به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، نشست نمایندگان رسانههای قرآنی کشور با مسئول کمیته روابط عمومی و اطلاعرسانی بیست و دومین نمایشگاه بینالمللی قرآن امروز، چهارشنبه، هفتم خردادماه در سالن کنفرانس خبرگزاری ایکنا برگزار شد.
در این جلسه که با حضور حمید صابرفرزام، مسئول این کمیته برگزار شد، نمایندگانی از شبکه قرآن و معارف سیما، رادیو قرآن، سایت شفقنا، سرویس معارف ایرنا، خبرگزاری شبستان و روزنامه اعتدال حضور داشتند.
تلاش برای راهاندازی بخش رسانههای قرآنی در نمایشگاه قرآن
صابرفرزام، مدیرعامل خبرگزاری ایکنا در ابتدای این جلسه با اشاره به هدف برگزاری این نشست، گفت: این نشست به دو منظور راهاندازی بخش رسانههای قرآنی در نمایشگاه بینالمللی قرآن و همچنین برنامهریزی برای پوشش رسانهای مناسب نمایشگاه قرآن برگزار میشود.
وی افزود: در حال حاضر، برخی رسانههای تخصصی همچون، خبرگزاری ایکنا، شبستان، رادیو قرآن و شبکه قرآن تنها رسانههایی هستند که پیگیری اخبار نمایشگاه قرآن را وظیفه خود میدانند، اگر لازم باشد در نمایشگاه قرآن، بخشی به نام «رسانههای قرآنی» ایجاد کرده و فعالیتها را در آنجا نمایان میکنیم.
مسئول کمیته روابط عمومی و اطلاعرسانی نمایشگاه بینالمللی قرآن تصریح کرد: حسن اول راهاندازی چنین بخشی، این است که از پراکندهکاریها جلوگیری و رسانهها متمرکز خواهند شد و دوم اینکه با این کار نقاط قوت و ضعفهای احتمالی رسانههای دینی و قرآنی کشور در این بخش مشخص خواهد شد.
صابرفرزام با اشاره به اینکه برخی رسانههای مکتوب و برخط که از بودجه بیتالمال جمهوری اسلامی استفاده میکنند حتی یک صفحه خود را به فعالیتهای قرآنی اختصاص نمیدهند، اظهار کرد: این امر به تنهایی یک ضعف بزرگ است.
در ادامه این جلسه نماینده خبرگزاری ایرنا با اشاره به اینکه برگزاری بخشی با عنوان رسانههای قرآنی حرکت خوبی است، گفت: یکی از ویژگیهای نمایشگاه امسال که به نظر من از نکات مثبت آن هم هست بحث 20 روزه شدن نمایشگاه قرآن است، اما باید تلاش کرد که کوتاه شدن زمان نمایشگاه باعث نشود تا محاسن 30 روزه بودن نمایشگاه از بین برود.
راهاندازی بخش رسانههای قرآنی حرکت مطلوبی است
وی در مورد اینکه خبرگزاری ایرنا قصد راهاندازی غرفه در نمایشگاه قرآن دارد یا خیر؟ اظهار کرد: با توجه به اینکه فعالیتهای خبرگزاری ایرنا در بحث قرآنی مربوط به یک صفحه محدود است و حضور در نمایشگاه قرآن نیز حضور گستردهای را میطلبد، احتمال حضور ایرنا کم خواهد بود، اما اصل قضیه حرکت بسیار خوبی است.
در بخش دیگری از این نشست نماینده شبکه رادیویی قرآن به بیان برخی فعالیتهای این شبکه در نمایشگاه قرآن پرداخت و گفت: امسال برای بیست و دومین دوره نمایشگاه بینالمللی قرآن ویژه برنامه «شهر قرآن» را در دست طراحی داریم. این برنامه هر شب از ساعت 21 تا 22:30 به صورت زنده پخش خواهد شد که هدفش معرفی نمایشگاه قرآن و دستاوردهای قرآنی نظام است. این برنامه آیتمهای مختلفی از گفتوگو با مدیران بخشهای مختلف تا آیتمهای مربوط به کودکان و تلاوت زنده را در خود جای داده است.
نماینده خبرگزاری شبستان که یکی دیگر از اعضای حاضر در این نشست بود نیز در سخنانی به حضور هرساله این خبرگزاری در نمایشگاه قرآن اشاره کرد و گفت: اگر این کار صورت بگیرد از پراکندگی رسانههای حاضر در نمایشگاه جلوگیری خواهد شد و به نظر من با راهاندازی چنین بخشی بسیاری از مشکلات که در سالهای قبل برای رسانهها وجود داشت از بین خواهد رفت.
در ادامه نماینده روزنامه اعتدال نیز در سخنانی اظهار کرد: این روزنامه اولین روزنامه قرآنی دنیای اسلام است که مورد بیمهریهای زیادی قرار گرفته است. ما خواهان این همکاری هستیم و از برپایی چنین بخشی استقبال میکنیم، سال گذشته یک صفحه از روزنامه اعتدال به انعکاس اخبار نمایشگاه اختصاص یافته بود.
