مروری بر چند اثر تازه منتشر شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
کد خبر: 1408934
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۸

مروری بر چند اثر تازه منتشر شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

گروه اندیشه: کتاب‌های «علم، دین و فلسفه» شامل مجموعه‌ای از گفت‌وگوها با مهدی گلشنی، کتاب «مدیریت تعارض با رویکرد اسلامی» از سید مسعود قانع و «رئالیسم» به کوشش جمعی از محققان، سه اثر تازه منتشر شده از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، کتاب علم، دین و فلسفه شامل گفت‌وگوهایی است از سوی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف با مهدی گلشنی در سال 1382 که در هفت فصل با عناوین علم و فلسفه، فلسفه علم، علم و دین، علم دینی، تکنولوژی و فلسفه تکنولوژی، وضعیت کنونی علم در کشور و جهانی شدن تدوین شده است.
در بهار 1382 تعدادی از دانشجویان دوره کارشناسی ارشد فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف، یعنی سیدحسن آذرکار، محمد ایزدی، مصطفی تقوی، رضا دانشور، سیدحسین سیدحسینی، غلامحسین مقدم‌حیدری، علیرضا منصوری و سعید ناجی به مهدی گلشنی پیشنهاد کردند گفت‌وگوهایی در مورد بعضی مسائل مربوط به توسعه علم و فناوری در ایران معاصر داشته باشند. این گفت‌وگوها طی چندین جلسه بحث حول و حوش علم و فلسفه، فلسفه علم، علم و دین، تکنولوژی، جهانی شدن و وضعیت کنونی علم در کشور صورت گرفت و اکنون به صورت این مجموعه درآمده است.
این کتاب با شمارگان 2000 نسخه، در 288 صفحه و با قیمت 100 ریال منتشر شده است.

مدیریت تعارض با رویکرد اسلامی
به گزارش ایکنا، کتاب مدیریت تعارض با رویکرد اسلامی از دیگر کتبی است که اخیرا در این انتشارات منتشر شده است. مولف این اثر کوشیده است با رجوع به قرآن و سیره معصومان(ع) و با روش اجتهادی و تحلیل تاریخی، نخست نگرش اسلام به تعارض، انواع تعارض و عوامل بروز تعارض از دیدگاه اسلام را تبیین کند. همچنین سازوکارهای اداره تعارض درون نظام اسلامی، از دیدگاه اسلام و با تأکید بر قرآن کریم و روایات و سیره نقلی و عملی معصومان(ع) مورد بررسی قرار داده و در نهایت، تعارضات میان نظام اسلامی و سایر نظام‌ها و مخالفان به عنوان بحثی تکمیلی مورد بررسی قرار داده است.
این کتاب دارای پنج فصل است که عبارتند از: مفاهیم و کلیات، مروری بر پیشینه و ادبیات تعارض، مبانی انسان‌شناسی، مسائل تعارض و فنون اداره تعارض.
کتاب مدیریت تعارض با رویکرد اسلامی به قلم سید مسعود قانع با شمارگان 1500 نسخه، در 344 صفحه و با قیمت 140 هزار ریال منتشر شده است.

رئالیسم
کتاب رئالیسم نیز اثری است که به کوشش جمعی از محققان گرد آورده شده است و شامل 17 مقاله در رابطه با موضوع کتاب است.
«رئالیسم چیست؟» نوشته هیلاری پانتم با ترجمه حمید طالب و ابوالحسن حسنی، «دو نوع رئالیسم: خام و انتقادی» نوشته علیرضا قائمی‌نیا، «معرفت و گونه‌های رئالیسم» نوشته عباس عارفی، «رئالیسم هستی‌شناختی و معرفت‌شناختی علامه طباطبایی» نوشته ولی‌الله عباسی، «واقع‌گرایی انتقادی» نوشته اندرو کلیر با ترجمه یارعلی کردفیروزجائی و «رئالیسم درونی» نوشته علیرضا قائمی‌نیا برخی از این مقالات است.
«واقع‌گرایی غیرجزمی در فلسفه انتقادی پوپر» نوشته سید عبدالحمید ابطحی، «معرفت و مطابقت» نوشته عباس عارفی، «ثبات عالم خارج» نوشته مرحوم مهدی حائری یزدی، « واقع‌گرایی، عینیت و شک‌گرایی» نوشته پال موزر با ترجمه مرتضی فتحی‌زاده، «درباره همان مفهوم طرح‌های مفهومی» نوشته دانالد دیویدسن با ترجمه علیرضا قائمی‌نیا و «درآمدی بر رئالیسم و ضدرئالیسم در فلسفه علم» نوشته سمیرا اکاشا با ترجمه پیروز فطورچی، «تجربه‌گرایی ساختی و رئالیسم علمی» نوشته علیرضا قائمی‌نیا، «استقرار بدبینانه و رئالیسم علمی» نوشته علیرضا منصوری، «پذیرش هیچ نظریه‌ای در علم موجه نیست! استدلالی بر علیه واقع‌گرایی علمی» نوشته مصطفی مهاجری، «لائودن و واقع‌گرایی هم‌گرا» نوشته یاسمن هشیار و «تحلیل فلسفی منطقی برهان EPR» نوشته علیرضا منصوری دیگر مقالات این مجموعه هستند.
این کتاب به کوشش جمعی از محققان با شمارگان 300 نسخه، در 464 صفحه و با قیمت 300 هزار ریال منتشر شده است.

captcha