کد خبر: 1405149
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۲
حمید محمدی بیان کرد:

38 جلسه طی 3 سال؛ نشانه موفقیت کمیسیون آموزش عمومی قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی: دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی اظهار کرد: طی سه سال گذشته، کمیسیون آموزش عمومی قرآن در میان کمیسیون‌های سه‌گانه، موفق‌ترین و فعال‌ترین بوده است و تصویب اهداف آموزش عمومی قرآن از ثمرات تشکیل جلسات منظم این کمیسیون است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در نخستین نشست کمیسیون آموزش عمومی قرآن در سال جاری که صبح امروز، 20 اردیبهشت‌ماه در وزارت آموزش و پرورش با حضور وزیر برگزار شد، اظهار کرد: طی سه سال گذشته که کمیسیون‌های سه‌گانه از طرف شورای توسعه فرهنگ قرآنی فعالیت خود را آغاز کرده‌اند، کمیسیون آموزش عمومی قرآن موفق‌ترین و فعال‌ترین کمیسیون بوده است.

برگزاری جلسات منظم در کمیسیون آموزش عمومی قرآن
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به برگزاری 38 جلسه کمیسیون آموزش عمومی قرآن طی سه سال گذشته، گفت: فعالیت منظم کارگروه‌های این کمیسیون و تشکیل منظم جلسات در نهایت منجر به تصویب اهداف آموزش عمومی قرآن شد که اتفاق خوبی در این حوزه بوده است.
وی با بیان اینکه با عنوان این مطلب که اگر آموزش و پرورش موفق باشد نظام موفق خواهد بود، افزود: عملکرد وزارت آموزش و پرورش فوق‌العاده مهم است زیرا بیش از 13 میلیون دانش‌آموز در آموزش و پرورش تحصیل می‌کنند که اگر این دانش‌آموزان با قرآن ارتباط خوبی داشته باشند و اهداف آموزش عمومی قرآن درباره آنها دنبال شود، پایه‌گذاری اصلی انجام می‌شود.
محمدی ادامه داد: پایه‌گذاری اصلی اندیشه قرآنی و انس با قرآن باید در دوران تحصیلی بچه‌ها و در آموزش و پرورش اتفاق بیافتد که البته نقش آموزش و پرورش در این میان نقش بسیار کلیدی و حساس است.

ناکامی در آموزش و پرورش ناکامی در کل نظام است
وی با یادآوری اینکه ناکامی در آموزش و پرورش ناکامی در کل نظام است و موفقیت در آموزش و پرورش موفقیت در کل نظام است، اظهار کرد: کمیسیون آموزش عمومی قرآن جایگاه ویژه‌ در راهبری فعالیت‌های آموزشی نظام دارد.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به واگذاری مسئولیت کمیسون تبلیغ و ترویج، آموزش عمومی قرآن و پژوهش‌ به سه وزارت‌خانه ارشاد، آموزش و پرورش و علوم گفت: اگر مسئولیت کمیسیون تبلیغ و ترویج به وزارت ارشاد واگذار شده به این معنا نیست که این کمیسیون متعلق به وزارت ارشاد باشد و اگر مسئولیت کمیسیون آموزش عمومی قرآن به وزارت آموزش و پرورش واگذار شده نیز به این معنی نیست که این کمیسیون تنها مختص به آموزش و پرورش باشد بلکه این وزارتخانه‌ها فقط باید این مباحث را در سراسر کشور راهبردی و عملیاتی کنند.

اهداف آموزش عمومی قرآن باید از پیش‌دبستانی تا پیش‌دانشگاهی محقق شود
وی یادآور شد: اگر قبول کنیم که عقبه استراتژیک فرهنگی ما قرآن و عترت است این بحث باید از پیش‌دبستانی تا پیش‌دانشگاهی محقق شود که البته هدف اصلی آن تحقق توسعه فرهنگ قرآنی است. تحقق متوازن و متعادل سه بحث تبلیغ و ترویج، آموزش عمومی قرآن و پژوهش منجر به توسعه فرهنگ قرآنی در جامعه می‌شود و اگر منحصر به این باشیم که فقط یک برنامه آموزشی داشته باشیم خطرناک خواهد بود.
وی ادامه داد: اگر واقع‌بینانه به جایگاه آموزش و پرورش و کمیسیون آموزش عمومی قرآن نگاه کنیم درمی‌یابیم که این جایگاه به واقع جایگاه حساسی است. هرچند که کمیسیون آموزش عمومی قرآن در گذشته موفق شده، اتحاد و انسجام لازم بین دستگاه‌ها را ایجاد کند اما امیدواریم که در دوره جدید و با توجه ویژه وزیر آموزش و پرورش این اتفاق مبارک همانند گذشته رقم بخورد و شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه باشیم.

تاکنون سازوکار لازم برای تربیت معلم قرآن را نداشته‌ایم
محمدی در این بخش از سخنان خود با تأکید بر لزوم تربیت معلمان قرآن در آموزش و پرورش، اظهار کرد: تاکنون سازوکار لازم برای تربیت معلم قرآن را نداشته‌ایم که اگر توانستیم معلم قرآن مقطع ابتدایی را تأمین کنیم بسیاری از آرزوهای ما در این زمینه محقق می‌شود.
وی با اشاره بر لزوم حضور رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش در جلسات کمیسیون آموزش عمومی قرآن، گفت: بحث تدوین متون درسی برای محقق شدن آموزش عمومی قرآن بسیار مهم است که به همین منظور حضور رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در جلسات این کمیسیون نیز باید الزامی باشد.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در پایان عنوان کرد: مباحث فوق‌برنامه نیز در توسعه آموزش عمومی قرآن ضروری است که باید برنامه‌ریزی گسترده‌ای در این حوزه با مشارکت دستگاه‌های عضو کمیسیون آموزش عمومی قرآن انجام شود.

captcha