ایرج ندیمی در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا) با اشاره به رویکرد اقتصادی و فرهنگی شعار سال 93 اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب طی 7 سال گذشته به موضوع اقتصاد تأکید داشتند اما واقعیت این است که اقتصاد با یک موضوع فرابخشی به نام «فرهنگ» روبروست که اگر در همه ابعاد تولید، توزیع و مصرف به کار گرفته نشود، اقصاد کارایی نخواهد داشت.
وی افزود: بسیاری از مباحثی که در دین مبین اسلام در مورد اسراف، تبذیر و رعایت حقوق جامعه و مباحث مختلف در روابط اجتماعی و در مورد استفاده و توزیع بیتالمال و انسان و طبیعت مطرح شده است، بدون در نظر گرفتن فرهنگ نمیتواند به درستی اجرا شود.
سخنگوی فراکسیون فرهنگ، رسانه و هنر مجلس با بیان اینکه فرهنگ در همه شئون و روابط اجتماعی تعیینکننده است، گفت: فرهنگ فرابخشی است و در حوزه اقتصاد نیز تأثیرگذار است، به گونهای که بدون در نظر گرفتن فرهنگ، کثیری از اهداف اقتصادی عملی نخواهد شد؛ ما در بخشهای تولید و مصرف در سال گذشته اقداماتی کردیم اما به محض شروع تجارت خارجی و واردات و تمایل جامعه به کالاهای خارجی با استفاده از تبلیغات گسترده، بخش عمدهای از تلاشها در این عرصه از بین رفت.
ندیمی به تلاش فراکسیون فرهنگ، رسانه و هنر در بررسی ابعاد مختلف فرهنگ در شئونات زندگی گفت: در هفتههای آتی تلاش خواهیم کرد فرابخشی بودن فرهنگ و رابطه آن با اقتصاد را تعریف کنیم و آثار فرهنگ در حوزههای تولید، توزیع و مصرف را معلوم و نگاه به تولید داخلی و اعتماد به تولید ایرانی را مشخص کنیم.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: مظلومیت فرهنگ به حدی است که این عنوان به یک موضوع محدود شده، در حالی که موضوع فرهنگ فرابخشی است و از موضوع اقتصاد جامعتر است.
وی با تأکید بر ضرورت ایجاد اراده ملی در توسعه فرهنگ در جامعه گفت: وقتی مسئلهای بُعد اجتماعی مییابد، لازم است تقاضا، میل و رویکرد جمعی نسبت به آن ایجاد شود؛ یعنی اگر قرار است مسئله اقتصاد به عنوان یک اصل در جامعه مطرح شود، باید همه مسئولان، نهادها و آحاد مردم به آن توجه داشته باشند؛ اگر قرار است به موضوع فرهنگ چنین رویکردی داشته باشیم، باید موضوع اجتماعی بودن در آن حاصل شود؛ نمیتوان پدیدهای را اجتماعی دانست اما جمعی از اجتماع به آن بیتفاوت باشند.
ندیمی اظهارکرد: برای اینکه این موضوع به یک عزم و اراده جمعی دربیاید، باید همه ابعاد تهدیدها، فرصتها، آسیبها و راهکارها شناسایی شود و در حوزه رسانه، هنر، ارتباطات اجتماعی، منابع، رفتارها و بسیاری از رویکردهای مبتنی بر سیاستگداریها، حمایتها، هدایت و نظارت از جهات اجتماعی بودن و اجتماعی شدن در همه حوزهها دیده شود و به عنوان یک گفتمان، رفتار و رویکرد در جامعه رایج شود.