حبیبالله بهمنی، کارگردان سینما، در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) با بیان این که ایرانستیزی هالیوود هیچگاه از بین نخواهد رفت، گفت: این روزها میشنویم که در روابط ایران و غرب تغییرات مثبتی در حال ایجاد شدن است، اما این که این گونه ادعاها تا چه حد میتواند روی موضوعات فرهنگی تاثیرگذار باشد بحثی است که در جای خود باید به آن پرداخته شود، اما به طور واضح با اکران فیلمهایی چون «300» و «ربوکاپ» شاهدیم که حداقل هالیوود هیچگاه از ایرانستیزی خود دست نخواهد کشید.
وی افزود: دلیل این دشمنی را باید این گونه توضیح داد که هالیوود توسط صهیونیستها اداره میشود، بنابراین از چنین سینمایی نباید توقع داشت که نسبت به ایران اسلامی دیدی مثبت داشته باشد. نکته دیگر این که سینمای ایران به دلیل اعتباری که در سطح جهان به دست آورده، سبب شده که بسیاری از هجمههای بنگاههای خبری غرب فاش شود، پس هالیوود سعی میکند با کارهای تحریف شده به نوعی شکست بنگاههای خبری را جبران کند.
محکومیت دیپلماتیک فیلمهای ایران ستیزانه
کارگردان فیلم «سیب و سلما» ادامه داد: ساخت فیلمهایی چون «300» متوقف نخواهد شد و ما در آینده نیز شاهد ساخت آثار مشابه خواهیم بود، اما بحث اصلی اینجاست که رسالت ما در این عرصه چیست؟ آیا تنها به محکوم کردن این دست فیلمها اکتفا کنیم یا این که با رفتارهای دیگری نیز میشود در مقابل این آثار ایستاد؟ پاسخ این سؤال را باید این گونه داد که در گام اول باید به صورت دیپلماتیک این آثار را محکوم کرد یعنی از طریق وزارت امور خارجه نسبت به این آثار اعتراض شود.
بهمنی در تکمیل توضیح فوق ادامه داد: برخورد دیگر که تا به حال روی آن تمرکز کافی نشده، عکسالعمل فیلمسازان ایرانی در خارج از کشور است، بدین معنا که وقتی فیلمهای ایرانی در جشنوارههای خارجی حضور پیدا میکنند سازندگان و عوامل آن به عنوان یک ایرانی ساخت کارهایی نظیر «300» را محکوم کنند. در ضمن در جشنوارههای خارجی میتوان با مشاورههایی که به مخاطبان داد دروغین بودن چنین کارهایی را افشا کرد.
وی در پاسخ به این سؤال که فیلمسازی در این حوزه تا چه حد اقدامی موثر در معرفی فرهنگ ایرانی است، گفت: سینمای ما محدودیتهایی به لحاط امکانات دارد که ما را از ساخت کارهایی نظیر فیلمهای تاریخی هالیوود محروم میکند، اما این کمبود نباید ما را به منفعل بودن بکشاند. برای این توضیح میتوان فیلمهایی نظیر «ملک سلیمان» را مثال زد که در سینمای ما تولید شده، پس ما هم در حد و اندازههای سینمای خود قادریم خالق آثار خوبی در سینما باشیم، البته بر کسی پوشیده نیست که حمایتهای دولتی از تولید این دست فیلمها بسیار حائز اهمیت است.
مشارکت نهادی خصوصی در تولید آثار سینمایی
بهمنی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: ذکر یک مطلب را ضروری میدانم و آن نیز مشارکت نهادهای خصوصی در تولید فیلمهای سینمایی است، اتفاقی که در سینمای غرب هم رخ میدهد، البته برای این که بخش خصوصی تشویق به چنین کاری شود باید برای آنها تسهیلات اقتصادی همچون برخی معافیتهای مالیاتی ایجاد کرد، همچنین مشارکت با شرکتهای فیلمسازی خارجی این امکان را بیشتر فراهم میکند تا فیلمهای فاخر در حوزه معرفی تاریخ و فرهنگ ایرانی ساخته شود.
وی در پایان بیان کرد: کارهایی نظیر «300» عمدتا کارهایی هستند بیکیفیت که تنها نکته جذابشان جلوههای تصویری است. فیلمهایی که اگر از آنها جلوههای ویژه گرفته شود ارزش دیگری برای تماشاگر غربی ندارد. دلیل این بی کیفیت بودن نیز این است که معمولا عواملی برای ساخت این دسته تولیدات انتخاب میشوند از سینماگران خوب و مطرح نیستند.