علیاکبر اشعری در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) درباره فعالیتهای قرآنی در باغ کتاب گفت: قرآن امالکتاب بوده و همه هدایتها از آن سرچشمه میگیرد؛ از این رو از این کتاب مقدس به عنوان نماد کتاب در این مجموعه فرهنگی استفاده خواهد شد و در بخش دین، قسمتی را به حوزه قرآن و قرآنپژوهی اختصاص میدهیم.
عضو کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران در شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: درباره کتابهای مقدس در کشورهای دیگر کارهای وسیعی انجام شده و اطلاعات آن در اختیار همگان قرار گرفته است، اما در کشور ما با وجود پژوهشهای قرآنی فراوان، عده کمی به آن دسترسی داشته و از آن مطلع هستند؛ از این رو باید امکانی فراهم شود تا میزان پژوهشها مشخص شده و حجم آنها معلوم شود و اطلاعات این آثار در اختیار عموم قرار گیرد.
تقسیمبندی موضوعات باغ کتاب در 16 گروه
اشعری با بیان اینکه تلاش خواهد شد بخش خاصی به قرآن و قرآنپژوهان در این مجموعه فرهنگی اختصاص یابد، اظهار کرد: در این زمینه برنامهریزی جدی انجام شده است و موضوعات باغ کتاب تهران در شانزده گروه دستهبندی شدهاند و زیرگروههای آن در حال تنظیم است؛ از این رو تقسیمبندی انجام شده براساس تقسیمبندی فروشگاهی و نه کتابخانهای است.
وی ادامه داد: تقسیمبندی فروشگاهی باغ کتاب سبب شده تا هر موضوع با الگوگیری از تقسیمبندیهای غربی و براساس نیاز و سلیقه مشتریان و مخاطبان ایرانی به زیرگروههایی تقسیم شود.
مدیر پروژه باغ کتاب تهران با بیان اینکه قرآن و متون دینی به تفکیک و نه در کنار هم در باغ کتاب قابل عرضه هستند، ادامه داد: این زیرموضوعها در حال نهایی شدن هستند و گردآوری آنها برای فروش کتاب و نه مطالعه آنها انجام میشود.
توقف پروژه باغ کتاب تهران به دلیل محدودیتهای مالی
عضو هیئت امنای خانه کتاب در بخش دیگری از سخنان خود در رابطه با وضعیت ساخت و ساز باغ کتاب تهران گفت: باغ کتاب از نظر ساختمانی پیشرفت خوبی داشته و فقط 10 درصد از ساخت آن باقی مانده است و از سوی دیگر، تجهیزات آن نظیر مبلمان و سالنهای آمفیتئاتر و ... در دست ساخت است و حدود 5 – 6 هزار مترمربع از آن قفسهبندی شده.
وی با بیان اینکه در صورت تأمین اعتبار مورد نیاز، این پروژه تا پنج ماه دیگر آماده بهرهبرداری میشود، افزود: این پروژه به دلیل محدودیتهای مالی شهرداری تا حدودی متوقف شده است و باید منتظر باشیم، در سال جدید اعتباری به آن اختصاص داده شود تا به بهرهبرداری کامل برسد.