کد خبر: 1390524
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۹
حجت‌الاسلام لطفیان سرگزی:

سلامت جسم و روان به تغذیه مناسب، حلال و متعادل بستگی دارد

خبرنگاران افتخاری: کارشناس اقامه نماز استان قم در گفتمان دینی نقش ایام فاطمیه در ایجاد امید و هدفمند کردن زندگی قرآنی بیان کرد: سلامت جسم و روان به تغذیه مناسب و حلال و متعادل بستگی دارد.


به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، گفتمان دینی «نقش ایام فاطمیه در ایجاد امید و هدفمند کردن زندگی قرآنی» در مدرسه شهید خازنی با همکاری ستاد اقامه نماز حرم مطهر حضرت معصومه(س)، آموزش و پرورش و دفتر مدیرکل امور اجتماعی استانداری قم برگزار شد.



حجت‌الاسلام والمسلمین محود لطفیان سرگزی، کارشناس اقامه نماز استان قم در این گفتمان با اشاره به ایام فاطمیه و شرح مختصری از خطبه فدکیه به رساله حقوق امام سجاد(ع) اشاره کرد و گفت: شکم یا به تعبیر دیگر معده به قسمتی از دستگاه گوارش بدن اطلاق می‌شود. انسان‌های تنگ‌نظر و از خدا بی‌خبر دچار غفلت عظیمی از هدف زندگی می‌شوند اما یک مسلمان مهدی‌یاور و مهدی‌باور نمازگزار که خود را پیرو حضرت فاطمه زهرا(س) می‌داند همیشه به این عضو نیز به دید یک وسیله می‌نگرد که وسیله‌ای برای حفظ سلامت و کسب نیروی لازم برای ادامه حیات و ادامه نسل و انجام وظایف الهی است.



وی افزود: سلامت جسم و روان به تغذیه مناسب و حلال و متعادل بستگی دارد. زیاده‌روی در خوردن و آشامیدن به‌ویژه اگر غیر حلال باشد، از نظر قرآن و اسلام فاسدکننده اخلاق و دیانت است. با توجه به تأثیر مسئله شکم و معده و تغذیه، امام سجاد(ع) در رساله سجادیه برای این عضو نیز حقی قائل شده است و فرموده حق معده بر تو این است که آن را ظرفی برای غذای حرام قرار ندهی و برای حفظ سلامت آن در غذا خوردن معتدل باشی و از مقدار سیری بیشتر نخوری.



دبیر کانون نویسندگان نماز قم ادامه داد: قرآن و عترت و اهل بیت(ع) به مسئله افتصاد بی‌اعتنا نیستند و به نقش آن در آگاهی، عرفان، فکر، فرهنگ و اخلاق مردم نیز تصریح کرده‌اند. از امام صادق(ع) نقل شده که فرمودند «نفس همانا با خوردن سرکشی می‌کند و نزدیک‌ترین حالات بنده به خدا وقتی است که معده‌اش سبک باشد، یعنی کم خورده باشد».



وی با اشاره به ضرورت فعالیت جسمانی و امساک در غذا گفت: بسیاری از امراض را پزشکان از پرخوری می‌دانند به‌ویژه در عصر ما که تلاش‌های جسمی کم شده و ماشین جایگزین نیروی انسانی شده است که این عدم تحرک موجب جمع شدن چربی‌هایی در بدن شده و کانونی از عفونت را به همراه می‌آورد‌. روزه بگیرید تا سالم باشید. سرش همین است چون کم‌خوری موجب سلامتی است.



کارشناس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی قم اظهار کرد: پیامبر اسلام(ص) فرمودند «معده اساس هر بیماری و پرهیز ریشه و سرآمد همه دواهاست». همچنان که پرخوری مانع تحرک، کار و عبادت است، کم‌خوری هم مایه ضعف است. حالت تعادل در هر کاری و به‌ویژه در غذا خوردن پسندیده است. کم‌خوری موجب سلامتی و اعتدال جسمی و روحی می‌شود و عامل بسیاری از سکته‌ها و مرگ‌های زودرس پرخوری است.



وی با اشاره به نوروز و تعطیلات و دید و بازدیدها و لزوم مراقبت فرزندان در چهارشنبه‌سوری، ادامه داد: کم‌خوردن، کم‌گفتن و کم‌خوابیدن مایه بیداری واقعی و استفاده مطلوب از فرصت‌هاست. غالب خواب‌ها ناشی از پرخوری است. در کثرت خواب، تلف شدن عمر است که نفیس‌ترین جواهر و سرمایه انسان است که با آن تجارت کرده و برای آخرتش توشه برگیرد.



