کد خبر: 1405272
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۵
سرابی:

کمیسیون آموزش عمومی قرآن مستقل از معاونت‌های آموزش و پرورش عمل کند

گروه فعالیت‌های قرآنی: عضو کمیسیون آموزش عمومی قرآن اظهار کرد: این کمیسیون برای موفقیت بیشتر باید مستقل از معاونت‌های آموزش و پرورش عمل کند در غیر این صورت باید حداقل جایگاه آن در امر آموزش قرآن برای بقیه بخش‌ها مشخص باشد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نخستین نشست کمیسیون آموزش عمومی قرآن در سال جاری، پیش از ظهر امروز، 20 اردیبهشت‌ماه با حضور علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، حمیدرضا کفاش، معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش، محمدرضا مسیب‌زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش و مسئولان دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی و قرآنی در وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.
در ابتدای نشست کمیسیون آموزش عمومی قرآن، حمیدرضا کفاش، معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مسئولیت کمیسیون آموزش عمومی قرآن از سوی شورای توسعه فرهنگ قرآنی به وزارت آموزش و پرورش واگذار شده است، گفت: تاکنون 38 جلسه در این کمیسیون برگزار شده که برای سال 93 نیز 11 جلسه در این کمیسیون برگزار خواهد شد.
در ادامه این نشست، محمدرضا مسیب‌زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش، حجت‌الاسلام حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی و علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش پرورش نیز به بیان مطالبی پیرامون فعالیت‌های گذشته کمیسیون آموزش وعمومی قرآن و رویکرد این کمیسیون برای سال جاری پرداختند که وزیر آموزش و پرورش طی سخنان خود پیشنهاد کرد در کنار فعالیت کارگروه‌های تخصصی کمیسیون آموزش عمومی قرآن یک کارگروه با عنوان «دستگاه‌ها» به منظور ارزیابی عملکرد دستگاه‌ها در حوزه آموزش عمومی قرآن نیز راه‌اندازی شود.

جایگاه کمیسیون آموزش عمومی قرآن در داخل آموزش و پرورش تبیین شود
براساس این گزارش، سیدعلی سرابی، در این نشست ضمن استقبال از راه‌اندازی کارگروه «دستگاه‌ها» در کمیسیون آموزش عمومی قرآن گفت: جایگاه کمیسیون آموزش عمومی قرآن در داخل آموزش و پرورش باید به خوبی تبیین شود و این جایگاه نسبت به دستگاه‌های مختلف و تشکیلات آموزش و پرورش باید کاملا مشخص باشد.
وی افزود: در دوره گذشته فعالیت کمیسیون آموزش عمومی قرآن، سند راهبردی و اهداف آموزش عمومی قرآن را تصویب کردیم اما بعد متوجه شدیم که اهداف آموزشی دروس مختلف در شورای عالی قرآن نیز به تصویب رسیده است که این اهداف با اهداف آموزش عمومی قرآن متفاوت بود.
سرابی یادآور شد: طی جلساتی که با حجت‌الاسلام محمدیان، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی داشتیم اعلام کردیم که اهداف تعیین شده از سوی شورای عالی آموزش و پرورش با اهداف آموزش عمومی قرآن تفاوت دارد. رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی اعلام کرد شورای توسعه فرهنگ قرآنی نمی‌تواند نسبت به آموزش و پرورش چنین ورودی داشته باشد.
وی در این بخش از سخنان خود خطاب به وزیر آموزش و پرورش، افزود: اگر چیزی در کمیسیون آموزش عمومی قرآن تصویب شد آیا بر بقیه مصوبات و شوراها حاکمیت دارد؟ البته پیشنهاد ما این بود که کمیسیون آموزش عمومی قرآن به صورت مستقل از معاونت‌های آموزش و پرورش فعالیت داشته باشد تا بتواند تأثیرگذاری بیشتری داشته باشد.
سرابی ادامه داد: ما انتظار داریم که اگر کمیسیون آموزش عمومی قرآن از معاونت‌ پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش جدا نمی‌شود حداقل جایگاه آن در امر آموزش قرآن برای بقیه بخش‌ها مشخص باشد.
در ادامه این نشست، محمد خواجه‌پیری، عضو کمیسیون آموزش عمومی قرآن با اشاره به اهداف آموزش عمومی قرآن اظهار کرد: با توجه به تصویب اهداف آموزش عمومی قرآن باید یک زمانی در کمیسیون آموزش عمومی قرآن اعلام شود تا طی زمان مقرر، برنامه‌های حوزه آموزش عمومی قرآن تدوین و به دستگاه‌ها ابلاغ شود.

