کد خبر: 1410816
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۳
محمدعلی انصاری:

معرفی تک‌بعدی امام(ره) از آفت‌های برنامه‌های ترویجی انقلاب است + عکس

گروه سیاسی: دبیر ستاد بزرگداشت حضرت امام(ره) با برشمردن بعضی از آفت‌های برنامه‌های ترویج امام(ره) و انقلاب عنوان کرد: این امر یکی از آفت‌هایی است که تاکنون توجه کافی به برطرف شدن آن نکرده‌ایم و این شیوه شناساندن ایشان خطرناک است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی انصاری در نشست رسانه‌ای رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(ره) که صبح امروز یکشنبه، 4 خرداد در محل این ستاد و با حضور خبرنگاران و نمایندگان رسانه‌های مختلف برگزار شد، با تسلیت سالروز شهادت هفتمین اختر تابناک آسمان ولایت حضرت امام موسی بن جعفر(ع)‌ و در پیش رو بودن بیست و پنجمین سالگرد ارتحال جانسوز امام راحل (ره) و پنجاهمین سالگرد نهضت مقدس ایشان در 15 خرداد 1342 اشاره کرد و افزود: امروز بشریت بیش از گذشته تشنه دریافت اهداف، برنامه‌ها و حقائق فرهنگی ناب بشری است و این یک فرصت استثنایی است که در اختیار ملتی قرار گرفته که پشتوانه و عقبه فرهنگی او اسلام، تشیع و عقبه تاریخی نیم قرن او پیام 15 خرداد است.

وی با تذکر این‌که هیچ فرهنگی با فرهنگ زور، تهدید، تطمیع و چنین ابزارهای متداولی در دنیا پیش نرفته است؛ یادآور شد: اسلام ناب هیچ‌گاه با زبان زور در پیشبرد اهداف فرهنگی عمل نکرده است.

انصاری با اشاره به تحولات عرصه بین‌الملل در نیم قرن گذشته گفت: در طول این مدت حوادث بزرگی در دنیا و کشور ما اتفاق افتاده است، اما ظهور و پیدایش مکتب تحول‌آفرین سیاسی حضرت امام(ره) و افول و غروب یکی از بزرگ‌ترین مکتب‌های مادی یعنی نظام فکری و سیاسی مارکسیسم در شوروی دو رخداد و حادثه شاخص دوران معاصر هستند.

رئیس ستاد بزرگداشت امام خمینی(س) ادامه داد: پیام 15 خرداد، پیام احیاگری مکتب‌های آسمانی و ارزش‌های توحیدی و الهی است و پیام فروپاشی شوروی، پیام زوال، شکست و غروب همه فلسفه‌های مادی است که بر بشریت حکومت کرده و خواهند کرد.

انصاری درباره تأثیر تعارض میان شرق و غرب بر تحلیل‌های فکری در حوزه‌های مختلف اظهار کرد:  تا زمانی که این فروپاشی رخ نداده بود، همه تحلیل‌گران بحث اساسی و مهم جامعه بشری را تعارض میان شرق و غرب می‌دانستند و همه تحلیل‌ها در حوزه فرهنگ، سیاست، اقتصاد و مسائل اجتماعی حول محور تعارض دو قدرت شرق و غرب می‌چرخید و سایر فکرها و اندیشه‌ها در سایه و حاشیه این تفکر حرکت می‌کردند.

وی افزود: دنیا با وجود درک اهمیت، جایگاه و نقش مهم پیام 15 خرداد و امام‌(ره) تلاش کرد این پیام را کهنه و غیرقابل اتکا و استناد در جامعه بین‌المللی جلوه دهد. زمانی که فروپاشی نظام مارکسیستی اتفاق افتاد، تحلیل جدیدی به افکار بشریت القا شد و بسیاری از جهان‌خواران گفتند دنیا به سمت تک‌قطبی شدن پیش می‌رود و بشریت ملزم هستند حاکمیت یک ابرقدرت تعیین کننده در صحنه جهانی را بپذیرند.

