حجتالاسلام محسن محسنیخو، مدیرعامل مؤسسه قرآنپژوهان شمال در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، در رابطه با سرآغاز فعالیتهای قرآنیاش گفت: از سال 1360 پس از گرفتن مدرک دیپلم به قم عزیمت کردم و در کلاسهای حوزه علمیه شرکت میکردم، از جمله افتخاراتم این است که با توجه به علاقهای که به کلاسهای تفسیر قرآن داشتم، 13 سال به صورت مستمر در کلاسهای آموزش تفسیر قرآن آیتالله العظمی جوادی آملی شرکت میکردم.
وی در سال 1375 عضو هیئت علمی دانشگاه شده و در سال 1383 اقدام به راهاندازی مؤسسه قرآنپژوهان شمال کرده است که در حال حاضر در منطقه شمال کشور بیش از 10 شعبه دارد و بیش از چهار هزار قرآنآموز در این مرکز و شعب آن به فراگیری آموزههای قرآنی میپردازند، همچنین در حال حاضر 50 حافظ کل قرآن توسط این مؤسسه تربیت شدهاند.
تربیت 300 مربی قرآن در مؤسسه قرآنپژوهان شمال
مدیرعامل مؤسسه قرآنپژوهان شمال با بیان این که این مؤسسه با برگزاری دورههای تربیت مربی قرآن موجی را در منطقه ایجاد کرده است اظهار کرد: در اوایل شروع فعالیت این مؤسسه، مربیان از تهران به این مرکز اعزام میشدند، اما امروزه 300 مربی قرآن توسط مؤسسه تربیت شدهاند و برخی از آنها اقدام به راهاندازی مؤسسات قرآنی کردهاند.
وی معتقد است که گاهی اوقات برخی موارد چون خیلی اهمیت دارند، دیده نمیشوند، شیخ شبستری در کتاب «گلشن راز» میگوید که خداوند از بس همه جا هست، دیده نمیشود، به عنوان مثال به خورشید اشاره میکند که اگر خورشید همیشه یک جا بود، احساس نمیشد و چون طلوع و غروب دارد، احساس میشود.
وی در رابطه با نامگذاری روزی با عنوان روز معلم قرآن، بیان کرد: ما روزی به اسم قرآن نداریم، البته در ماه رمضان شب قدر و برنامههای دیگر هست که همه جای خود دارند و وقتی میگوییم روز معلم، معلم تشویق میشود و محور معلم است، اما روزی به عنوان روز قرآن وجود ندارد و باید این موج ایجاد شود.
ایجاد موجی برای گرامیداشت روزی به عنوان روز قرآن
محسنیخو عنوان کرد: در روز قرآن باید قرآن گرامی داشته شود و در شبکههای تلویزیونی و دیگر رسانهها باید به قرآن پرداخته شود، برخی موارد ماناست و برخی موارد زایش دارد و نامگذاری روزی به عنوان روز قرآن از جمله مواردی است که زایش دارد و از خود تراوش میکند و موارد بسیاری را به ذهن میآورد.
وی در ادامه افزود: روز معلم قرآن از طرفی ارزشمند است که معلم هم یاد گرفته و هم یاد میدهد، معلم قرآن به دلایل عقلی و نقلی از بقیه برتر است، اما نهادینه کردن روزی با عنوان روز معلم قرآن ممکن است، سخت باشد.
معرفی روز قرآن به عنوان روز خاص پرشکوه
مدیرعامل مؤسسه قرآنپژوهان شمال با تأکید بر این که معلم قرآن را باید همان معلم بدانیم و از سایر معلمان جدا نکنیم، گفت: باید در قالب پروسهای معلم قرآن را در همین جایگاه معلمی گرامی بداریم و برجسته کنیم، اما روز قرآن را میتوانیم به عنوان روز خاص معنوی پرشکوه معرفی کنیم.
وی عنوان کرد: یک بحث معلمی و یک بحث معلمی قرآن داریم که البته معلم قرآن از جایگاه بالاتری برخوردار است و نامگذاری روزی با عنوان روز معلم قرآن باید فرهنگسازی شود و وقتی افراد دانستند که معلم قرآن از جایگاه بالاتری برخوردار است، خودبهخود افراد به سوی آموزش قرآن کشش پیدا میکنند.
محسنیخو با اشاره به این که معلمی، بزرگترین فعالیت و حرکتی است که در عالم اتفاق میافتد، بیان کرد: اگر تعلیم و تعلم را از دنیا بگیریم در این صورت به قهقرای تاریخ برمیگردیم حتی به زمانی که حیات روی کره زمین نبوده است، چون هر موجود جانداری به نوعی آموزش میبیند تا بتواند زندگی کند و یک گنجشک اگر پرواز را یاد نگیرد، نمیتواند پرواز کند، در نتیجه زندگیاش مختل میشود.
خداوند؛ اولین معلم بشریت
وی با بیان این که شرافت مشاغل به افرادی است که مشاغل را برعهده میگیرند، عنوان کرد: همه بزرگان معلم بودهاند و شغل رسمی و اصلی آنها معلمی بوده، ائمه(ع) و پیامبران همه برای تعلیم و تربیت آمدهاند و از این بالاتر خود خدا نیز معلم است.
مدیرعامل مؤسسه قرآنپژوهان شمال تصریح کرد: امروزه ثابت شده که مقوله معلمی و تربیت دینی و قرآنی از بنیادیترین مسائل زیرساختی هر کشور است و هر کشوری به هر مقدار که برای معلمی، تعلیم و تربیت مخصوصاً تربیت دینی و قرآنی اهمیت قائل شده است در زمینههای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بیشتر پیشرفت کرده است.