کد خبر: 1392895
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۴
آیت‌الله امامی کاشانی:

وسیله‌ای کارآمدتر از صبر و استقامت در برابر گناهان وجود ندارد

گروه سیاسی: امام جمعه موقت تهران اظهار کرد: اگر کسی بخواهد در برابر عادت گناه بایستد، وسیله‌ای کارآمدتر، بهتر و گسترده‌تر از صبر و استقامت وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، آیت‌الله محمد امامی کاشانی، امروز، 22 فروردین ماه در خطبه اول نماز جمعه تهران با اشاره به معنای عفت، گفت: عفت یعنی انسان شهوات را در مجرایی که خدا قرار داده، قرار دهد و نه در گناه و انحراف؛ اصولا عفت به معنای اعتدال در همه امور مادی و زندگی است.
خطیب جمعه تهران افزود: قرآن کریم توصیه کرده که چشمانتان را به زیر افکنید، چرا که در ضمیر و اساس انسان‌ها چیزی نهفته است که در پیشگاه قوانین و احکام الهی مطیع باشد؛ بنابراین باید روان و روح را بسازیم؛ این مطلب که گفته اند فطرت در درون انسان است و آدمی را به کمال می رساند و وحی و نبوت دست فطرت را می گیرد و به بالاترین قله ها می نشاند، نه تنها سخن قرآن و انبیا، بلکه سخن الهیون غرب است که چنین نکته ای را اشاره کرده اند که اخلاق به درون انسان مربوط است.
وی با اشاره به روایتی از ائمه اطهار(ع) گفت: در روایتی آمده است که هیچگاه چشمی که لذتش در نگاه کردن به زن است، نصیبش چیزی نمی‌شود مگر اینکه در قلبش گره ای می افتد؛ این گره او را به انحراف می کشاند.
امامی کاشانی ادامه داد: حدیثی از امام علی(ع) نیز نقل شده است که می فرمایند برای این که عادت نگاه کردن را ترک کنید، با ریاضت باید آن را بشکنید و بعد طاعت خداوند عادی شده و و ترک گناه متعارف می شود؛ فطرت خداطلب و پاک است و فطرت است که آدمی را به پاکی می کشاند.
عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: اگر عادت گناه را رها کنید، طاعت بر شما آسان خواهد شد، چرا که فطرت در درون شماست که برخلاف گناه است. بنابراین باید از درون بخواهد که بر عاداتش مسلط شود تا به موفقیت برسد.
وی همچنین گفت: اگر کسی به دنبال عفت برود، خدا کمکش می کند تا با عفت شود و اگر به دنبال استغنا و نجات از فقر روحی برود، خدا او را از فقر و تنگدستی نجاتش می دهد و کسی که به دنبال دیدن برود، می بیند و اگر دلش بخواهد می بیند؛ آنجا که نمی بینیم به این دلیل است که نمی خواهیم؛ اما اگر انسان خواست ببیند خدا عطایی بهتر و گسترده تر و کارآمدتر از صبر و استقامت در برابر گناه به آدمی نداده است.
امام جمعه موقت تهران با اشاره به آیه 19 سوره غافر افزود: بر اساس این آیه خداوند از چشم ناپاک و پاک مطلع است و انسان با داشتن آنها با خدا معامله می کند؛ حضرت عیسی بن مریم(ع) نیز در سخنی فرموده اند چشمان خود را بپوشانید که در نگاه کردن، آدمی دچار قساوت می شود.
وی گفت: سخن گناه، زنای زبان است، شنیدن گناه، زنای گوش است و دست دراز کردن به گناه، زنای دست است و اینهاست که وجود انسان را به طور کلی غافل می کند.
امامی کاشانی افزود: انسان اگر به دنبال ثروت و مقام سایر گناه ها برود، همه چیز را قربانی می کند و تنها راه نجاتش توجه به خدا، استغفار و قرآن و نماز شب خواندن است.

captcha