انصاری در تحلیل خود از رویکرد گروهی دیگر از اندیشمندان جهان معاصر با عنوان «جهانی شدن» تصریح کرد: گروه دیگری ضمن تحلیل پیامد حادثه شوروی به عنوان پیامد قدرت و حاکمیت، به بیان این مسئله پرداختند که دنیا به سمت دهکده جهانی و جهانی شدن پیش می‌رود و بشریت نیز باید به نظم نوین جهانی تن دهد. بنابراین بسیاری از حوادث دو دهه اخیر در صحنه بین‌المللی یا در راستای تک قطبی شدن جهان یا جهانی شدن و دهکده جهانی ارزیابی می‌شود.

رئیس ستاد بزرگداشت امام خمینی(ره) گفت: با وجود تلاش برای ارائه تحلیل‌های این چنینی از حوادث بین‌المللی می‌بینیم که خبری از تک قطبی شدن جهان نیست و دنیا به سمت چند قطبی شدن در حال حرکت است. از نظم نوین جهانی که در آن همه قدرت‌ها بر روی منافع مشترک بشریت اتحاد داشته باشند، نیز خبری نیست و بسیاری از حوادثی که پیش روی ما و بشریت قرار گرفته است، مانند حوادث اوکراین و جنگ‌های منطقه ما ناشی از برنامه‌ریزی ابرقدرت‌ها برای حفظ منافع خودشان با استفاده از ایده‌ها و نظریات جدید است.

محمد علی انصاری حرکت دنیا را به سمت اهمیت دادن به مسائل فرهنگی دانست و اظهار کرد: جامعه بشری بیش از گذشته به مسائل فرهنگی اهتمام دارد. همه قدرت های شرق و غرب و دولت های مستکبر بیشترین سرمایه خود را معطوف به مبارزه فرهنگی در پهنه جهانی کرده اند.

وی ضمن اشاره به یکی از سخنرانی های پیشین خود گفت: مسئله هجمه فرهنگی منحصر به جامعه ما نیست و نباید تصور کنیم که دنیا صرفا برای ملت ایران درصدد هجمه فرهنگی است. هجوم فرهنگی دارای پهنه‌ای به وسعت همه اندیشه‌ها، فرهنگ‌ها و سراسر پهنه‌های جغرافیایی است و در دنیای امروز مبتذل‌ترین، سخیف‌ترین شیوه‌ها و زشت‌ترین آدابی را که بشریت در فرهنگ‌های توحش آمیز قرون وسطایی هم به آنها عکس‌العمل داشت، فرهنگی محسوب می‌شود.

رئیس ستاد بزرگداشت امام خمینی(ره) با طرح این پرسش که آیا هجمه فرهنگی یک تهدید است یا فرصت افزود: تهاجم فرهنگی از یک نگاه تهدید است چرا که اگر جامعه بشریت و تمام انسان هایی که برای انسانیت زندگی می‌کنند، خطر هجمه فرهنگی با شیوه‌های مبتذل کنونی را درک نکنند، سونامی فرهنگی، زلزله فرهنگی و انفجار فرهنگی همه ملت‌ها را با خود خواهد برد و می دانید که این سونامی در حال شکل‌گیری است.

انصاری اظهار کرد: هجمه فرهنگی از یک نظر یک فرصت استثنایی است چرا که امروز ملت‌های جهان، آزادی‌خواهان و اقشار مختلف جامعه بیش از گذشته گوش شنوا برای شنیدن مسائل فرهنگی در دنیا دارند. این گونه نیست که چون هجمه فرهنگی آغاز شده است، گوش مردم برای درک مسائل فرهنگی بسته شده باشد.

