کد خبر: 1390959
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۰
امام جمعه نیک‌شهر تأکید کرد:

استوار ماندن در خط ولایت؛ راه رسیدن به ساحل نجات

خبرنگاران افتخاری/ محمود لطفیان: احمد لطفیان گفت: اگر ما همچنان در خط ولایت ثابت و استوار بمانیم یقین بدانید که به ساحل نجات خواهیم رسید.

به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد لطفیان سرگزی، امام جمعه نیک‌شهر در گفتمان دینی «سیر معنوی دوستی با مهدی موعود» با اشاره به ایام فاطمیه و توجه به سبک زندگی فاطمی در عصر انتظار به شباهت‌های یاران حسینی و مهدوی، گفت: تنها ادعای دوستی و پیروی از حضرت مهدی(عج) کافی نیست. باید بتوانیم در تمام حرکات و سکنات زندگی در همه لحظات عمر در همه نشیب و فرازهای حیات و در همه انتخاب‌ها و گزینش‌ها مانند رسول خدا(ص) و خاندان بزرگوارش عمل کنید.

وی ادامه داد: دستی که در عزای اهل بیت(ع) بر سر و سینه زند از دستگیری مستمندان و بیچارگان غفلت نمی‌کند. هستند کسانی که خود را سالک راه خدا می‌دانند اما آنجا که پای جنگ، جهاد و استقامت به میان می‌آید به جبهه حق پشت می‌کنند و به آرمان‌های الهی پشت پا می‌زنند. عده‌ای بنده خدایند به شرط آنکه فقط سخن از مهر و سجاده باشد نه مانند حسین سری را که به سجود متبرک شده به نیزه‌ها می‌سپارند.

این استاد دانشگاه بیان کرد: نماز خواندن آسان است اما نماز خواندن در زیر باران تیر، کار امام حسین(ع) است. اگر مهدی زیستن ما به حسینی مردن ما نینجامد یقین بدان که راه را به پایان نرسانده‌ایم. شناخت دشمنان امام زمان(عج) ما را در شناخت خود آن بزرگواران یاری خواهد کرد؛ با درک ظلمت شب می‌توان به حقیقت روز پی برد و با شناخت زشتی‌ها می‌توان به شناخت زیبایی‌ها نائل گشت.

وی افزود: در زیارت عاشورا به جای آنکه از هند نام ببرد از او با وصف «آکلة الاکباد» جگرخوار یاد می‌کند تا زمینه‌های تاریخی عاشورا را که در بدر و احد بوده یادآور شود. پس از جنگ احد هند به قتلگاه حمزه آمد بینی او را برید، گوش‌هایش را کند و از تکه‌های بدن حمزه برای خود دستبند ساخت و شکم حمزه را درید و جگرش را بیرون کشید و به دندان گرفت. در سال سوم هجری هند جگرخوار پیکر حمزه سیدالشهدا را پاره پاره می‌کند و در سال 61 هجری نوه او یزید نور چشم پیامبر اعظم(ص) را سر می‌برد و البته در همان حال متأسفانه خود را امیرالمؤمنین می‌نامد.

حجت‌الاسلام لطفیان عنوان کرد: اما حسین کیست؟ حسین انسانی پارسا، پرهیزگار، نوه رسول‌الله(ص) و پسر فاطمه(س) است که خدا از خشنودیش خشنود و از خشم او خشمگین می‌شود. او سرور جوانان بهشت، پاره تن رسول‌الله، محبوب‌ترین فرد نزد او به زینت بهشت و میراث‌دار جود و شجاعت خاتم‌النبیین است.

وی گفت: با نگاهی اجمالی به رهبران دو جبهه نار و نور کافی است تا ما برای همیشه به مهدی بپیوندیم. تدبیر پیامبر(ص) چه بود؟ ایشان از آغاز خطر بنی‌امیه و سردمداران اصلی آن یعنی معاویه و یزید را به خوبی می‌دیدند و برای آنکه امت را به این خطر متوجه سازد در قالب لعن و نفرین به افشاگری پرداخت. یزید تکرار ضلالتی است که در بدر و احد در برابر پیامبر اعظم(ص) به مقاومت برخاست. پس از بنی‌امیه و سردرمداران اصلی آن، توجه به اوباشی که سربازان لشکر یزید شدند معطوف می‌شود که این گروه آل زیاد و آل مروان بود ولی که از حقیقت رویگردان شد؟

این استاد دانشگاه بیان کرد: امام حسین(ع) چه اشاره زیبایی به تأثیر گناه در انحراف آدمی می‌کند و خطاب به لشگریان یزید چه نکته نغزی را بیان می‌فرماید «همه شما از امر نافرمانی می‌کنید و به حرفم گوش نمی‌دهید چرا که شکم‌هایتان از حرام پر شده و بر دل‌هایتان مهر خورده است». ناخدای کشتی قلب ما خداست و اگر ما همچنان در خط ولایت ثابت و استوار بمانیم یقین بدان که به ساحل نجات خواهیم رسید. آنان که بدعتی را آغاز می‌کنند، آنان که راه نادرستی را به روی دیگران می‌گشایند، کسانی که ظلمی را بنیان می‌نهند، اینان نخستین کسانی هستند که باید مورد لعن و نفرین قرار گیرند.

وی یادآور شد: یک هویت سیاه برای قاتلان سیدالشهدا ثبت شد که در غروب روز عاشورا در آتش خیمه‌های آل الله خود را آشکار و نمایان کرد. براساس آیه 256 سوره بقره کفر به طاغوت برایمان به الله تقدم یافته است؛ در زیارت عاشورا هم لعن بر سلام مقدم شده. معلوم می‌شود که تا کسی از سیاهی نگریزد به سپیدی نمی‌رسد و دل بی‌برائت طعم شیرین محبت را نمی‌چشد.

امام جمعه نیک‌شهر یادآور شد: برائت و محبت دو کفه یک ترازو هستند هر که از دشمنان مهدی موعود(عج) دوری جوید به همان اندازه به مهدی زهرا(س) نزدیک شده است. حب بی‌برائت محال است. در تمام دین محبت و برائت با هم عجین شده‌اند. نمونه آن حج است؛ هم طواف دارد و هم رمی جمرات. آیا می‌توان پذیرفت که حاجی بر حجرات بوسه بزند ولی در رمی جمرات به جای سنگ که نماد شیطان است گُل بریزد؟ برای یک مسلمان چه افتخاری بالاتر از اینکه وابسته و پیوسته مهدی موعود باشد.

وی عنوان کرد: عشق به مهدی موعود راه رسیدن به اوج عبودیت است. سیر معنوی دوستی با مهدی موعود باید به سجده در پیشگاه خدا و بندگی او بینجامد. کسی که ادعای مهدوی شدن دارد اما از اطاعت خدا سر باز می‌زند باید در حسینی بودن، زینبی ماندن و مهدی‌باور بودن خود تردید کند. اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در سخت‌ترین شرایط لب به شکوه و شکایت نمی‌گشودند و حمد همیشگی خدا ورد زبان آنها بود. عظمت مصیبت عاشورا نباید ما را از تماشای عظمت‌هایی که به برکت خون حسینی و یارانش آفریده شد باز دارد. دیده حقیقت‌بین زینب است که می‌فرماید«ما رَأَیتُ اِلا جَمیلا»، از این جمله می‌آموزیم یاران مهدی موعود به چیزی جز یاری دین خدا نمی‌اندیشند.

captcha