حسن باستانی، نویسنده و کارگردان تئاتر در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) گفت: با وجود پژوهشهای زیادی که در طول این 35 سال از وقوع انقلاب اسلامی به عمل آمده و حاصل آن نگارش کتابهای زیادی در مورد تاریخ انقلاب اسلامی بوده اما باید گفت پرداخت هنری در قالبهای نمایشی و سینمایی اقتباس از این آثار مکتوب بسیار کم بوده و این حوزه مهجور مانده است.
وی ادامه داد: دلیل اصلی این امر آن است که در ذهن مردم از رویدادهای هنری با موضوع انقلاب اسلامی به ویژه در عرصه هنرهای نمایشی خاطره خوشی باقی نمانده است و وقتی صحبت از انقلاب اسلامی و یا اثری نمایشی در مورد آن میشود فوراً این ذهنیت به وجود میآید که حتماً با یک اثر کلیشهای با زبانی شعاری مواجه خواهیم بود و لذا استقبالی از معدود آثاری با این موضوع نمیشود.
نمایشهایی با موضوع انقلاب اسلامی عموماً با اقبال عمومی مواجه نیستند
باستانی تصریح کرد: هنرمند تئاتر بعد از طی مراحلی دشوار درباره تولید یک اثر نمایشی و گذر از مراحل گوناگون ارزیابی برای صدور مجوز اجرا دوست دارد که کارش دیده شود و وقتی این احتمال را میدهد که نمایشی را با موضوع انقلاب اسلامی برای اجرای عموم تولید شده است با اقبال عمومی روبرو نمیشود لذا از همان ابتدا ترجیح میدهد وقت و نیروی خود را صرف نمایشی با موضوع دیگری کند.
کارگردان نمایش دینی «بیسرزمینتر از باد» در ادامه گفت: از طرف دیگر کمکاری در مورد ادبیات نمایشی و تولید و اجرای نمایشهایی با موضوع انقلاب اسلامی به موضع ضعیف مسئولان مربوط میشود؛ به هر حال تعبیر و تفسیر یک هنرمند تئاتر نسبت به وقایع انقلاب، براساس واقعیاتی است که در جامعه امروز او و همنوعانش به آن دچار هستند و لذا نگاه به آنچه که در طول این 35 سال اتفاق افتاده است امروزی است و نمیتوان انتظار داشت آنچه که نگرش پیش از آن بوده است اکنون نیز اعتبار داشته باشد.
مسئولان در زمینه تولید نمایشهای انقلابی باید به هنرمندان تئاتر اعتماد کنند
وی تأکید کرد: مسئولان باید اطمینان و اعتباری به جامعه نمایشی و هنرمندان تئاتر داشته باشند و در وهله اول با تشکیل جمعی از هنرمندان به ویژه در حوزه نمایشنامهنویسی که قلم توانایی هم دارند، درصدد تولید آثار فاخری در حوزه نمایشهای انقلابی برآیند تا به تبع آن ما شاهد تولید و اجرای عموم این آثار در طول سال باشیم.
باستانی گفت: قطعاً خطوط قرمزی که در زمینههای ارزشی و انقلابی وجود دارد یکی از موارد بازدارنده هم مسئولان و هم هنرمندان در پرداختی مؤثر به تئاتر انقلاب است که برای آن هم میتوان راهکاری پیدا کرد و مثلاً جمعی از نخبگان و پیشکسوتان تئاتر در قالب نشستها و همایشهای تخصصی و پژوهشی با مسئولان نهادهای فرهنگی و انقلابی به فکر تبیین چارچوبهای قانونی برای پرداختن به این زمینه باشند.
تولید نمایش دینی و ارزشی نیاز به تحقیق کتابخانهای و میدانی دارد
این کارگردان تئاتر گفت: مورد دیگری که وجود دارد اینکه جامعه هنری در شرایط کنونی کمتر حوصله برای طی کردن پروسه پژوهش به منظور خلق آثار فاخر را دارد؛ انقلاب اسلامی از جمله مقولاتی است که تولید تئاتر در مورد آن نیاز به تحقیق و پژوهش کتابخانهای و میدانی دارد که کمتر هنرمندی به دلیل نبود بار حمایتی راغب به انجام چنین پژوهشهایی میشود.
وی در پایان با ابراز نگرانی از وضعیت برگزاری رویدادهای نمایشی دینی و ارزشی در کشور گفت: اغلب این رویدادها در عرصه هنرهای نمایشی باری به هر جهت برگزار میشوند و مسئولان هدف ویژهای را از برگزاری آنها دنبال نمیکنند؛برگزاری جشنوارههای دینی و ارزشی تنها به جریانی برای رفع تکلیف بدل شده است که با گذشت این همه سال از استقرار جمهوری اسلامی ایران دیگر این وضعیت شایسته نیست و باید هدفی از برگزاری آنها دنبال شود که تصور میکنم هدف از برگزاری جشنواره تئاتر مقاومت در وهله اول آشنایی نسل جوان با رویدادهای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس باشد.