وی متذکر شد: عکس این مسئله در حال اتفاق افتادن است. امروز بشریت بیش از گذشته تشنه دریافت اهداف، برنامه‌ها و حقائق فرهنگی ناب بشری است و این یک فرصت استثنایی است که در اختیار ملتی قرار گرفته که پشتوانه و عقبه فرهنگی او اسلام، تشیع و عقبه تاریخی نیم قرن او پیام 15 خرداد است. این سرمایه عظیم دستاوردی است که هر ملت و جامعه‌ای می‌تواند با استفاده از امکانات آن با فرهنگ‌های مهاجم مقابله کند.

رئیس ستاد بزرگداشت امام خمینی(ره) مقابله با تهاجم فرهنگی با استفاده از داشته‌های اسلامی، تاریخی و انقلابی کشورمان را مشروط به رعایت چند شرط دانست و گفت: شرط اول مقابله با تهاجم فرهنگی این است که جامعه خودمان و جامعه جهانی را بشناسیم، دومین شرط این است که ابزار و امکانات فرهنگ خودمان را شناسایی کنیم و ببینیم چه ابزارهای فرهنگی برای مقابله داریم.

محمد علی انصاری ادامه داد: سومین شرط مقابله با تهاجم فرهنگی این است که تلاش کنیم امکانات فرهنگی را هدفمند و یکپارچه به کار گیریم و از خنثی کردن ابزار و امکانات فرهنگی خودمان پرهیز کنیم. یکی از مشکلاتی که همواره با آن رو به رو بوده‌ایم، این است که بسیاری از ما با هدف مقدسِ دفاع فرهنگی، ابزار خودمان را کند و سعی می‌کنیم در مسیر بهره‌برداری‌های سیاسی حربه‌های کارآمد خود را ناکارآمد جلوه دهیم.

وی افزود: شرط دیگر این است که تصور نکنیم مبارزه فرهنگی با حربه‌های کهنه و فراموش شده مانند تکفیر، تفسیق، استفاده از زور و به تعبیر عامیانه چوب و چماق به پیروزی می‌رسد. هیچ فرهنگی با زور، تهدید، تطمیع و چنین ابزارهای متداولی در دنیا پیش نرفته است.

رئیس ستاد بزرگداشت امام خمینی(ره) گفت: آنها که خواستند اسلام را خراب کنند، گفتند اسلام با زور شمشیر پیش رفته است و کسانی که خواستند مکتب اسلام را در اذهان بشریت مشوش جلوه دهند، گفتند اسلام همواره با تعصبات خشک، تسفیق ملت‌ها و تکفیر جوامع رو به روی خود پیش رفته است؛ در حالی که این یک ظلم فاحش و آشکار تاریخی است، چرا که اسلام ناب هیچ گاه با زبان زور در پیشبرد اهداف فرهنگی عمل نکرده است.

انصاری در پاسخ به این پرسش که مبارزه با تهاجم فرهنگی را از کجا باید آغاز کرد، اظهار کرد: یکی از راه‌هایی که در گذشته جواب مثبت داده و امروز نیز جواب می‌دهد، تکیه به الگوهای خودمان در زمینه مسائل فرهنگی و مدد جستن از آن‌هاست. امروز در جامعه ای زندگی می کنیم که طیف وسیعی از جوانان طرفدار فوتبالیست ها، قهرمان های ورزشی و هنرمندان هستند و بخشی نیز طرفدار اندیشمندان، محققان، نوآوران، سیاستمداران و انقلابیون هستند.

وی افزود: امروز بشریت قبل از آنکه از دانش و نظریاتی که در زمینه ورزش، قهرمانی و هنر پیروی کند، از الگوها پیروی می‌کند. یکی از دلایل توفیق انقلاب و نهضت ما این بود که همراه با عقبه تئوری مکتبی خودمان، الگویی همچون امام خمینی(ره) داشتیم. جامعه ما پیش از انقلاب در زمینه اسلام، تشیع، مبانی دینی و احکام اسلامی کم و کسری نداشت. آنچه که جامعه ما و بشریت نیازمند آن بود و در جریان قیام 15 خرداد 1342، انقلاب اسلامی به آن دست یافت و هم اکنون نیز انقلاب را تضمین می‌کند، الگوها بود که در صدر آن‌ها امام قرار داشت.

رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) تصریح کرد: اگر بخواهیم با بشریت با زبان فرهنگ سخن بگوییم، می‌توانیم از الگوی مدیریتی کاملی بهره‌برداری کنیم که هم به مردم درس انسانیت، اخلاق، احترام به خانواده، مردانگی و اعتماد به نفس می‌دهد.

انصاری ادامه داد: نکته تاسف‌باراین است که بعد از گذشت نیم قرن از قیام پانزده خرداد و 35 سال از پیروزی انقلاب اسلامی هنوز نمی‌دانیم در معرفی امام و این الگوی تاریخی و انسان بی‌نظیر اثر گذار از چه روشی استفاده کنیم. معرفی امام در عین این‌که کار آسانی است، کار سختی نیز هست. آسان است برای این‌که امروزه در هر قشری و در هر سطح علمی، فکری، فرهنگی و سیاسی در جامعه وقتی به سراغ افراد می‌رویم می‌بینیم امام برای آنها یک شخصیت بزرگ، عالی‌قدر و دوست داشتنی است.

دبیر ستاد بزرگداشت امام(ره) افزود: شیوه‌های ما برای معرفی امام، شیوه‌های غیر‌مطلوب است؛ به این دلیل که ما در معرفی امام و معرفی دین یک طرفه حرکت کرده‌ایم. در بحث مسائل دینی، معرفی اسلام، انقلاب و امام یک مخاطب داریم و یک گوینده که متاسفانه بدون در نظر گرفتن مخاطب، یک‌سویه حرکت کرده‌ایم. همیشه به مخاطبان‌مان می‌گوییم امام از شما چه می‌خواهد، دین از شما چه می‌خواهد، اسلام از شما چه می‌خواهد؛ اما هیچ‌گاه این سوال اساسی را در جامعه مطرح نکردیم که شما از امام چه انتظاری دارید؟ شما از دین چه انتظاری دارید؟ اگر بحث طرفینی بین مخاطب و گوینده وجود داشت و ما اول سوال می‌کردیم شما از امام چه انتظاری دارید، حتما وضعیت تعاملی و طرفینی شده بود.

وی با اشاره به تفاوت‌های مخاطبین برنامه‌هایی که به معرفی امام خمینی(ره) می‌پردازند، افزود: مخاطبین ما در یک طیف‌بندی با یکدیگر تفاوت‌هایی اساسی دارند. برای یک مخاطب، امام فقط و فقط هشداردهنده است. اگر از بعضی ملت‌ها بپرسیم امام را در چه حد می‌شناسید می‌گویند امام هشدار‌دهنده است. امام همچون تابلوی راهنمایی است که می‌گوید اینجا خطر است و اینجا ممنوعیت دارد و این جا آزاد است. مخاطبی دیگر می‌گوید: امام احیا‌گر است. یعنی این مخاطب امام را بالاتر از یک هشدار دهنده می‌شناسد و معرفی می‌کند و می‌گوید: امام، ملت دیروز را که خواب بوده را بیدار کرده است. مخاطب دیگری امام را طبیب می‌داند و معتقد است امام دردهای درمان نشده بشریت را درمان می‌کند. مخاطب دیگر می‌گوید: امام تحول‌آفرین و انقلابی است و انقلاب به معنای صحیح یعنی این‌که اگر دیروز بر اساس یک ماهیت و صفتی زندگی شکل گرفته است انقلاب آن را تبدیل به چیز دیگری کرده است.