وی با ابراز گلایه از اختصاص نیافتن هیچ غرفهای در ادوار گذشته برای روزنامه اعتدال، تصریح کرد: دلیل اصلی این کار هم چیزی جز کمبود بودجه نبوده است، البته امسال درخواست اختصاص غرفه داریم و این آمادگی را داریم که اخبار نمایشگاه قرآن را به بهترین شکل ممکن پوشش دهیم.
در ادامه این نشست، حمید صابرفرزام، مسئول کمیته روابط عمومی و اطلاعرسانی نمایشگاه بینالمللی قرآن گفت: در صورت راهاندازی بخش رسانههای قرآنی در نمایشگاه قرآن با توجه به اینکه اولین دوره آن خواهد بود نباید چندان آرمانی فکر کنیم و انتظارات بسیار بالایی داشته باشیم. راهاندازی این بخش در سال اول به صورت آزمایشی خواهد بود و این کار را انجام خواهیم داد و پس از ارزیابی خروجیها در سالهای آینده با کیفیت بهتر برگزار خواهد شد.
مسئولان رسانهها مورد مطالبهگری فعالیتهای قرآنی قرار گیرند
حبیب عباسی، نماینده خبرگزاری بینالمللی شفقنا در سخنانی با اشاره به اینکه قرآن از 1400 قبل تاکنون مهجور مانده است، گفت: این مهجوریت را می توان در رسانههای عمومی نیز مشاهده کرد. برای اینکه رسانههای عمومیتر در نمایشگاه حضور یابند باید تلاشها را بسیار بیشتر کرد. اگر تلاش شود تا مسئولان رسانهها مورد مطالبهگری قرآنی قرار گیرند بسیار مطلوب خواهد بود.
وی اظهار کرد: به نظر من رسانهها میتوانند از هم اکنون بحثهای خبری مربوط به نمایشگاه را آغاز کنند که دستگاههای حاضر در نمایشگاه قرآن چه چیزهایی برای ارائه دارند، اگر محصولات از همان ابتدا مورد نقد قرار گیرد شاهد ارتقاء نمایشگاه خواهیم بود.
نماینده خبرگزاری شفقنا در ادامه یادآور شد: بحث دیگری که مطرح است بحث فعالیتهای فرهنگی در زمینه قرآن است، باید پیامهای فرهنگی قرآن را در نمایشگاه قرآن از حاضران در نمایشگاه جویا شد. فضای نمایشگاه قرآن باید از بخش فروشگاهی خارج شود و بیشتر بر بخش نمایشگاهی آن تمرکز کرد.
وی در پایان در مورد حضور شفقنا در بخش رسانههای قرآنی نمایشگاه قرآن نیز گفت: ما اطلاعرسانی مطلوب نمایشگاه قرآن را وظیفه خود میدانیم.
نماینده شبکه قرآن و معارف سیما آخرین نفری بود که به بیان دیدگاههای خود در مورد بخش رسانههای قرآنی نمایشگاه قرآن پرداخت و عنوان کرد: حضور در نمایشگاه قرآن جزء وظایف ذاتی شبکه قرآن و معارف سیما است، سالهای گذشته فضای خوب و مطلوبی را در اختیار ما قرار داده بودند و روال بر این بوده است.
وی با بیان اینکه تمام گروههای معارف سیما زیر نظر رئیس شبکه قرآن و معارف سیما قرار دارد، گفت: در سالهای گذشته شبکههای دیگر صدا و سیما را با توجه به میزان مطالباتی که برای مشارکت وجود داشت، به پای کار میکشاندیم. ما هر سال دو باکس زنده و یک باکس تولیدی از نمایشگاه قرآن را در برنامه پخش قرار میدهیم ضمن اینکه سایر شبکهها نیز براساس مخاطبان خود و نیازهایی که مطرح میشد اقدام به معرفی محصولات نمایشگاه قرآن میکردند.
نماینده شبکه قرآن و معارف سیما در پایان با تأکید بر اینکه برگزاری نمایشگاه قرآن برای ما مطلوب خواهد بود اظهار کرد: اگر قرار بر این است که محل برگزاری نمایشگاه قرآن تغییر یابد باید هرچه زودتر اطلاعرسانی شود تا زیر ساختهای مربوط به تولید برنامه توسط شبکههای مختلف صدا و سیما فراهم شود.
حمید صابر فرزام، مسئول کمیته روابط عمومی واطلاعرسانی نمایشگاه قرآن در بخش پایانی این نشست گفت: پیشنهاد ما به سیما این است که بخشهای اذانگاهی خود را از نمایشگاه قرآن پخش کند و هر یک از شبکههای مختلف در طول ماه مبارک رمضان پخش چهار یا پنج روز برنامه اذانگاهی را از نمایشگاه قرآن در دستور کار قرار دهند که همین امر تبلیغ بسیار مناسبی برای نمایشگاه خواهد شد.
در پایان مقرر شد تا جلسات همچنان به صورت هفتگی تا زمان آغاز نمایشگاه بینالمللی قرآن ادامه یابد.