کد خبر: 1401417
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۳
سرابی عنوان کرد:

نمایشگاه قرآن؛ محلی برای فرهنگ‌سازی انس با قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی: قائم مقام شورای عالی قرآن با بیان اینکه نمایشگاه قرآن در صدر ابزارهای مورد نیاز جامعه برای پیشبرد اهداف قرآنی قرار دارد به بیان برخی کارکردهای آن در جامعه پرداخت و گفت: فرهنگ‌سازی قرآنی از جمله مهم‌ترین این کارکردها است.

سیدعلی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن، در گفت‌‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با بیان اینکه نمایشگاه بین‌المللی قرآن در حجم کوچکتری از نمایشگاه کتاب تهران برگزار می‌شود، گفت: با توجه به اینکه میزبان این دو رویداد یک مکان است به نظر می‌رسد که برگزاری این نمایشگاه در مصلای تهران مناسب باشد چرا که فضای این مکان معنویت خاص خود را دارد و تناسب خوبی با محتوای نمایشگاه نیز دارد.
حضور بیش از حد بازدیدکنندگان نمایشگاه قرآن در 10 روز پایانی
عضو هیئت مدیره اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه قرآن در مکانی مانند مصلای تهران سازگارتر از اماکن دیگر خواهد بود، افزود: امسال از سوی مسئولان برگزاری نمایشگاه اعلام شد که مدت نمایشگاه کوتاه شده است که به نظر من این امر جای تجدید نظر دارد؛ چرا که براساس تجربیات سال‌های گذشته به این نتیجه رسید‌ه‌ایم که 10 روز پایانی نمایشگاه حضور مردم به نسبت بسیار زیادی افزایش می‌یابد.
قائم مقام شورای عالی قرآن در پاسخ به این سؤال که به نظر شما کم شدن زمان نمایشگاه بر کیفیت آن اثرگذار خواهد بود یا خیر؟ تصریح کرد: شاید به طور کلی بر کیفیت اثرگذار نباشد، اما به هر حال کاهش این مدت زمان، باعث می‌شود تعداد بازدیدکنندگان کاهش یابد. در سال‌های اخیر شاهد بود‌ه‌ایم که نمایشگاه قرآن با تمام ظرفیت میزبان مردم بوده است و سالن‌های نمایشگاه هر روز مملو از جمعیت بوده است و مطمئناً این کاهش زمان بر امکان بازدید عموم و کاهش آمار بازدیدکننده‌ها اثرگذار خواهد بود.
تأکید بر رعایت جذابیت‌های بصری در غرفه‌ها
سرابی بیان کرد: باید هر سال در نمایشگاه قرآن شاهد نوآوری‌ و ابتکارات خاصی باشیم، نمایشگاه باید به سمتی حرکت کند که تقسیم‌بندی وغرفه‌بندی‌ها دارای جذابیت‌های خاص خود باشد. باید غرفه‌بندی‌ها با توجه به محتوای آنها باشد تا بازدیدکننده با یک نگاه کلی بتواند از محتویات آن مطلع شود.
وی در ادامه به معرفی برخی کارکردهای نمایشگاه قرآن پرداخت و گفت: معمولاً کارکرد نمایشگاه‌ها در نقاط مختلف دنیا عرضه محصولات خاص برای مردم است، مانند نمایشگاه کتاب که فروشگاه بزرگی از محصولات مکتوب و نوشتاری است و نهادها و مؤسساتی از کل کشور در آن حضور دارند. در نمایشگاه قرآن نیز این کارکرد وجود دارد و به صورتی جدی هم مطرح است.
قائم مقام شورای عالی قرآن افزود: بسیاری از مؤسسات برای فروش و معرفی محصولات قرآنی برنامه‌ریزی برای حضور در نمایشگاه دارند و بسیاری از فعالان و مؤسسات نیز نیازهای خود را از نمایشگاه قرآن تهیه می‌کنند، چون به هر حال همه محصولات قرانی کشور به صورت یکجا در یک مکان واحد وجود دارد و قدرت انتخاب بالایی برای بازدیدکنندگان نیز وجود دارد.
سرابی تصریح کرد: با توجه به اینکه بازارهای دائمی قرآن در کشور نداریم و یا اگر هم هست بسیار محدودند این بخش کارکرد بسیار جالب توجه و مهمی دارد، معمولاً در کشور بازار دائمی کتاب در هر شهری وجود دارد اما در ارتباط با تولیدات قرآنی چنین جایگاه‌هایی را نداریم، بنابر این نمایشگاه‌ مجموعه‌ای است از تولیدات در حوزه‌های مختلف قرآنی که یکجا معرفی می‌شوند و این امر برای فعالان قرآنی بسیار مغتنم است چون می‌توانند از طریق آن از تولیدات جدید دستگاه‌ها و موسسات به راحتی مطلع شوند.
بهره‌مندی 50 درصد بازدیدکنندگان از کارکرد فرهنگ‌ساز بودن نمایشگاه
وی با تأکید بر اینکه ترویج فرهنگ انس با قرآن کریم یکی دیگر از کارکردهای نمایشگاه قرآن است، یادآور شد: این کارکرد مخصوصاً در دهه اخیر بیشتر شده است. فرهنگ‌سازی انس با قرآن در ابعاد مختلف و با برنامه‌های جذابی صورت گرفته است که نتیجه آن انس بیشتر مردم با قرآن بوده است. شاید به جرأت بتوان گفت بیش از 50 درصد از بازدیدکنندگان از این کارکرد نمایشگاه قرآن که انس با کلام وحی است بهره‌مند گردند که این بهره‌مندی در قالب برنامه‌های جذاب صورت گرفته است.
قائم مقام شورای عالی قرآن همچنین اظهار کرد: فعالان قرآن و عترت در کشور برای پیشبرد اهداف قرآنی خود نیاز به ابزارهایی دارند که به نظر من نمایشگاه بین‌المللی قرآن در صدر ابزارهای مربوط به گسترش فرهنگ قرآن وعترت قرار دارد.
سرابی با اشاره به اینکه در کنار این کارکردهای اصلی برخی کارکردهای فرعی برای مخاطبان خاص نیز وجود دارد، گفت: بخش‌هایی همچون معرفی کتاب‌های اثرگذار در عرصه علوم قرآنی که برای متخصصان امر مؤثر است، از جمله این کارکردها است.

captcha