کد خبر: 1409494
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۱
توسط معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه استان تهران؛

آئین اختتامیه چهارمین جشنواره «علامه حلی» برگزار شد

گروه اندیشه: آئین اختتامیه چهارمین جشنواره «علامه حلی» استان تهران، توسط معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه و با حضور جمعی از اساتید و پژوهشگران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، در ابتدای این همایش حجت‌الاسلام والمسلمین رضایی، دبیر چهارمین جشنواره علامه حلی، به ارائه گزارشی از روند برگزاری جشنواره چهارم پرداخت و اظهار کرد: امسال 860 اثر به جشنواره رسید و آثار 12 نفر به عنوان آثار برتر انتخاب شد؛ 5 نفر شایسته تقدیر شناخته شدند و همچنین از 7 حوزه آقایان و 7 حوزه بانوان تقدیر خواهد شد.
وی افزود: هفت حوزه علمیه عبدالعظیم، کوثر، قاسم بن حسن، خدیجه، فاطمیه چیذر، الغدیر و کوثریه موفق‌ترین‌ حوزه‌های علمیه بانوان در جشنواره چهارم و فیلسوف‌الدوله، خاتم‌الاوصیاء، مدرسه جامع امیرالمؤمنین، مدرسه امام خمینی(ره)، عبدالعظیم، دارالمبلغین فلسفی و مدرسه امام حسن مجتبی(ع) روستای سربندان، موفق‌ترین حوزه‌های آقایان هستند.
وی ادامه داد: ما اکنون در حال برگزاری جشنواره علامه شهرانی برای افراد بالای سی و یک سال بوده و منتظر ارسال آثار هستیم.

اشکالات اساسی پژوهش‌های کنونی

در ادامه این مراسم، حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی، معاون اول قوه قضائیه به بیان سخنانی در خصوص عالمان دینی پرداخت و اظهار کرد: در بررسی نسبت به آن‌چه که از آثار بزرگان و عالمان وجود دارد، به این نتیجه می‌رسیم که تحصیل و تدریس آنها در بیش از هزار سال همواره همزاد با تحقیق بوده است.
وی ادامه داد: بعد از جریان فقه ماثور و آغاز فقه اجتهادی از قرن چهارم و ابن‌بابویه تا زمان شیخ طوسی و محقق اردبیلی و تا زمان آیت‌الله وحید بهبهانی و مکتب صاحب جواهر و شیخ انصاری و در زمان حاضر در مکتب حضرت امام، همواره تحقیق و پژوهش و نوآوری در سیره و سلوک علمی بزرگان ما وجود داشته است.
وی با اشاره به اشکالات اساسی در تحقیق، گفت: یکی از اشکالات اساسی پژوهش‌ها این است که مسبوق به مسئله نیست، بلکه مسبوق به نظریه است و این مشکلاتی را پدید خواهد آورد.
وی شناخت سخنان سلف و خلف برای پژوهش‌های کاربردی و هماهنگی بین مراکز پژوهشی برای افزایش بهره‌وری را بسیار مهم دانست و گفت: به قول شهید صدر، باید به منطقه‌الفراغ‌هایی که کمتر به آن پرداخته شده، عنایت شود.
وی با تأکید بر این‌که ترس از ابراز عقیده نداشته باشید، گفت: سخن خود را بگوئید. این آفتی است که اگر پژوهشگری به جایی رسید و سؤالی برایش پیش آمد، مطرح نکند. در پژوهش‌های خود عوام‌زدگی نداشته باشید و سخنان علمی بگوئید.

از گفتن «نمیدانم» نهراسید

آیت‌الله غلامرضا فیاضی، رئیس مجمع عالی حکمت اسلامی، سخنران بعدی این مراسم بود که در سخنان خود اظهار کرد: شکی نیست که لباس شما طلاب مایه خشنودی حضرت ولی ‌عصر(عج) است. باید سعی ما بر این باشد که حدود این لباس را رعایت کنیم و بدانیم که از گفتن نمی‌دانم، هیچ صدمه‌ای نمی‌بینیم و اگر بگوئیم نمی‌دانم، ولی‌عصر ما خوشحال شده و دعای وی شامل حال ما می‌شود. امام صادق(ع) می‌فرمایند: «کسی که نادانسته جواب مردم را بدهد، همه ملائک آسمان و زمین، او را لعنت می‌کنند».
آیت‌الله فیاضی تأکید کرد: از برکات این انقلاب اسلامی و خدمات امام خمینی(ره)، رونق حوزه‌ها بود. ما طلبه‌ها باید مراقب باشیم به همان اندازه که در علم پیشرفت می‌کنیم، در تزکیه نفس هم پیشرفت کنیم؛ وگرنه علم، مایه بدبختی ما خواهد شد. ما انسان‌ها می‌توانیم در جایگاه بسیار عالی و بعد از انبیاء باشیم و همچنین در اثر خودخواهی و غفلت، تنزل کنیم.
وی در پایان تأکید کرد: اگر می‌خواهیم به این وضع مبتلا نشویم باید دو چیز را رعایت کنیم؛ یکی اینکه احتیاط و عقلانیت را پیشه کنیم و دوم اینکه از خدای متعال و اولیاء و در راس آن‌ها ولی عصر(عج) استمداد بطلبیم.

وظایف اساتید حکمی و حوزوی

حجت‌الاسلام والمسلمین مسعود آذربایجانی، عضو هیئت‌مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی، در ادامه اظهار کرد: جایگاه حکمت و فلسفه در این چارچوب تعریف می‌شود که معارف عقلی را به گونه‌ای تعریف کند که برای مخاطبین، این استواری را داشته باشد. جایگاه حکمت در مقابل سه دسته از امور با عنوان «خرافه‌گرایی»، «سطحی‌نگری» و «عاطفه‌انگیزی»  که امروزه در کشور ما ارائه می‌شود، قابل تعریف است.
عضو هیئت‌مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی تأکید کرد: قطعا یکی از وظایف حکمت و اساتید حکمی در جامعه و به ویژه حوزه علمیه، این است که در مقابل خرافه‌گرایی و مواردی همانند فالگیری و عرفان‌های کاذب که در گوشه و کنار کشور در حال ترویج است، تلاش کنند. مورد دوم، سطحی‌نگری و ارائه مطالب بدون تعقل و نگاه دینی و مورد سوم، عاطفی‌گری است؛ این که دلخوش باشیم چیزی که خوشایند مردم است را ارائه دهیم، اما جایگاه بلند معارف قرآنی، تحکیم نشود.

محورهای همایش «حکیم طهران»

وی افزود: یکی از کارهایی که در این مجمع عالی حکمت اسلامی انجام شده است، برگزاری مراسم بزرگداشت بزرگان و فلاسفه است و از چند سال پیش بحث بزرگداشت مرحوم آقاعلی مدرس زنوزی، ملقب به حکیم طهران مطرح است.
آذربایجانی در پایان به معرفی محورهای همایش حکیم طهران پرداخت و اظهار کرد: «شخصیت‌شناسی حکیم طهران»، «معرفی حوزه حکمی طهران»، «تحلیل آراء و اندیشه‌های حکیم طهران»، «مباحث تطبیقی درباره صدرالمتألهین» و « بررسی آثار آقاعلی مدرس‌ زنوزی» محورهای اصلی این همایش را تشکیل می‌دهند.
یادآور می‌شود، در پایان این مراسم از جمعی از طلاب و پژوهشگران برتر حوزه‌های علمیه تقدیر به عمل آمد.

captcha