کارشناس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی قم بیان کرد: کم‌خوری و تغذیه سالم موجب صفای روح و نشاط روان است. کم‌خوری و توجه به تغذیه سالم قرآنی موجب عدم اسراف و تبذیر است. کم‌خوری زاینده حکمت و دانش در قلب است. پیامبر اعظم(ص) فرمودند «قلب در مواقع خالی بودن شکم، دارای حکمت و دانش می‌شود». کم‌خوری و تغذیه سالم موجب اسارت نفس و عدم ارتکاب معصیت و هیجان شهوت است. علمای اخلاق برای کسانی که هنوز وسیله ازدواج آن‌ها فراهم نشده ولی تحریک می‌شوند روزه را توصیه می‌کنند. کم‌خوری و تغذیه سالم موجب ورود به مقامات عالی و ملکوت آسمان‌ها و زمین می‌شود. کم‌خوری مایه اندیشه و فکر مستقیم و صحیح و سبب لذت بردن از طعام است.



وی در ادامه شرح و تفسیر کتب رساله حقوق امام سجاد(ع) در پاسخ به سه مسئله مهم قرآنی تشکیل خانواده، تحکیم خانواده و تکثیر نسل اشاره کرد و افزود: حق اندازه‌گیری غرایز در رساله حقوق امام سجاد(ع) به این دلیل مورد توجه قرار گرفته که دستگاه تناسلی انسان برای ادامه نسل او از ضروریات زندگی به شمار می‌رود. اسلام و قرآن اعمال غریزه و اشباع آن را لازم می‌داند و درصدد انکار یا اضمحلال آن نیست اما هوی‌پرستی و هرزگی و بندگی غریزه را هم برای کسی تجویز نمی‌کند و با هرزگی و انحراف شدیداً مخالف است. یکی از عوامل مهم بازدارنده از تعالی و تکامل، تسلیم در برابر خواسته‌های غریزه شهوت است.



لطفیان در ادامه سخنان خود گفت: وجود انسان طبق فرمایشات ائمه معصومین(ع) پدیده‌ای است مرکب از عقل و شهوت که اگر از نیروی غریزه جنسی در مسیری صحیح استفاده شود، انسان مقامی برتر از فرشتگان را احراز می‌کند. در کتاب وسائل‌الشیعه از امام صادق(ع) نقل شده که فرمودند «حضرت موسی(ع) فرمان داده که زنا نکنید و من به شما دستور می‌دهم که فکر زنا هم نکنید کسی که فکر عمل نامشروع کند، مانند کسی است که در خانه‌ای آراسته و زینت داده شده آتش برافروزد اگرچه آتش کل خانه را نسوزاند اما دود ناشی از آن، زینت‌ها را ویران می‌کند».



وی اظهار کرد: امام سجاد(ع) پس از بیان حق‌الله و حق‌النفس، چند عضو مهم بدن را که اعمال مهم انسان به وسیله آن‌ها انجام می‌شود برشمرده و حقوق آن‌ها را بیان فرمودند. حقوقی که ادای آن‌ها موجب کمال معنوی انسان بوده و بی‌‌اعتنایی به آن‌ها موجب هلاک ابدی است که آیات اول سوره مبارکه مؤمنون در این مورد است که می‌فرماید، ایمان‌آورندگان در نمازشان فروتن و از بیهوده‌گویی روی‌گردان هستند، ایشان زکات می‌پردازند و عورت‌های خویش را محافظت می‌کنند مگر در مورد همسرانشان.



دبیر کانون نویسندگان نماز قم ادامه داد: ازدواج نیاز طبیعی انسان‌هاست و همگان موظفند موانع را از سر راه تشکیل خانواده برداشته و راه‌های آن را آسان کنند و خانواده‌ها نیز سعی کنند خود را از اسارت تشریفات و تجملات بی‌جا و زائد آزاد کرده و ملاک انتخاب همسر را فضیلت، تقوا، عفت، نجابت و هم‌کفو بودن قرار دهند نه مال و ثروت و امور اعتباری دنیا. غرایز و تمایلات طبیعی امانت باری‌تعالی و سرمایه اصلی زندگی بشر است.



وی افزود: غرایز ذخایر ارزنده‌ای هستند که به حکمت خداوند آدمی را در مظاهر زندگی به تحرک و فعالیت وا می‌دارند چون غرایز کور و بی‌شعورند و صلاح و فساد را نمی‌فهمند و به خیر و شر توجه ندارند و باید حتماً به وسیله عقل و دین اندازه‌گیری و تعدیل شوند. آزادی بی‌قید و شرط غرایز و شهوات با تعالی معنوی و حیات اجتماعی و تمدن بشری و زندگی شایسته انسان ناسازگار است.



لطفیان در پایان سخنان خود تصریح کرد: گسترش جرایم و جنایات در کشورهای صنعتی امروز معلول فقدان ایمان و عدم احساس مسئولیت در پیشگاه الهی است که انسان را تنها از دیدگاه مادی می‌نگرند و از بُعد روحی و معنویش به کلی غافل و بی‌خبرند.

captcha