رئیس‌جمهور فرانسه نمایشگاه «حج؛ زیارت در مکه» را افتتاح کرد
کد خبر: 1398763
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۷

رئیس‌جمهور فرانسه نمایشگاه «حج؛ زیارت در مکه» را افتتاح کرد

گروه بین‌الملل: مراسم افتتاحیه نمایشگاه «حج؛ زیارت در مکه» دیروز، دوم اردیبهشت‌، در پاریس با حضور «فرانسوآ اولاند»، رئیس‌جمهور فرانسه، برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی «سفیرنیوز»، نمایشگاه «حج؛ زیارت در مکه» که تا نوزدهم مردادماه در موسسه جهان عرب در پاریس برپا خواهد بود، با مشارکت کتابخانه ملی عربستان و موزه بریتانیا و نهادهای اسلامی فرانسه برگزار می‌شود.

رئیس‌جمهور فرانسه در این مراسم طی سخنانی گفت: فرانسه کشوری است که همیشه درهای خود را به روی فرهنگ‌های مختلف گشوده است. کشورمان میزبان مهاجران مسلمانی است که از خاورمیانه و آفریقا عازم این‌جا شده‌اند و با آزادی به انجام مراسم عبادی و دینی خود می‌پردازند.

وی افزود: بیشترین تعداد زائران مکه در اروپا را فرانسوی‌ها تشکیل می‌دهند و بر همین اساس ما سعی می‌کنیم تا پاسخگوی نیاز داوطلبان زیارت کعبه باشیم. از سال 1841 تفاهم‌نامه‌ای بین عربستان و فرانسه مبنی بر حمایت الیزه از زائران و فراهم کردن زمینه برای رفت‌وآمد و آسایش آنان وجود دارد.

اولاند با تاکید بر این‌که برگزاری این نمایشگاه از نظر فرهنگی و دینی و اجتماعی بسیار حائز اهمیت است، بیان کرد: این نمایشگاه با پیام «صلح و دوستی و همزیستی» آغاز به کار کرده است و همین پیام‌ها هستند که به ما فرصت شناخت یکدیگر را می‌دهند.

«جک لانگ»، رئیس موسسه جهان عرب هم در ادامه این مراسم طی سخنانی گفت: حضور رئیس‌جمهور فرانسه در این مراسم نمایان‌گر اهمیتی است که نمایشگاه حج برای مقامات دارد. همچنین حمایت شخصی رئیس‌جمهور از موسسه جهان عرب فرصتی برای فرانسوآ اولاند است تا احترام خود به دومین دین فرانسه را نشان دهد.

وی افزود: در این نمایشگاه بیش از 230 اثر قدیمی و جدید مربوط به مراسم حج از قبیل تصاویر بسیار نادر، نقاشی‌ها، نسخ خطی، آثار مورخانی که از مکه و مدینه دیدار کرده‌اند و نیز فیلم‌هایی که طی سال‌ها توسط خود زائران از مراسم و مناسک حج تهیه شده است، به نمایش درخواهد آمد.

رئیس موسسه جهان عرب با اشاره به این‌که هر ساله هزاران فرانسوی عازم سفر خانه خدا می‌شوند، گفت: به جرئت می‌توانم بگویم که نمایشگاه حج در موسسه جهان عرب، مهم‌ترین نمایشگاهی است که طی سال‌های اخیر در اروپا برگزار شده است.

captcha