامعه پایمال خواهد شد.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از روابط عمومی مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، ابوالقاسم حسین‌جانی با اشاره به حکمت 11 نهج‌البلاغه و بیان آیاتی از قرآن کریم به توضیح و تفسیر «هبوط» به معنای پائین آمدن ارزش انسان‌ها و ضعیف شدن آنها در جامعه اشاره کرد و گفت: انسان‌ها تنها زمانی می‌توانند جلوی تجاوز و تعدی را بگیرند که به قدرت اولیه‌ای که خداوند برای آنان در نظرگرفته‌ برسند و اگر خود را ضعیف نشان دهند هیچ‌گاه نخواهند توانست به آن حق دست یابند.



وی درباره اینکه انسان‌ها چگونه می‌توانند ارزش‌های انسانی خود را متعالی کنند و از هبوط به سوی عروج سیر کنند، گفت: انسان‌ها تنها از طریق انبساط خاطر و نشاط اجتماعی است که می‌توانند عروج داشته باشند و ما می‌بینیم که این نوع نشاط و شادمانی را پیامبر حتی برای اهل قبور نیز می‌خواهد و در آیه‌ای می‌فرماید: «اللّهُمَّ اَدْخِلْ عَلى اَهْلِ الْقُبُورِ السُّرُورَ » خدایا برای مردگان نیز بعد از مرگ شادی و سرور قرار بده.



شادی و نشاط اجتماعی یک شبکه و ساختار است



این پژوهشگر قرآنی در ادامه سخنانش به شادی و نشاط اجتماعی به عنوان یک ساختار، شبکه و سیستم اشاره کرد و گفت: شادی و نشاط به صورت فردی به وجود نخواهد، بلکه به صورت جمعی است. برخی برنامه‌های صداوسیما را می‌بینیم که شادی را به عنوان یک کالا می‌خواهند از مردم بخرند و به زور می‌خواهند مردم را به نوعی قلقلک دهند که این نمی‌تواند شادی واقعی  باشد.



وی شادی و نشاط اجتماعی را یک نوع حالت احساسی و عاطفی دانست و گفت: شادی آن چیزی است که از موفقیت‌ها و چیزهایی که ما  به دست می‌آوریم  به وجود می‌آید و شادی و نشاط را نمی‌توان زیربنا دانست بلکه شاخه و برگ یک درخت می‌توان تشبیه کرد و باید گفت که شادی و نشاط اجتماعی بر ساخت اجتماعی است نه زیر ساخت اجتماعی .



حسین‌جانی سرور، شادی، روح و روحیه داشتن را امری درونی ذکر کرد و گفت: شادی را نمی‌توان همانند کالایی، کاسب گرانه به آن نگاه کرد، بلکه شادی، روح امری درونی است. انسان‌هایی که به دیگران شادی می‌بخشند در واقع به نوعی ایثار و فداکاری در قبال مردم جامعه خود دارند.



شاد بودن و داشتن نشاط اجتماعی از ویژگی‌های شخص مؤمن است



وی یکی از ویژگی‌ها و خصوصیات شخص مؤمن را شاد بودن و گشاده‌رویی دانست و گفت: مؤمن از دیدگاه قرآن کریم کسی است که گشاده‌رو است و به دیگران غم و غصه نثار نمی‌کند و ما باید ببینیم آیا شادی و نشاط در جامعه باید ارزش باشد یا غم و سوگواری .



این شاعر در ادامه سخنانش با توجه به آیات قران کریم که آمده است، همان خدایی که می‌خنداند همان خداوند می‌گریاند، گفت: خنده و گریه، مرگ و زندگی نمی‌تواند دو چیز مجزا باشد بلکه از دل یکدیگر بیرون می‌آیند واین بستگی به  نوع نگرش انسان‌ها دارد که چه چیزی را انتخاب می‌کنند.



شاد بودن از نشانه‌های انسان‌های خطرپذیر در جامعه است



حسین‌جانی شادی و نشاط اجتماعی را نوعی  طراحی، تصمیم و دستاورد انسان ذکر کرد و گفت: شادی و نشاط یک انتخاب است نه یک اتفاق و انسان‌ها شاد بودن را انتخاب می‌کنند و باید گفت که شادی ازجنس بهشت و غم و اندوه از جنس جهنم است زیرا در شادی و نشاط اجتماعی، انسان‌ها به حرکت درمی‌آیند و به توسعه پایدار می‌رسند.



این پژوهشگر قرآنی شادی و نشاط اجتماعی را یکی از نشانه‌های انسان‌های بزرگ‌اندیش و خطرپذیر در جامعه بیان کرد و گفت: تنها کسانی که با روحیه شاد هستند می‌توانند در قبال جامعه خود مسئولیت‌پذیر باشند واین نوع انسان‌ها، انسان‌هایی پویا، بزرگ‌اندیش و خطرپذیر جامعه‌اند.



وی در پایان سخنانش بهشت الهی ‌را جایگاهی از آن نام برد که انسان‌ها می‌توانند شادمانه در آن زندگی کنند و جایگاهی نیست که غم و غصه در آن جای داشته باشد و بهشت جایگاهی است که در آنجا بهترین چیزهایی که باعث شادی انسان‌ها می‌شود در آن موجود است.



یادآور می‌شود نشست‌های ادبیات جهانی انسان در قرآن و نهج‌البلاغه‌، روزهای چهارشنبه هر هفته ساعت 16 در سالن سلمان هراتی حوزه هنری واقع در خیابان سمیه‌، نرسیده به پل حافظ، حوزه هنری  برگزار می‌شود .

captcha