انصاری ادامه داد: در نقطه اوج بسیاری از مخاطبین هستند که امام را از نظر فکری و اعتقادی، ولی مطلق فقیه می‌دانند. برخی هم از نظر فکری معتقدند، اگر امام و رهبر انقلاب و پیشوای جامعه اسلامی به کسی گفت در آتش برو، می‌رود؛ اما همه افراد جامعه این‌چنین نیستند. مخاطبان ما همه از این دسته نیستند. اگر چه قانون ولایت فقیه را در جایگاه خود تعریف کرده است و همه از نظر قانونی باید در راستای پذیرش  اصل رکن رکین ولایت تابع باشیم. اما در جایگاه فکری و باور‌ها باید چه کنیم؟

دبیر ستاد بزرگداشت امام خمینی(ره) افزود: ما می‌خواهیم با مردم با آخرین برداشت و آخرین روش حرف بزنیم و اگر کسی با زبان عامیانه بگوید من هنوز امام را نشناخته‌ام و اندیشه امام را درک نکرده‌ام و یا نسبت به این حکم امام اشکال دارم، ممکن است بنده متعبد به ولایت فقیه بگویم تو کافر هستی و دین نداری. درحالی که این‌چنین نیست. این طیف‌بندی شرط موفقیت و توفیق ما است.

وی با برشمردن بعضی از آفت‌های برنامه‌های ترویج امام و انقلاب عنوان کرد: معرفی تک بعدی امام یکی از آفت‌هایی است که تاکنون توجه کافی به برطرف شدن آن نکرده‌ایم. نگاه تک بعدی به امام یعنی این‌که امام را فقط فیلسوف یا فقط شاعر، فقط عارف یا فقط انقلابی و سیاستمدار یا فقط فقیه معرفی کنیم. این شیوه شناساندن امام خطرناک است. امام وقتی الگو است که تصویر جامعی از این شخصیت متوازن، اندیشمند، عاقل، و هنرمند ارائه دهیم که در وجود آن، انقلاب، هنر و اخلاق تجلی پیدا کرده است.

دبیر ستاد بزرگداشت امام(ره) ادامه داد: آفت و خطر بزرگ دیگر، انحصاری کردن امام است. نمی‌گوییم که نسبت جریانات سیاسی، گروه‌ها، اقشار مختلف مردم به امام یکسان باشد. ولی هیچ‌کس حق ندارد امام را انحصاراً به خودش و به افکار و ایده‌های خودش پیوند بزند و بگوید دیگران با امام نیستند. مگر شاقول و ترازوی الهی دست تو است که بگویی این با امام است و دیگری با امام نیست.

انصاری در ادامه با انتقاد از نگاه ابزاری به امام گفت: متاسفانه نگاه ابزاری به دین، انقلاب و امام متداول شده است. استفاده ابزاری یعنی این‌که کسانی که در ته ذهن و باطن‌شان اعتقادی به امام و دین ندارند برای استفاده‌های شخصی پرچمدار دین، انقلاب و امام می‌شوند و همه را به ارتداد محکوم می‌کنند. باید جلوی استفاده ابزاری از امام گرفته شود. برای اینکه استفاده ابزاری از دین‌، امام‌، انقلاب‌، ولایت و حکومت باعث گسترش این نگاه در جامعه خواهد شد.

وی افزود: آفت دیگر سد باب اجتهاد است. سد باب اجتهاد به این معنی است که طوری از امام تعریف و فضاسازی کنیم که  کسی جرات نکند در راه اندیشه و راه امام به طرف اجتهاد برود. امام به خاطر این‌که مجتهد بود امام شد. چون مجتهد پرورش داده بود و همه شاگردان امام مجتهد هستند. بعضی از شاگردان امام که به درجه اجتهاد رسیده‌اند مواضعی خلاف احکام و فتاوای امام دارند. چرا باید بگوییم اجتهاد در باب اندیشه امام حرف جدیدی است. جامعه و حوزه‌ها با اجتهاد امام را پیدا کردند. مردم تا اندازه زیادی در مسائل عمومی و منافع خودشان اجتهاد دارند. شاید در جامعه این مساله هم مانعی نداشته باشد که همه بخواهند نظرات امام را نقد کنند، اما من معتقد هستم که هنوز آمادگی نقد امام بدون اجتهاد فراهم  نشده است. البته به نقدهای ناآگاهانه روشنفکران داخل و خارج در نقد ولایت و امام نقد داریم. اجتهاد راهگشاست و باید در آینده راه را برای حوزه‌ها، دانشگاه‌ها و محققان در شناخت عمیق فرهنگ و مبانی امام و پیام 15 خرداد باز کنیم.

