
به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از سیستان وبلوچستان، حجتالاسلام غلامرضا دهقان، امام جمعه شهرستان سراوان در خطبههای روز جمعه، 12 اردیبهشت که در مسجد جامع علیابن ابیطالب(ع) این شهرستان اقامه شد، اظهار کرد: طبق آموزههای اسلامی، مقام امامت بالاتر از مقام نبوت است، زیرا حضرت ابراهیم پس از نبوت و خلیلاللهی به مقام والای امامت ترفیع درجه یافتند.
مقام امامت، بالاتر از مقام رسالت است
وی در ادامه افزود: پیامبران تنها فرمان الهی را از طریق وحی دریافت و سپس به مردم ابلاغ میکنند، اما مقام امامت از روی عصمت و علم فراوان اعطا میشود که تمام آموزههای الهی را به مرحله اجرا میرساند، حضرت رسول(ص) نیز دارای مقام نبوت و امامت بودند.
دهقان اظهار کرد: امام رضا(ع) در باب ویژگیهای یک امام میفرمایند: امام دارای نشانههایی است، او داناترین مردم، بهترین انسانها درقضاوت، باتقواترین وبردبارترین مردم، شجاعترین، سخاوتمندترین وعابدترین مردم است.
امامت، کاملکننده دین و تمامکننده نعمت است
وی همچنین تصریح کرد: قرآن کریم امام را باعث اکمال دین و تمام کننده نعمت میداند، زیرا در آیه 3 سوره مبارکه مائده که امامت را معرفی میکند، میفرماید: الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ.
وی با ضروری خواندن شناخت و معرفت امام زمان، ابراز کرد: پیامبر اکرم(ص) در حدیثی میفرمایند: مَنْ ماتَ وَ لَمْ یَعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ ماتَ مَیْتَةً جاهِلِیَّةً، کسی که بمیرد و امام زمان خویش را نشناخته باشد، در واقع به مرگ جاهلیت مرده است.
امام جمعه سراوان در پایان ضمن تسلیت شهادت امام هادی(ع)، بیان کرد: اگر میخواهیم دیگران به درخواست ما توجه کنند و احترام بگذارند، باید مطیع امر خدا باشیم، زیرا امام هادی(ع) میفرمایند: مَن أطاعَ اللّه یُطاعُ ؛ هر کس از خدا فرمان ببرد، از او فرمان برند.