لزوم اجرایی شدن اهداف آموزش عمومی قرآن
همچنین، علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش در ادامه سخنان محمد خواجه‌پیری گفت: ما در آموزش و پرورش نمی‌توانیم حرف‌های متنوع بزنیم اما اجرایی نکنیم؛ از معاونت پرورشی و فرهنگی می‌خواهیم که هر چه سریع‌تر با دعوت از مسئولان سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی بحث تدوین اهداف آموزش عمومی قرآن را هر چه سریع‌تر به نتیجه برساند.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: مشکلی که گاهی اوقات در اجرای برنامه‌ها مشاهده می‌کنیم این است که در همین نوشتن رسالت‌ها و اهداف متوقف می‌شویم و می‌مانیم و به همین دلیل در نهایت به آن چیزی که باید عمل کنیم، نمی‌رسیم. اینکه یک هدف کمی این طرف و آن طرف بشود هیچ اشکالی ندارد و مهم این است که اجرایی شود.
فانی یادآور شد: امیدواریم حداقل تا پایان شهریورماه برنامه‌ریزی‌های لازم برای اجرایی شدن اهداف آموزش عمومی قرآن در این کمیسیون تدوین شود تا بتوانیم حداقل در سال تحصیلی آینده بخشی از اهداف آموزش عمومی قرآن را اجرایی کنیم.
بنابراین گزارش، محمدحسین محمدزاده، مدیر رادیو قرآن نیز در این نشست اظهار کرد: رادیو قرآن در سی‌امین سال فعالیت خود در سال 92، ارتباطات و نقاط تلاقی خوبی با طرح آموزش عمومی قرآن داشت که براین اساس در قالب برنامه رادیویی «خانه قرآن» به آموزش کتاب‌های درسی قرآن پرداخت.
مدیر رادیو قرآن با اشاره به طرح نهضت ملی حفظ قرآن که از سه سال پیش توسط وزارت آموزش و پرورش آغاز شده است، گفت: از همان سال‌های نخستین اجرای طرح نهضت ملی حفظ قرآن ما نیز در رادیو قرآن با این طرح مشارکت کردیم که هم‌اکنون برنامه رادیویی حفظ جزء چهارم قرآن را دنبال می‌کنیم.

کمیسیون آموزش عمومی قرآن از ظرفیت‌ اطلاع‌رسانی در رسانه ملی استفاده کند
وی با بیان اینکه بحث اطلاع‌رسانی در رسانه ملی از جمله رادیو قرآن و شبکه قرآن سیما فعال است، اظهار کرد: باید از این ظرفیت اطلاع‌رسانی که در رسانه ملی وجود دارد برای توسعه فعالیت‌های کمیسیون آموزش عمومی قرآن استفاده کنیم. این ظرفیت هم‌اکنون در رادیو قرآن وجود دارد که وزیر آموزش و پرورش در قالب برنامه‌های مختلف به اطلاع‌رسانی برنامه‌های قرآنی این وزارت‌خانه و کمیسیون آموزش عمومی قرآن بپردازد.
مدیر رادیو قرآن ادامه داد: رادیو قرآن و شبکه قرآن سیما می‌توانند موتور محرکه‌ای برای پی‌گیری مباحث کمیسیون آموزش عمومی قرآن باشند و می‌توانند برای سال آینده تحصیلی، یک حرکت عظیم قرآنی داشته باشند.
این گزارش حاکی است، محمدحسین فریدونی، عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی نیز در این نشست با اشاره به فعالیت کارگروه تأمین و تربیت نیروی انسانی کمیسیون آموزش عمومی قرآن که طی دوره‌های گذشته جلسات منظمی داشته است، گفت: مشکلی که در کشور وجود دارد این است که مسئولیت‌هایی به دستگاه‌ها داده می‌شود اما متناسب با این مسئولیت‌ها، ساختار و منابع انسانی برای تحقق اهداف ایجاد نمی‌شود.

دبیرخانه ویژه کمیسیون آموزش عمومی قرآن تشکیل شود
فریدونی افزود: اداره‌کل قرآن، عترت و نماز محدودیت تشکیلاتی دارد و سه سال است که تمامی مسئولیت‌های کمیسیون آموزش عمومی قرآن را برعهده دارد اما به نظر می‌رسد که باید یک تشکیلات خوبی برای کمیسیون آموزش عمومی قرآن ایجاد شود و این کمیسیون، دبیرخانه ویژه داشته باشد که در غیراین صورت نمی‌تواند کار خاصی انجام دهد.
در پایان این جلسه، علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش به جمع‌بندی مباحث مطرح شده در جلسه کمیسیون پرداخت و گفت: امیدوارم بتوانم در جلسات بعدی کمیسیون آموزش عمومی قرآن نیز حضور داشته باشم تا بتوانیم با کمک هم کار را پیش ببریم.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: یکی از مشکلاتی که تاکنون داشته‌ایم این بوده که همواره در سطح حرکت کرده‌ایم و هر حرفی زدیم فقط خواستیم آن حرف را پیش ببریم اما بهتر است که فعالیت‌ها را به لحاظ تعداد محدود کنیم، اما عمیق حرکت کنیم.
وی یادآور شد: باید یک آسیب‌شناسی از فعالیت‌های خود داشته باشیم و ببینیم که چقدر به اهدافمان رسیده‌ایم؛ اگر میزان رسیدن به هدف کم بوده است ممکن است دلیلش فعالیت ضعیف ما باشد یا اینکه هدفمان را بسیار بالاتر گرفته باشیم که در این زمینه باید آسیب‌شناسی لازم انجام شود.

captcha