انصاری ادامه داد: یکی از برنامه‌های اثرگذار در ایجاد انگیزه و بستر مناسب برای شناخت امام، مراسم بزرگداشت امام است. امام هیچ احتیاجی به ستایش امثال بنده ندارد و نخواهد داشت. امام به هیچ وجه نیازمند نوشته شدن در کتاب‌ها و زندگی نامه‌ها نیست. بشریت امروز در پرتو بزرگداشت او، احتیاج به شناخت و معرفت مکتب سیاسی امام دارد و 14 خرداد این بستر را برای مردم فراهم می‌کند.

وی اظهار کرد: خدا را شاکریم که در 25 سال اخیر با دولت‌های مختلف توانستیم این مراسم را برگزار کنیم و امسال نیز با همکاری دولت تدبیر و امید که اکثریت آن‌ها از سابقون در انقلاب و مبارزان انقلاب و از شاگردان امام بودند مقدمات لازم را برای برگزاری مراسم بزرگداشت امام در 14 خرداد، روز میثاق با امام و بیعت با ولایت و رهبری فراهم می‌کنیم.

دبیر ستاد بزرگداشت امام(ره) افزود: همانند سال‌های گذشته مراسم روز 14 خرداد از ساعت 9 صبح در جوار حرم مطهر حضرت امام با حضور همه اقشار، شخصیت‌ها و مردم سراسر کشور و با سخنرانی رهبر فرزانه و بزرگوار انقلاب اسلامی آغاز خواهد شد و همه از بیانات سرنوشت‌ساز رهبر معظم انقلاب اسلامی در این روز تاریخی و ملی استفاده خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: به رسم سال‌های گذشته، قبل از سخنرانی رهبر انقلاب، یادگار ارزشمند حضرت امام حضرت آیت‌الله سید حسن خمینی به ایراد سخن خواهد پرداخت.

وی بیان کرد: دیگر برنامه مهم بزرگداشت امام(ره)، سخنرانی دکتر حسن روحانی، رئیس جمهور در شب 14 خرداد در حرم مطهر و در حضور مردم عزیز خواهد بود.

انصاری اظهار کرد: کمیته اجرایی با حمایت و همکاری تمام دستگاه‌های اجرایی کشور، دولت، استانداران، وزارت خارجه از مدت ها پیش آغاز به کار کرده است و وزیر کشور به عنوان نماینده دولت با تعیین جانشین به امور رسیدگی می کند. سپاه پاسداران و سازمان بسیج نیز کار ثبت نام، تعیین و تدارک اسکان و تغذیه در تهران را بر عهده دارد که متجاوز از 40 هزار نیروی سپاهی و بسیجی در خدمت ستاد هستند و برای بیش از یک میلیون جمعیت زائر ثبت نام شده که آمادگی پذیرایی را در تهران به وجود آورده ایم علاوه بر اینکه مردم تهران با شرکت واحد و مترو می توانند در مراسم شرکت کنند.

وی همچنین ضمن تقدیر از شهرداری، گفت: همه زائران امام در طول مراسم در روز 14 خرداد از بیمه‌های درمانی امدادی و حوادث برخوردارند و مسئولیت ستاد گمشدگان با نیروی هوایی ستاد، ستاد آبرسانی با سپاه و همچنین ایستگاه های صلواتی با وزارت کشور و ایستگاه‌های فرهنگی مفصلی نیز در پهنه حرم وجود دارد.


 

captcha