سلاح هسته‌ای از مصادیق فساد است/ قانون مقابله‌ به‌مثل در اسلام، مطلق نیست
کد خبر: 1413651
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۳
آیت‌الله فاضل لنکرانی:

سلاح هسته‌ای از مصادیق فساد است/ قانون مقابله‌ به‌مثل در اسلام، مطلق نیست

گروه سیاسی: رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار امروز در همایش بین‌المللی «سیاست خارجی و امام خمینی(ره)» اظهار کرد: به دلیل اینکه تولید سلاح هسته‌ای مقدمه فساد است، خود از مصادیق فساد به شمار می‌رود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، آیت‌الله محمدجواد فاظل لنکرانی، رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار امروز، دوشنبه، 12 خرداد در همایش بین‌المللی «سیاست خارجی و امام خمینی(ره)» اظهار کرد: فقه اسلامی به ویژه فقه شیعی اثبات کرده که قادر به پاسخگویی به مشکلات جهانی و تعامل بین قدر‌ت‌هاست که شاهد روشن آن مسئله سلاح‌های کشتار جمعی است.
وی با اشاره به فتوای مقام معظم رهبری مبنی بر تحریم سلاح‌های کشتار جمعی و هسته‌ای اظهار کرد: معتقدم اگر امام خمینی(ره) امروز در میان ما بودند همین فتوا را صادر می‌کردند؛ چرا که برخاسته از قرآن کریم و اصول محکم اجتهادی در فقه شیعه است.
آیت‌الله فاضل لنکرانی افزود: در قرآن کریم آیات بسیاری وجود دارد که به مسلمانان به ویژه حکومت اسلامی توصیه می‌کند که از نظر قوت خود را در حد بسیار بالایی مجهز کنند؛ به نظر می‌رسد قدرت علمی نیز شامل این تجهیزات می‌شود.
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار خاطرنشان کرد: بر اساس توصیه قرآن مسلمانان باید هر نوع سلاحی داشته باشند، اما آنچه باید تأکید شود، یک قاعده فقهی است که پشتوانه قرآن دارد و آن حرام بودن افساد در زمین است؛ بنابراین هر نوع فسادی در زمین حرام است.
وی در تعریف فساد گفت: فساد از نظر لغوی به معنای خروج از اعتدال است؛ هر نوع خروجی از اعتدال فساد به همراه می‌آورد، بنابراین کشتن افراد بی‌گناه و تخریب محیط زیست نیز فساد است.
آیت‌الله فاضل لنکرانی با طرح این سؤال که آیا داشتن سلاح هسته‌ای می‌تواند از مصادیق فساد باشد، اظهار کرد: سلاح اتمی دو خصوصیت دارد که یکی این است که غیر نظامیان را از بین می‌برد و دیگر اینکه زمان و مکانی ندارد و ممکن است برای نسل‌های آینده فسادآور باشد؛ از سوی دیگر به دلیل اینکه تولید سلاح هسته‌ای مقدمه فساد است، خود از مصادیق فساد به شمار می‌رود.
وی با اشاره به توصیه‌های قرآن و احکام اسلام به مسلمانان در مورد جنگ با دشمن گفت: در قرآن دستوراتی در مورد جنگ به مسلمانان داده شده است؛ پیامبر(ص) نیز پیش از جنگ امیران و رزمندگان را به صورت جداگانه نصیحت می‌کردند و دستور می‌دادند جنگ را به نام خدا و برای خدا آغاز و فقط برای مقابله با کفر و شرک مبارزه کنند.
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار با تأکید بر اینکه اسلام بهترین ظوابط و شرایط را برای جنگ ارائه کرده است، گفت: در اسلام قانون مقابله به‌مثل وجود دارد اما این قانون مطلق نیست؛ چرا که ممکن است دشمن در آب مسلمانان سم بریزد، اما مسلمانان جایز نیستند در آب دشمن سم بریزند؛ مرز مقابله به‌مثل تا جایی است که موجب فساد نشود و جنگ را تبدیل به توحش کند.

captcha