کد خبر: 1403589
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۹

فرزندانی که با روش ابداعی پدر، حافظ قرآن شدند

گروه چهره‌ها: حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدمهدی طباطبایی معلم قرآنی که با روش ابداعی، فرزندان خود را حافظ قرآن کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدمهدی طباطبایی، بنیانگذار و مدیر مؤسسه جامعةالقرآن‌الکریم و اهل‌البیت(ع) سال 1345 در شهر قم متولد شد و با اتمام دوره دبیرستان در سال 1362 با ورود به حوزه علمیه قم به تحصیل خود ادامه داد.

وی در 17 سالگی ازدواج کرد و در حال حاضر صاحب شش فرزند است که فرزند ارشد وی سیده‌بنت‌الهدی، فرزند دوم سیده‌نورالهدی، فرزند سوم سید‌محمدحسین(علم‌الهدی)، فرزند چهارم سیدمحمد‌باقر(مصباح‌الهدی)، فرزند پنجم سیده‌فاطمه(نجم‌الهدی) و فرزند ششم حسنا‌سادات نام دارد.

سیدمحمدحسین فرزند حجت‌الاسلام طباطبایی معروف به علم‌الهدی در سن چهار سالگی توانست با روشی که پدرش ابداع کرده بود، حافظ کل قرآن شود.

وی از طریق حفظ قرآن با روش اشاره، در سن چهار سالگی علاوه بر حفظ قرآن توانست خواندن و نوشتن حروف عربی و فارسی را یاد بگیرد.

به منظور آشنایی بیشتر با حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدمهدی طباطبایی، خبرنگار ایکنا گفت‌وگویی با این استاد قرآن انجام داده است، که شرح این گفت‌وگو در ذیل آمده است؛

در رابطه با اولین معلم قرآن خود بگویید؟

بنده فراگیری قرآن را پیش از انقلاب و در خردسالی نزد استاد سعیدی آغاز کردم. استاد سعیدی یکی از اساتید پیشکسوت بود که تجوید و اختلاف قرائت را در مسجد فرهنگ قم تدریس می‌کرد و بنده در این مسجد به فراگیری قرآن پرداختم.

از چه سالی به آموزش قرآن علاقه‌‌مند شدید؟

معلمی و تدریس قرآن را از سال 1361 در شهر قم آغاز کردم و در ادامه و همگام با آموزش قرآن به فراگیران به تألیف کتب آموزشی پرداختم و فعالیت خود را با راه‌اندازی مؤسسه دارتحفیظ للقرآن‌الکریم ادامه دادم و پس از چهار سال جامعةالقرآن را تأسیس کردم.

جامعةالقرآن به عنوان مؤسسه‌ای فرهنگی - آموزشی و با هدف ترویج فرهنگ قرآن و ایجاد ارتباط نسل جوان با قرآن، همچنین دور نگهداشتن این گروه از خطرات و آفت‌های فرهنگی، در خردادماه سال 1377، هم‌زمان با عید سعید قربان در شهر قم پایه‌گذاری شد و فعالیت قرآنی خود را از آغاز سال تحصیلی 78-1377 آغاز کرد و در حال حاضر این مؤسسه با بیش از 700 شعبه که 70 شعبه این مرکز مدرسه هستند، جزء مؤسسات بزرگ کشور محسوب می‌شود.

بنده با استفاده از تجارب خود در زمینه‌های حفظ، قرائت، تفسیر و اداره جلسات مختلف قرآنی و با همکاری جمعی از حافظان، قاریان، اساتید و خیران این فعالیت را آغاز کردم.

در رابطه با مشوقان اصلی خود در فراگیری قرآن بگویید؟

مشوق بنده در امر فراگیری قرآن در وهله اول پدرم بود که خود نیز روزانه به قرائت قرآن می‌پرداخت و در ادامه مادرم مرا به فراگیری قرآن تشویق می‌کرد. بنده در طول زمان تحصیلم در مدرسه به قرائت قرآن می‌پرداختم و قاری قرآن مدرسه در این دوران بودم.

بنده از کودکی به امر قرائت و آموزش قرآن علاقه خاصی داشتم و در حال حاضر نیز با توجه به اینکه در کسوت روحانیت هستم، امر تدریس به نونهالان و نوجوانان را ترک نکردم.

از سال 1360 به صورت حرفه‌ای به سبک استاد عبدالباسط و سپس استاد غلوش تلاوت کردم و از سن 22 سالگی به حفظ قرآن پرداختم و حافظ کل قرآن شدم.

اولین حضورم در مسابقات، به سال 1364 باز می‌گردد که بعد از گذراندن مراحل مقدماتی به مسابقات کشوری راه یافتم، در سال 1365 به عنوان نماینده جمهوری اسلامی به مسابقات بین‌المللی حفظ و قرائت عربستان اعزام شدم و در سال 1367 در مسابقات قرآن کشور سوریه، در هر دو رشته قرائت و حفظ شرکت کردم.

چه پیشنهادی به خانواده‌ها دارید؟

خانواده‌ها باید از فضای خوبی که در نظام اسلامی ایجاد شده است، به خوبی استفاده کنند؛ زیرا قبل از انقلاب استاد قرآن و مراکز قرآنی چندانی وجود نداشت، اما در حال حاضر در هر کوی و برزن مؤسسه قرآنی وجود دارد و اساتید قرآن به وفور یافت می‌شود و خانواده‌ها باید به حوزه آموزش قرآن وارد شده و در این مسیر حرکت کنند. در روایات آمده که سزاوار است مؤمن از دنیا نرود، مگر قرآن را فرا گرفته باشد و یا در مسیر فراگیری آن حرکت کند.

علی
|
-
|
۱۳۹۳/۰۲/۲۰ - ۱۲:۲۹
0
0
گفت و گوی خوبیه. قابل توجه پدران
captcha