وظیفه حکومت اسلامی در «رساندن مردم به بهشت» و نسبت آن با حق انتخاب
کد خبر: 1408279
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۰
احمد جهان‌بزرگی تشریح کرد:

وظیفه حکومت اسلامی در «رساندن مردم به بهشت» و نسبت آن با حق انتخاب

گروه سیاسی: حجت‌الاسلام جهان‌بزرگی تأکید کرد: حکومت اسلامی هیچ‌گاه مردم را به زور به بهشت نمی‌برد، در جامعه اسلامی افراد در انتخاب دین آزادند ولی حق تبلیغ دین دیگری را ندارند؛ حکومت اسلامی از روی اختیار مردم را به بهشت دعوت می‌کند.

رهبر معظم انقلاب در دیدار چندی پیش با مردم ایلام فرمودند: «...فرق حاکم اسلامى با حکّام دیگر در همین است: حاکم اسلامى می‌خواهد کارى کند که مردم به بهشت برسند؛ به سعادت حقیقى و اُخروى و عقبائى برسند؛ [لذا] راه‌ها را باید هموار کند... ما باید کار را تسهیل کنیم براى مردم تا بتوانند خودشان را به بهشت برسانند؛ این وظیفه‌ى ما است...».

حجت‌الاسلام و‌المسلمین احمد جهان‌بزرگی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره چرایی وظیفه حکومت اسلامی در رساندن مردم به بهشت برخلاف حکومت غیراسلامی گفت: یکی از فلسفه‌های تأسیس حکومت اسلامی امر به معروف و نهی از منکر است، تا خوبی‌ها برپا و بدی‌ها از جامعه رخت بربندد.

وی افزود: حکومت اسلامی هیچ‌گاه مردم را به زور به بهشت نمی‌برد، افراد در خانه و خلوت خود می‌توانند دین خود را عوض کنند اما حق تبلیغ دین دیگر را  ندارند و حکومت اسلامی از روی اختیار مردم را به بهشت دعوت می‌کند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با ذکر اینکه حکومت اسلامی موظف است زمینه‌های ورود مردم به بهشت را فراهم کند، گفت: ایجاد فضیلت اخلاقی در جامعه وظیفه حکومت اسلامی است و از این نظر می‌توان مسئله ایجاد و گسترش فضیلت اخلاقی را یکی از تفاوت‌های حکومت اسلامی و حکومت‌های دیگر دانست.

حکومت‌های لیبرالیستی با حکومت اسلامی سرناسازگاری دارند

حجت‌الاسلام جهان‌بزرگی عنوان کرد: حکومت‌های لیبرالیستی که با حکومت اسلامی در جنگ هستند و سرناسازگاری دارند، رقیب اصلی حکومت اسلامی محسوب می‌شوند.

وی گفت: جان لاک انگلیسی یکی از مروجان مکتب لیبرالیسم به شمار می‌آید، او معتقد است ایجاد فضیلت اخلاقی در جامعه وظیفه حکومت نیست و وظیفه حکومت تنها این است که اجازه ندهد افراد به حقوق یکدیگر تجاوز کنند؛ از دیدگاه مکتب لیبرالیسم تا زمانی که شاکی خصوصی وجود نداشته باشد حکومت اصلا نباید وارد این مقوله شود.

حکومت‌های لیبرالیستی از تفکرات جان لاک حمایت می‌کنند

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اظهار کرد: حکومت‌های لیبرالیستی از تفکرات جان لاک حمایت می‌کنند و فسادهایی که در جوامع غربی گسترش پیدا کرده است، به دلیل دیدگاه جان لاک و طرفداران اوست که ایجاد فضیلت اخلاقی را وظیفه حکومت نمی‌دانند و معتقد هستند، حکومت نباید با مسائلی چون زنا، قمار، شراب‌خواری، همجنس‌گرایی و غیره  که در جامعه وجود دارد، برخورد  کند، این عدم دخالت حکومت‌های غربی در قبال این مسائل رواج فساد را بیشتر کرده است.

حجت‌الاسلام جهان‌بزرگی افزود: دین اسلام به حاکم اسلامی تأکید می‌کند که باید زمینه ایجاد فضایل اخلاقی را در جامعه فراهم کند؛ برپایی خوبی‌ها و از بین رفتن بدی‌ها در جامعه در پرتو جلوگیری از مفاسد علنی است، البته اسلام تأکید می‌کند به فسادهای پنهانی کاری نداشته باشید، متأسفانه برخی به دیگران با سوءظن نگاه می‌کنند و به راحتی برچسب فساد به افراد می‌زنند و برخی، اکثریت مردم جامعه را فاسد می‌دانند و این نگاهی اشتباه وغیراسلامی است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با ذکر اینکه حکومت باید مانع از ایجاد فساد شود، گفت: خداوند به حضرت شعیب(ع) فرمود، 100 هزار نفر از افراد جامعه تو را خواهم کشت و 60 هزار نفر از این افراد انسان‌های خوب و 40 هزار نفر از انسان‌های بد هستند، حضرت شعیب سؤال کرد که چرا انسان‌های خوب را نیز می‌کشی و حتی بیشتر از بدها، خداوند فرمود زیرا خوب‌ها در برابر بدی‌ها بی‌تفاوت بودند.

گسترش بدی در جامعه موجب سرنگونی حکومت خواهد شد

حجت‌الاسلام جهان‌بزرگی عنوان کرد: گسترش بدی در جامعه موجب سرنگونی حکومت خواهد شد، خداوند این سنت را در تاریخ و عالم خلقت قرار داده است که اگر حکومتی به همراه مردم در برابر بدی‌ها موضع‌گیری نکند، خداوند عنایت خود را از جامعه برمی‌دارد و اشرار حکومت خوب را سرنگون کرده و خود حاکم می‌شوند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اظهار کرد: مردم و حکومت در برپایی خوبی‌ها واز بین بردن بدی‌ها و ایجاد زمینه فضیلت اخلاقی در جامعه وظیفه دارند و نتیجه این احساس وظیفه این خواهد بود که مردم به بهشت بروند.

captcha